Rapsolja till hovarna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Gelatin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 822
G

Gelatin

Kan man pensla på rapsolja på hovarna i syfte att stärka dem och få dem att inte vara så torra?

Sv: Rapsolja till hovarna?

Det använder jag till min hästs hovar och det funkar bra tycker jag. :)
Har en kompis som använder sig av matolja...men jag kan inte med att använda det även om det inte är något fel att göra så...men det känns mest som om jag marinerar min egen häst inför stekning. :rofl:
Jag har hört att linolja eller tranleverolja ska vara bra för att stärka hovar med. Har dock inte testat...men kanske värt att prova.:idea:

Möjligen kan det fungera.
Jag hade använt fodertran istället.

Immer

När jag jobbade på stall i England skulle hovarna smörjas varje dag och det var vanlig matolja (rapsolja) som användes. Hästarna där hade faktiskt jättebra och fina hovar.

en hovslagare berättade för mej att fukten till hovarna skall komma "innifrån" dvs jag ger hästarna rapsolja i kraftfodret och de har inga problem med torra hovar längre.
Däremot så smörjer jag hovarna med ex rapsolja blandat med handcremen HTH inför tex. uppvisning så att hovarna ser lite extra blanka och fina ut då ,oxå tips från hovslagare.
Jag tycker att det funkar bra.

Liknande trådar

Utrustning Kan man smörja en lädersadel med rapsolja? Blir det bra? Ska försöka putsa upp en halvrisig sadel och har tyvärr ingen läderolja...
Svar
5
· Visningar
885
Senast: Liten
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 394
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka