Rapport från Strömsholm...

Sv: Rapport från Strömsholm...

Marie Johansson skrev:
Med min häst går det till så här:
Matte kommer med pillren eller vad det nu är för konstistens och säger att det här är bra för dig, det kommer att kännas bättre sedan. Sen lägger jag dom i handen om det är piller och han äter upp dom bara. Helt odramatiskt tuggar han i sig det, får en morot efteråt att "skölja ner med". Det funkar på allt. Jag har aldrig varit med om en liknande häst nångång :banana: men bekvämt är det.

Gud vilken snäll pålle. Jag började med att ha pillren i äpplen. Nu äter hon inte alls äpplen. Sen tog jag morötter. Nu äter hon bara morötterna ibland annars får jag lägga dom i "kraftfodret" (nyponsoppa och lite betfor så hon äter upp nyponsoppan) så kanske dom slinker ner. Så nu klurar jag på vad jag ska hitta på när hon inte äter morötter längre. :smirk:

/Maria

Tänkte rapportera provsvaren jag fick.

ACTH skall vara under 30, han hade 699 :eek: , det högsta dom hade haft på Strömsholm var runt 70.

Inga fler prover behöver göras, det är ingen tvekan om att det är cushing. Glukos och Insulin glömde jag fråga om och hon nämnde dom inte heller. Jag ska ringa och ta reda på dom också så att jag har något att jämföra med senare.

Har hämtat ut medicin idag som han skall äta i första hand en månad och sen ska vi ta nya prover och se om han svarar på den. I så fall fortsätter vi medicinera. Jag kan säga att plånboken skrek :) när jag gick ut från apoteket, men vad gör man inte för sin bästa vän :love: .

Han har nu börjat att galoppera in från hagen igen och är sitt vanliga gamla jag. Jag får tänka på dom kloka orden som veterinären sa: Tänk inte för mycket på provsvaren utan titta på hur han ser ut och mår istället, och det tänker jag göra ;) .

Marie

Var på en föreläsning, för lite sen, där sa de att det var viktigt att plocka bort all mat som innehöll socker, som tex äpplen, betfor....;)

Jo men nu är det inga stora mängder. Utan ett halvt äpple för att få i henne medicinen som hon MÅSTE ha. :(

/Maria

rocki skrev:
Var på en föreläsning, för lite sen, där sa de att det var viktigt att plocka bort all mat som innehöll socker, som tex äpplen, betfor....;)

Hej Rocki

Vad var det för en föreläsning? Handlade det om fång och cushing och vem var det som höll i den?

Jag försöker sätta mig in i det här så gott det går och det vore intressant att höra mer om det.

Marie

Hej!

Träffade på en C-häst på klinik, med fång, som vi kikade på
(fixar sjukhovar med mäster på klinik varje fredag)

Vet. talade om att man börjat med Parkinson-medicin för människor på C-hästar med lovande resultat.
Tror att det var Permax.

Kan vara värt att kolla med din veterinär.

Hug your horses!
/Mike - hovslagarlärling

Hej

Ja, det var den medicinen jag fick till min häst också. Hoppas att den hjälper.

Läste bipacksedeln igår och det stod att den användes till Parkinson-patienter. Det jag funderar lite över är att det stod att man inte bör äta den om man har diabetes (bipacksedeln gäller i och för sig människa) och cushing har ju på något sätt ett samband med diabetes och socker och glukos men jag är inte insatt i hela biten. Känner att jag måste forska lite vidare på det.

Kanske någon här som vet?

Det stod också att han inte fick köra bil :banana: , hoppas att han inte blir alltför besviken när jag berättar det för honom. :rofl:

Hur såg hästen ut som ni verkade/skodde? Såg du på den att det var en cushinghäst? Vore intressant att veta eftersom jag tycker att det syns så tydligt på min men för den som inte har en cushinghäst kanske det inte är så tydligt.

Marie

Jo, de typiska fettansamlingarna fanns där.
Men i övrigt var inte hästen i överhull.
Den har dock tidigare (enligt ägaren) varit i kraftigt underhull.

Vi får den på återbesök om 4 veckor.......

/Mike

Marie Johansson skrev:
Hej Rocki

Vad var det för en föreläsning? Handlade det om fång och cushing och vem var det som höll i den?

Jag försöker sätta mig in i det här så gott det går och det vore intressant att höra mer om det.

Marie

Jo, det var den här omtalade Ove Lind....men en del saker tar jag med en nypa salt...ha ha;)

rocki skrev:
Jo, det var den här omtalade Ove Lind....men en del saker tar jag med en nypa salt...ha ha;)

Hmmm.... han må vara omtalad men jag vet ej vem det är.:confused:

Nu blir jag nyfiken ju :) . Kan du pm:a mig om du inte vill skriva här.

Marie

Du vill nog inte veta mer om Ove Lind...

och vill du ändå det så kan du ju gå in på den nålade tråden högst upp på tråden och söka på just Ove Lind...( du lär ha att göra...)

Är det någon som har koll på hur mycket socker alltså socker-socker ( till skillnad från andra kolhydrater) som betfor innehåller. Det är ju faktiskt en restprodukt efter att de utvunnit sockret.

Hej Marie!
Jag har också en häst med cushing, ett fjordsto på snart 18 år som heter Sari. Vi kanske kan byta lite erfarenheter (andra med samma sjukdom hos sina hästar också förstås).
Ibland känner man sig väldigt ensam när hästarna är sjuka. Min Sari fick för första gången fång i juni förra året, det kom tillbaka igen i slutet av september och i december blev hon inlagd på Stenestads Hästklinik en vecka för provtagning. Det var en lång och smärtsam tid både för Sari och mig, men nu verkar vi vara på rätt väg igen.
Nu i efterhand förstår jag att hon utvecklat en hel del symptom på cushing sista tiden, t ex den långa pälsen, fettansamlingarna över ögonen, rinnande ögon osv, utan att jag förstått vad det berodde på.
Den medicin Sari nu äter är Permax och sedan får hon Laminshield samt extra E-vitaminer som tillskott. I övrigt äter hon hö, halm och Spiller´s High Fibre Cubes.
Vi med Cushinghästar har säkert många erfarenheter som vi kan dela med oss av.
Hälsningar
Elisabeth

Jag har rört ut Buttan i lite fil och sprutat in det. Har haft häst som var lika motvillig som din.

Vad händer om en cushing häst inte får behandling???? Det finns en gammal ponny i vårt stall som verkar ha de symptomen ni beskriver!

Jag har inga egna erfarenheter av långvarig obehandlat Cushing, men är medlem i ett tyskt fångforum där man kan få mycket bra information och tips om intressanta artiklar och forskningsresultat.
Där beskrivs ungefär att "hästen går en långsamt tärande död till mötes" utan behandling (låter hemskt). Med behandling (vanligen Permax eller något liknande preparat) däremot, kan hästen komma tillbaka och leva ett bra liv under flera år.
Adressen till detta forum är:
http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabbserver/foren/F_0059/YaBB.cgi

Sarismatte skrev:
Hej Marie!
Jag har också en häst med cushing, ett fjordsto på snart 18 år som heter Sari. Vi kanske kan byta lite erfarenheter (andra med samma sjukdom hos sina hästar också förstås).
Ibland känner man sig väldigt ensam när hästarna är sjuka. Min Sari fick för första gången fång i juni förra året, det kom tillbaka igen i slutet av september och i december blev hon inlagd på Stenestads Hästklinik en vecka för provtagning. Det var en lång och smärtsam tid både för Sari och mig, men nu verkar vi vara på rätt väg igen.
Nu i efterhand förstår jag att hon utvecklat en hel del symptom på cushing sista tiden, t ex den långa pälsen, fettansamlingarna över ögonen, rinnande ögon osv, utan att jag förstått vad det berodde på.
Den medicin Sari nu äter är Permax och sedan får hon Laminshield samt extra E-vitaminer som tillskott. I övrigt äter hon hö, halm och Spiller´s High Fibre Cubes.
Vi med Cushinghästar har säkert många erfarenheter som vi kan dela med oss av.
Hälsningar
Elisabeth

Hej Elisabeth

Ja det här med cushing är en jobbig process, även för oss mattar och hussar.

Min har åkt på ett nytt fånganfall nu i förra veckan och det kändes som att jorden stannade direkt när jag såg honom. Jag såg direkt på honom att det var dags igen. Nu blev det inte så farlig verkar det som, jag fick Metacam till honom direkt så han har inte ont och nu håller vi på att trappa ner det och det verkar som han inte har ont nu heller fastän medicindosen inte är så stor. Jag håller tummarna för honom nu. Förra gången i december, som var hans första fånganfall var det hemskt.

Vad fick du för svar på blodproverna?

Min häst har fått följande värden (obehandlad, vi ska ta nya prover om tre veckor och jämföra med):

ACTH: 669 (skall vara under 30)
Glukos: 10,4 (skall vara 4,9-6,8)
Insulin: 105 (skall vara under 30)

Vore intressant att jämför med din hästs värden.

Han har ätit Permax (en om dan) i drygt en vecka nu och det sägs ju att det ska bli bättre med det och att den värsta risken för fång skall försvinna. Vi får hoppas på det för i övrigt är han hur pigg som helst.

Vi hörs mer sen, måste jobba vidare nu ;)

Marie

Jag har faktiskt inte frågat efter resultaten på testerna. Ska göra det. Jag ska också ringa och beställa tid för återbesök.
Känner igen det du skrev om att "jorden stannde". Har haft en förfärlig höst bakom oss, men sedan jul ungefär har det bara gått framåt.
Vi har börjat gå små promenader och Sari gillar verkligen att komma ut. Hon har alltid varit pigg och framåt och hon tittar sig glatt omkring när vi traskar runt i grannskapet.

Vi har börjat gå små promenader och Sari gillar verkligen att komma ut. Hon har alltid varit pigg och framåt och hon tittar sig glatt omkring när vi traskar runt i grannskapet.

Ja tänk, det är en av dom sakerna som jag är mest förundrad över. Hur kan min häst se så himla glad och positiv och nöjd ut när man vet att han har en så pass allvarlig störning. På nåt vis är det som två olika sidor.

Min veterinär sa ju till mig att: Bry dig inte så mycket om provsvaren utan titta på hur han ser ut och hur han mår. Det är ju det som betyder någonting i slutändan i alla fall.

Marie

Sarismatte skrev:

Var har du läst det där om rinnande ögon? Hittar fler och fler symptom nu i efterhand som min ponny visat 2-3 år innan vi konstaterade Cushing. Hon har haft rinninga ögon väldigt länge. Ingen hittade vad det berodde på och inga ögonsalvor hjälpte. Men NU har jag dögt dosen på Permax (hon ska eg ha 3 st 0,25 mg tabletter men hade bara 1 mg hemma så i väntan på vet får hon dom) och nu är ena ögat helt bra och andra mkt bättre. :bow: Kanske hon borde ligga på 1 mg. Har någon koll på vad en ev för hög dos Permax i förhållande till vad dom behöver kan ha för nackdelar (annat än för plånboken då ;) )?

Sen undrar jag om Laminsheild. Vad är det? Varför får hon det?

Och vad är Spiller's high fiber cubes? Var hittar man det?

Och vilken motivering fick du för att ge extra E-vitamin?

/Maria - också en Cushing matte :(

krambanan skrev:
Har någon koll på vad en ev för hög dos Permax i förhållande till vad dom behöver kan ha för nackdelar (annat än för plånboken då ;) )?

Angående ev överdosering så sa min veterinär att om inte en om dan (1 mg) ger något resultat så får vi höja det till två om dan, så det kan väl inte vara direkt farligt kortsiktigt i alla fall.

Marie

Liknande trådar

Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 429
Senast: mily
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 099
Senast: Centaur
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 700
Senast: Niela
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 433
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka