Rapsolja till äldre häst

Sv: Rapsolja till äldre häst

Min gamla dam med tänder som inte är helt dåliga men inte bra ger jag uppblött lucern pellets.
För min häst är det mycket bättre med uppblött pellets än med hack. Hacket fastnar i tänderna och är ganska stickigt.

Jag ger 2 dl olja direkt på maten. Rapsolja gillar hon, det smakar gott.

Tack alla som har svarat och gett tips och råd om hur jag ska hjälpa min gamling att få en bra ålderdom!
Nästa fråga då, lusernpellets, hur länge ska det blötläggas och finns det några rekommendationer om hur mycket vatten det ska vara?

Det beror på vilket fabrikat du använder. När jag har haft Kvarnbys så har räckt med att täcka det med vatten och låta stå en kort stund, så har det lösts upp. Med Kraffts så behövs mycket mer vatten och längre tid för att få samma effekt. Så du får prova dig fram till vad som blir bäst.

Jag har krafts och nu på vintern brukar jag låta det stå över natten.
jag sätter inte så jättemycket vatten då min äter bättre om det är en fast gröt än om det är soppa.

Jag har bara testat kraffts lucernpellets och de kräver rätt mycket vatten och lång svälltid. När jag ger lucern brukar jag hälla på rejält med vatten och låta det stå över natten, men har man bråttom någon gång kan man hälla varmt vatten på pelletsen så sväller det betydligt snabbare!

Ser att du fått mängder av bra svar :laugh:

Har själv en 27 år gammal ponny med dåliga tänder. Han äter en liten del hösilage men spottar ut tussar (tänderna kollade senast i oktober).
Han får betfor + lucernpellets + korn uppblött tre gånger om dagen. Sen får han även lite krafft groov, mineraler, b vitamin och 1-2 dl rapsolja till kvällen.
Utöver detta får han en stor spann med lucernhack varje kväll så han kan äta under natten. Plus hösilaget.
Detta har han hållt sig jättefin på denna vintern.
Så du får nog testa dig fram lite vad som kan passa din häst. Lycka till!

Lucernhack var rena katastrofen till min förra häst. svåra foderinpackningar och en lös tand. lucernstickorna satt som stora tandpetare mellan tänderna.
Jag bytte till avelspellets fast i mindre mängd förstås.
Min nuvarande häst får betformix vilket han älskar.
Innehåller bla betfor och lucern och har låg stärkelsehalt.
Blötlägg i varmt vatten och häll i lite olja om nu hästen äter olja. Eller blanda i energi/ proteinrik pellets. Se upp med för mycket stärkelse bara.

Linfröolja är det bästa alternativet, efter det kommer rapsolja.
Undvik majsolja, matolja, solrosolja...

Blöt upp lusernpellets till en gröt och i med oljan, jag hade gett honom fri tillgång på luserngröt om han är åt det tunnare hållet.

Liknande trådar

Foder & Strö En av mina hästar börjar bli gammal och svår att hålla i hull. Hon har lite dåliga tänder, vilket bidrar till att fri tillgång på...
2
Svar
38
· Visningar
6 399
Senast: fio
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 420
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej, Min gamlings tänder börjar ge upp och eftersom han är pigg och hel som en 15-åring i övriga kroppen tänker jag inte ge upp så lätt...
Svar
6
· Visningar
1 582
Senast: johanssk
·
Foder & Strö Min första uppfödning fyller 22 år i år, och har sitt sista föl vid sidan (sent född i augusti) och hon är hur pigg som helst, kanske...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 739
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10