Rangordning

HannaPP

Trådstartare
Hej!

Jag har 5 st av mina hästar i hop i en hage, en ponny valack på 28 år, ett ponnysto på 19 år, ett halvblods sto på 11 år, en ettåring halvb hingst och en blivande 2 års valack.

Av dessa hästar är det 2 års valacken som bestämmer. Är inte det lite konstigt?

Efter honom kommer det 19 åriga stoet, sedan 28 åringen efter det 11 åringen och 1 åringen.

Är det verkligen normalt att en sådan ung häst är nr 1 i flocken?

Mvh Hanna

Sv: Rangordning

jorå...asså det e normalt..jag menar, e han ganska bestämd av sig annars?? asså den 2 årig vallacken..:idea:

inte mot människor, han är väldigt trevlig att ha o göra med. Inte sur på andra hästar eller nått, möjligtvis i hagen då maten kommer.

Mvh Hanna

hehe naturligt och naturligt, jag själv tycker det är lite konstigt, men jag har samma händelse här hemma, har just nu i hagen 1 14 årigt Arab valack, 1 13 årig welsh valack samt 1 3 årigt halvblodsto, det 'r den unga fröken som bestämer i hagen, hade likande händelse med min ungponny valack en connemara för ett par år sedan han var 5 år och bestämde över den här araben och welshen, antar att et har med att göra hur hästarna är personligen eftersom det inte alls stämmer att det äldsta stoet ska vara ledaren, har aldrig hänt hos mig. :)

naturligt? på vilket sätt då? i det "fria" så hade flocken inte varit säkra om en pojkspoling utan erfarenhet fått bestämma. eller?

Maste bara tillagga att som jag uppfattat hastar i flock (nu har jag inte haft allt for mycket tid att studera "fria" hastar i flock pa stor yta ostanglslat, sa en del baserar jag pa bocker jag last) sa finns den ranghoga hasten i bakgrunden. Att ledaren for flocken ar den som tar flocken dit det finns bete bland annat.
Att en unghast ar den som bossar runt de andra hastarna i en hage behover kanske inte betyda att den ar ranghog.
Om ledaren av en flock alltid skulle jaga bort de andra fran maten skulle det nog inte fungera sa bra ute i det vilda.

Det har ar bara min teori och funderingar pa amnet och inget jag pastar ar det enda ratta.

Rang går i viss grad i arv. (har jag märkt)

I min lilla flock är det nu förra ledarens avkomma som är just ledare. Alla hennes vakommor har varit ranghöga. Ett annat sto som var ranglåg, hennes avkommor har alltid varit ranglåga.

Detta fenomen har hållt i sig även i andra flockar och med andra sammansättningar i flocken.

Hans mamma var ranghög, det är inte så att han jagar omkring alla hästarna, det räcker att han lägger öronen bakåt så går dom undan.

Jag håller med om att han är säkert inte ledaren i flocken bara för det, men varför låter dom honom bossa runt.

Han tar maten först och ska komma in först.

Alla andra hästar är ranglåga hästar men att dom ändå låter honom styra och ställa.?

Eftersom jag inte har det absoluta svaret kan jag bara spekulera..

OM det nu är så att rangen går i arv, kan det ju kanske vara så att märren (mamman) lärt upp sin avkomma? Min tanke är då att om modern har lärt avkomman en hel del av vad de behöver kunna för att vara ledare för en flock, så är det inget problem för dem att vara det. De ranglåga mödrarnas avkomma har kanske inte fått samma "ledrträning" sas..

Det är ju allmänt känt att det är mödrarna som fostrar sina vakommor, det är det jag grundar mina hypoteser på..

Skulle kunna stämma, men min 2 åring förlorade sin mamma så han var 3 månader. så hon hann inte att prägla honom så länge.

Kan det ligga i generna?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 496
Hästhantering För ca 1½ vecka sedan flyttade vi till ett nytt stall. Min häst verkar trivas bra i stallet och i hagen med kompisarna, däremot har han...
Svar
14
· Visningar
1 385
Senast: Speedway
·
Träning Jag har av olika anledningar insett att det inte kommer fungera för mig att ta hand om min häst det närmsta året. Känns riktigt tungt då...
2
Svar
25
· Visningar
3 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka