Jamtland

Trådstartare
Jag vet att hästar inte kan rapa, men mitt varmblodssto låter precis som om hon gör det. Har också hört att en del hästar för rapliknande ljud när man travar men mitt sto gör det när hon står stilla? Varför låter hon så? Fullt frisk, pigg och glad som vanligt. Hörde det första gången igår kväll och även nu i morse. Under de 3-5 minuter som jag stod och lyssnade rapade hon ca 10 gånger, inte regelbundet men hela tiden medan hon stod stilla. Förklaring någon?

Jag har haft hästar som "hickat" i speciella situationer olika mellan olika hästar. Men den som gjorde det mest gjorde alltid när han stod på stallgången i väntan på att ridas.

Hette visst luftsnappa, windsucking. Här är en video på hur det låter:

Hästen i videon använder stöd för framtänderna (krubbitare), men vissa hästar utvecklar en teknik för att göra det utan stöd (luftsnappare).

En häst jag "kände" i Spanien stod och gjorde något skumt med munnen så det lät som hon rapade. Jag tror att hon hade luft i munnen och pressade ut den igen, så det blev som en rap fast inte "längre ner ifrån".

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 291
Senast: Praefatio
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025