Sv: Rapport

Jag är lite sugen på det, har en belgare på 14 månader. :)

Jag har tyvärr ingen runt mig som sysslar med det, och jag har inte kommit mig för att själv börja ta reda på hur man går tillväga! :D

Jag tränade lite rapport med min riesen när hon var ung men tappade intresset då det inte fanns så många att träna med på klubben jag bodde närmast.

Det vore ju fränt, men så många grenar och så lite tid. Jag ska ju köra BSL först, vill gärna starta i söket också och lydnaden. Tiden räcker inte till och hundstackarn skulle väl bli alldeles förvirrad.

Men det verkar roligt!

Det är ju tyvärr inte den största sporten och kompliceras ju av att man är beroende av en annan människa.

Det är ju det också!
Nu har jag förvisso all tid i världen nästan, men pojkstackarn är ju trots bara precis över året.
Vi tränar lydnad, spår, uppletande och har börjat peta i söket när tillfälle finns. Dessutom tycker jag att det är kul med olika trick och jag har dessutom fått smak för agility. Häromdagen satt jag och funderade på bevakning, och någon gång kanske jag eventuellt skulle bli intresserad av IPO.

Jag kanske skulle köpa mig en till hund! :D

Jag är lite sugen på det, har en belgare på 14 månader. :)

Jag har tyvärr ingen runt mig som sysslar med det, och jag har inte kommit mig för att själv börja ta reda på hur man går tillväga! :D

* säger till tottili här på buke att komma till tråden *

Jag pysslar inte med rapport själv men brukar ställa upp som 2:a person i träningen med tottilis hund.:)

Vi har gjort ett par enstaka skick med mina hundar också, men jag vet inte riktigt om det är något ämne att jobba vidare med kanske. *harkel* :D

(-Matte, varför ska jag lämna dig?)

Det är ju tyvärr inte den största sporten och kompliceras ju av att man är beroende av en annan människa.

Ja precis, jag fick upp ögonen för sporten på ett Riesenläger typ 2001 och bodde då i en liten håla på 14 000 pers. Men det var jäkligt roligt och något jag skulle kunna tänka mig testa med min nuvarande tik, problemet är väl att hon kanske inte är den mest lämpade rasen, eller ras och ras, blandras så tävling är ju i alla fall uteslutet. Men en kul träningsform är det:D

Åh, spännande. Vad blir det för jycke? :)

Hm. En hund på två grenar. Då har jag ju behov av absolut minst en till, om jag kan tänka mig ett par grenar mindre.

Jag har skickat min pojk mellan mig/vän på rätt långt håll, fast det har varit med tanke på variation i budföringsträning. Springa kan han ju, pluffsen.

Lite OT, men nån som vill förklara för mig vad rapport är ?

... :angel:

Hejsan, vi kör rapport när tid finns med våra två riesentikar, jätteroligt men svårt att få tag i skog för träning.

Rapport går ut på att skicka hunden mellan olika stationer. Den ska ensam vågar skickas tillbaka från B-station till A-station och senare vidare från A-station till C-station. Finns skyttar mellan A & B som skjuter när dom ser hundarna. En kul familjesport men man måste ha en hund gillar och vågar att vara själv i skogen och springa annars fungerar det inte. Sista sträckorna är från C till A och senare tillbaka till D via både B & C.
Måste vara en hund som vågar och kan själv ta sig förbi de tidigare stationerna. Lite luddigt skrivet men så går det till !!!!!!!! Det är så roligt att träna och se hundarna fixa till och våga jobba själva.

* säger till tottili här på buke att komma till tråden *

Nu är jag här :D
Jag tränar då min boxertjej inför att tävla rapport, vi har dock inte kommit längre än budföringar än (har även kört med skott) men hon går super på det! Älskar att springa fort och har lika mkt drag åt båda hållen, vem som än skickar.

Jag är nybörjare och känner inte en ända kotte som kör rapport så jag får prova mig fram för att komma vidare, lite svårt att hitta fakta på nätet också eftersom det inte är så jätte vanlig gren.

Jag är lite sugen på det, har en belgare på 14 månader.

Jag har tyvärr ingen runt mig som sysslar med det, och jag har inte kommit mig för att själv börja ta reda på hur man går tillväga!
Sörlatungu: Om du vill så kanske vi kan träna lite rapport tillsammans? Jag är ju också nybörjare som sagt men..

haha, hade ingen aning om att det ens fanns en sport som hette så :p
men det innebär ju tydligen att man skickar hunden från punkt A till B (+ lite till), och jag och min sambo brukar göra så med våran hund när det är mycket spring i benen! :)

Jag tycker att rapport verkar vara roligt och jag är sugen på att prova med min yngsta ( i skrivande stund 8 mån).. De andra skulle inte passa:D Men frågan är bara vad som blir om hon får upp ett spår. Har fått lite ändrade planer och bestämt att hon ska få jaga drivandes också. Hm.

Har dock nästan obefintlig erfarenhet, men kommer i alla fall prova på:) Man måste ju vidga sina vyer lite ibland!

Berätta gärna lite om hur man börjar träningen för en helt (rapport)grön hund.

Gilly

Åh, vad roligt!
Nu kan min jycke vara mesig med främmande, men han går igenom eld för en leksak! ;)
Skoj :laugh: Vart bor du i göteborg? Eller vart brukar du hålla till och träna?

Vet att det finns folk på Gbgavd ( klubben ) som kör rapport iaf :)
Ja jag har sett det med :) Dom har ett par ekipage på GMBK också, det är bara det att jag har lite svårt att ta mej ut till klubbarna och håller mest till på boxerklubben.. och vad jag vet så finns det bara en boxer som håller på med rapport :p Men jag ska definitivt ta mej ut till gbgavdelningen någon dag och kolla läget!

Jag tycker att rapport verkar vara roligt och jag är sugen på att prova med min yngsta ( i skrivande stund 8 mån).. De andra skulle inte passa:D Men frågan är bara vad som blir om hon får upp ett spår. Har fått lite ändrade planer och bestämt att hon ska få jaga drivandes också. Hm.

Har dock nästan obefintlig erfarenhet, men kommer i alla fall prova på:) Man måste ju vidga sina vyer lite ibland!

Berätta gärna lite om hur man börjar träningen för en helt (rapport)grön hund.

Gilly
Ja visst verkar det roligt :D I rapport så Ska dom ju faktiskt spåra, så om hon är duktig på det så är det ju bara bra, dock gäller det ju att hon spårar ditt spår och inte vilt :D

När vi började träna med Blair så började vi med att få henne att vilja springa mellan oss, det var inga långa sträckor utan bara så hon skulle förstå ideén lite. Tex. person A leker med hunden och stojar och stimmar, och blir sedan passiv och tråkig då börjar person B som står lite längre bort att stoja och busa så att hunden vill springa till den istället och givetvis berömma och ha jättekul med hunden när den kommer, sen kanske en gång tillbaka igen. Mer än så behöver det inte va i början. Viktigt är ju att hunden ska tycka det är jätte kul att komma fram till den den springer till.
Sedan när hunden börjat förstå den leken, hur man gör och vad det går ut på så kan man ju utvecka det med tex. att hunden inte får sticka iväg innan kommandot "March". Men ibörjan ska det bara vara en jätte rolig lek utan krav :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 151
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 047
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka