Sandra78

Trådstartare
Är det någon här som tävlar/tränar rapport? Vad har ni för hund? Vad anser ni är viktigt för en bra rapporthund? När och hur började ni träna?
Berätta!

Sv: Rapport?

Åh, vilken rolig tråd! Hoppas vi har några gamla rapporträvar här som kan ge bra tips!:)

Jag och min jaktgolden (hane, cirka 1 år gammal) ska börja träna rapport, vi ska hänga på ett "rapportgäng" idag faktiskt, för att se hur det ser ut med färdiga hundar och för att få en förståelse för det här med stationerna.

Jag har fått uppfattningen att det är viktigt för en bra rapporthund att ha en stark flockkänsla (vilja att "hålla ihop flocken"), men samtidigt vara självständig, ha bra spårnäsa och att ha bra fysik/förutsättningar för att kunna springa snabbt. Sen tror jag också att det är bra att ha en hund som tycker om föremål, mest för att det är lättare att belöna och att motivera. Min hund älskar att springa också, och det tror jag säkerligen också är en fördel;).

Vi har börjat så smått, jag och min sambo, att träna in budföring i skogsmiljö. Vi gör så att en stannar medan den andra tar med hunden, kanske 100 meter längre bort. Sen säger föraren hos hunden "marsch" och hunden får springa tillbaka och får jättemycket och bra belöning (för vår del är det kamptrasa). Sen blir den föraren tråkig, när hunden då får intresse för den andra föraren så säger vi "marsch" och han får springa tillbaka. Det är ungefär där vi är i träningen, så speciellt långt har vi inte kommit. Men han verkar älska träningsformen så jag är jättetaggad på att verkligen satsa på den här grenen. Speciellt kul är det ju eftersom sambon blir involverad och att det ändå är en relativt "barnvänlig" sport. Vi får en bebis i december, så efter det har jag ju tänkt att släpa med både sambo och barn på träningar och tävlingar ;)

Igår fick jag hem rapporthalsbandet och tjänstetecken, så nu ska jag börja ritualisera träningen lite mer, med att göra det mysigt vid A-stationen med vatten, liggfilt och ryggsäck osv och att han får på sig tecknet och halsbandet så att han "vet vad som är på gång".

Senast ändrad:

Jag tror att våran hund skulle vara en bra rapporthund också (även om kanske inte rottweiler är den allra främsta rasen), förutom att hon har 1-2 på armbågarna och dessutom hann hon fylla 4 innan vi fick upp ögonen för rapport...
Däremot har hon ett "halvsyskonbarn" som tränar/tävlar rapport, och är superduktig.
Just det här att det blir en familjeaktivitet på ett annat sätt än de vanliga bruksgrenarna gör att det känns lockande.

Rapportgrenen är ganska slitsam för hundarna så jag hade nog satsat på någon lugnare aktivitet som spår om ni vill hålla hunden fräsch när den blir äldre. Man ska inte ta lätt på armbågsledsförändringar.

Jag kanske uttryckte mig luddigt, hon skulle vara en bra rapporthund om det inte vore just för armbågarna. Så vi har inte för avsikt att börja träna rapport med henne (hon är snart färdig TJH (FM) och ska ut på lydnadsplan så snart hon och jag tränat ihop oss igen efter att jag lagt all fokus på min numera avlidna häst under något år), utan det är för framtida valp som jag undrar.

Finns absolut ingen här omkring som håller på med rapport, utan det lilla jag vet kommer från kennel-kamraten, så det är ju kul att höra från fler.
Helst av allt vill vi ha en valp från samma uppfödare igen, men man vet ju aldrig om och när det blir passande kullar, så då kan det ju vara bra att ha lite i bakhuvudet om man letar valp som förväntas passa för rapport (och troligtvis TJH). Sen får vi väl låta bli att bryta av benet på nästa hund, det är nog bra för ledstatusen...

Spontant just när det gäller rottweiler som rapporthund antar jag att man bör sikta på en av det mindre slaget...

Kul!
Har också tänkt börja med rapport, har tränar lite när vi är på skogspromenader sedan har var liten mest som inkallningsövningar,
men när vi märkte hur kul han tycker det är att springa mellan oss
har jag tänkt att vi ska träna lite mer ordentligt, med basläger, kommando m.m.
Han är bara 8 månader ännu så jag hoppas jag kan få kontakt med fler intreserade till våren i någon bk i närheten.:)

Jag tränar rapport med min Kelpie på 15 månader. För henne är det självbelönande att springa så hon tycker det är jättekul! Vi har kommit så långt så hon kan springa 300-400 meter med ca 10 minuters liggtid och en liten förlängning på kanske 50 meter.
Vi började träna budföringar redan som liten valp och sedan har det bara rullat på.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
642
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka