Rapsolja till äldre häst

Taefill

Trådstartare
Jag har en gammal häst som börjar få lite svårt att hålla hullet, speciellt såhär på vårvintern. Tänderna är inte i toppskick längre. Han står på fri tillgång på relativt energirikt hösilage, och får ca 2 kg lusernhack dagligen. Mer lusern äter han oftast inte.
Funderade då på vad man kan komplettera med för att förebygga och hjälpa honom hålla hullet. De vanligaste träffarna jag får upp när jag söker är betfor och olja, då t.ex. rapsolja. Serverar man bara rapsoljan på t.ex. lusernet då? Eller göra som en gröt med rapsolja och betfor? Vad är bäst egentligen och vilka mängder kan man ge?

Det är en stor b-ponny/liten c-ponny det handlar om, kanske är lättare att ha någon tanke om vilka mängder han ska äta då :)

Senast ändrad:
Sv: Rapsolja till äldre häst

Rapsolja och sojaprotein i energirikt foder han älskar skulle vara mitt val, just för att han verkligen skulle äta. Kanske uppblött för att förenkla ätandet.

Hur mycket rapsolja ger man då? Jag har läst om ½-1 dl, gäller det alla hästar eller främst stora hästar?

Och hur är det med fångrisk om man ger mycket energirikt foder? Han hade ett fånganfall för ett antal år sedan, då han var i normalhull. Ökar risken för ett återfall om man ger energirikt foder?

Många frågor här, jag har inte haft en äldre häst förr som behövt specialmat.

Mitt favoritfoder är Hippo Alfa, högt i protein (till del från grönmjöl) och lätt att komplettera med lite olja. Smakligt för hästen och går att göra gröt av.

Lusernhack hade jag undvikit om tänderna är det minsta dåliga, det är ju svårmalet.

Mamma mat!! jag gav mitt fullblods sto proteinfylld mamma musli! det såg ut som nått jag kunde ätit.

fick rådet av en veterinär och det fungerade alldels utmärkt!

hon blev sååå fin

med mamma mat så menar jag sånt foder som är till för ston som har föl som diar.

Hippo Alfa har jag hört om förr, bara glömt bort det. Tack för det tipset!
Men just lusernhack rekommenderade veterinären att gammelhästen skulle få :confused: Han menade att det är mer lättätet än hösilage och att det är bra om han ändå får tugga. Men det är alltså inte bra? Är lusernpellets bättre, eller inte lusern alls?

Hm, intressant! Jag kommer ihåg att en väldigt gammal ponny på min ridskola när jag var liten, fick fölmat som också var proteinrikt och så.

Möjligen mer lättätet än hösilage, men varför inte göra det enklast möjligt för hästen och utesluta strå ö h t om det finns tandproblem.

Jag hade först och främst bytt ut hacket mot pellets som jag hade blötlagt. Gamla hästar med dåliga tänder har svårt för vanligt hö/ensilage och ännu svårare för hack, som ju är väldigt grovt.
Sedan hade sett över hur hästen åt av ensilaget. Som skrivet innan så kan gamlingarna ha svårt att äta det. Man får se till så att fodret inte är för grovt för dom. Många vill ha riktigt fina strån för att kunna äta det.
Ju sämre hästen äter av ensilaget ju mer uppblött lusernpellets. Om tänderna är riktigt dåliga kan till och med bli tal om att bara ge pelletsen.
Om hästen sedan behöver mer än vad den får här då kan olja vara ett alternativ och den går ju då att hälla på lusernet.

Om du häller oljan på lusernhacket är risken stor att hästen inte äter det alls. Många av hacken har redan olja som bindmedel för att inte bli dammiga.

Han äter av hösilaget, inte några enorma mängder men han äter hyfsat ordentligt av det. Han är överlag inte någon lättfödd herre, och inget matvrak heller, och han äter ungefär lika nu som han gjort de senaste ca 7 åren.

Tänderna är absolut inte så dåliga att han behöver bara lusernhack, men det är ändå en äldre häst och det märks såklart. Gällande hack/pellets, jag har tidigare hört om risk för foderstrupsförstoppning och foderfickor av pelletrerat foder, hur är de riskerna med lusernpellets? Veterinären rekommenderade som sagt lusernhack, men jag kommer inte håg om det var för någon mer anledning än att det (enligt honom) var bra med lite tuggmotstånd. Men det ni säger om att det ska vara så lätt för hästen som möjligt låter ju helt klart vettigt.

Kan man blanda i olja med mineraler? Han får mineraler och för tillfället någon dl Krafft Groov, uppblött till en lagom grötig konsistens. Tänkte om man kan blanda i oljan där, om det är större chans att han äter då än om man har det på lusern?

Han äter av hösilaget, inte några enorma mängder men han äter hyfsat ordentligt av det. Han är överlag inte någon lättfödd herre, och inget matvrak heller, och han äter ungefär lika nu som han gjort de senaste ca 7 åren.

Tänderna är absolut inte så dåliga att han behöver bara lusernhack, men det är ändå en äldre häst och det märks såklart. Gällande hack/pellets, jag har tidigare hört om risk för foderstrupsförstoppning och foderfickor av pelletrerat foder, hur är de riskerna med lusernpellets? Veterinären rekommenderade som sagt lusernhack, men jag kommer inte håg om det var för någon mer anledning än att det (enligt honom) var bra med lite tuggmotstånd. Men det ni säger om att det ska vara så lätt för hästen som möjligt låter ju helt klart vettigt.

Kan man blanda i olja med mineraler? Han får mineraler och för tillfället någon dl Krafft Groov, uppblött till en lagom grötig konsistens. Tänkte om man kan blanda i oljan där, om det är större chans att han äter då än om man har det på lusern?

Det är nog helt upp till hästen :)

Får han Groov är ju inte annan pellets värre (allt är väl bättre än Krafft?!) om man tänker på foderstrupsförstoppning och tandköttsfickor.

Själv blöter jag till de flesta hästar, och särskilt till hästar med problemtänder. Är hästen dessutom inte lättfödd, är det ju all vits att optimera fodringen så mycket det bara går på ålderns höst. En äldre häst som tappar är svårt (ibland omöjlig) att fodra upp igen.

Nej, men det får han ju bara någon dl av för att mineralerna ska smaka lite bättre. Lusernpellets behövs väl betydligt större mängder, så då antar jag att risken för sånt ökar betydligt?

Jag har en gammal herre här som inte har de bästa tänderna längre. Han klarar än så länge sig bra på bete men under vintern räcker inte det han får i sig av ensilaget. Han får därför lusernpellets 3 - 4 kilo (stor häst) och tidigare vintrar har han fått hippo + olja också. Men dom har ändrat innehållet nu och då vill han inte äta det längre. Därför kompletterar jag hans mat ett avelsfoder med hög proteinhalt, krossad matilda havre och krossade solrosfrön. Detta håller han sig bra på, nästan för bra ;)
Men man måste anpassa maten efter hästen och olika hästar gillar och klarar fodren olika.

Krossade solrosfrön? Det har jag inte hört om förr, är det protein i det eller varför ger du det?
Känner hur en helt ny värld av olika fodersorter öppnar upp sig för mig här :D
Men överlag är det iallafall lusernpellets som gäller, alltså? Om din stora häst får 3-4 kg, vad kan då vara en bra mängd att prova till min ponny? 1,5-2 kg?

Lucernhacket hade jag bytt till lucernpellets som man blötlägger. Gillar den inte smaken av det enbart så kan man blanda i lite betfor eller betfiber.

Jag tycker också att linfrökakor är bra. Det går att blöta upp med och lägga i lucernen/betforen. Det brukar få dem att gå upp bra. Det använde vi på en kompis häst som kom till mig efter att ha misskötts å det grövsta hos fodervärd. Den var så tunn så jag höll på att börja grina då jag såg henne.
Hon har ju dock bra tänder och fick annat foder med.

Får den nog med selen i sin kost?

För att veta hur mkt din ponny ska äta måste man veta vad du har för värden på ditt hösilage, hur mkt sånt den får och hur mkt hästen motioneras etc.

Min 30-åring äter 14 kg hösilage, 1 l lucernpellets och ca 0,5 l betfor per dag. Utöver det får han mineraler, selen/e-vitamin, Yeea-sacc(för magen) och salt. Han är en grov d-ponny som motioneras ganska lätt(rids i alla gångarter varje dag snudd på).
Han har bra tänder. Och är mkt fin i hullet.
I vintras fick han en fraktur på en kindtand. Då åt han "gröt" några dagar, utöver de ca 6 kg hösilage han åt. Han fick nog ca 8 l lucern då, med lite betfor i varje mål.

Krossade solrosfrön? Det har jag inte hört om förr, är det protein i det eller varför ger du det?
Känner hur en helt ny värld av olika fodersorter öppnar upp sig för mig här :D
Men överlag är det iallafall lusernpellets som gäller, alltså? Om din stora häst får 3-4 kg, vad kan då vara en bra mängd att prova till min ponny? 1,5-2 kg?
Det innehåller mycket fett (är där ifrån solrosoljan kommer ;) ) som är till 95% smätlbart för häst. Det innehåller också mycket energi + en del annat som bra (kommer just nu inte håg hela innehållet)
Dessutom eftersom vi krossar hela frön med skalet på så blir det en del fibrer. Som är lätta att äta för gamlingen.

Till min 26-åring ger jag 1,5 kg havre, 2 dl sojamjöl, 1 dl rapsolja, 0,5 kg betor och mineraler. Han har haft svårt att hålla hullet innan, men med denna foderstat är han jättefin!

Så, som svar på din fråga. Rapsolja är ett bra tillskott för en äldre häst. Hur du ger det spelar nog ingen större roll, bara hästen äter det. Jag ger alltihop i en "gröt" fördelat på två gånger om dagen.

Mitt äldre fullblodssto äter inte heller så mycket hösilage, hon petar och väljer bara ut gottibitarna.Hon har i vinter stått på en diet av fritt med hösilage i hagen (ute ca 14 h/dag, hon får peta och sortera hur bäst hon vill), och i boxen fritt med blötlagd lusernpellets (6-7 kg) 1 kg havre och en period när jag ville hulla upp henne 5 dl rapsolja/dag,( plus ett par kg silage hon kan peta med i boxen alltid). Hon tog sig fint på denna diet så nu har jag tagit bort oljan!
Som de andra säger, har hästen svårt att tugga skulle jag bytt hacket mot uppblötta pellets!

Det är mycket billigt att ha kräsna hästar och med lite taskiga tänder:D

Liknande trådar

Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 399
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 420
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·
Foder & Strö Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 739
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar