Ranghög häst som visar musklerna

S

sadelvan

Idag var jag med om något underligt, nämligen att en häst trotsade mig avsiktligt. Jag ska förklara mig(och försöka göra det kortfattat):

Hästen är ett sto 4 år som jag longerade. När det inte passade längre stannade hon på spåret och vände ut rumpan så att hon stod riktad mot mig. När jag smackar och markerar med långpisken för att få henne att fortsätta spänns en muskel i hästkroppen för varje ord jag säger. Men hon står kvar. Sen plötsligt exploderar hästen genom att göra någonslags utfall mot mig med frambenen kombinerat i någon slags levad. Men hästen kommer inte närmre utan står kvar på spåret. Jag fick till slut gå fram till henne och leda fram henne på spåret igen för att fortsätta.

Hästen gjorde så fler än en gång, men i övrigt var hon uppmärksam och gjorde halter, igångsättningar och avsaktningar enligt min röst.

Jag tolkade det som en protest när det inte passade plus att hon testade mig som inte har hanterat henne så mycket. Hästen i fråga är ranghög i hagen. Hon är jättetrevlig och trygg, men har ibland visat tendens till att vilja ta kommandot, bla genom att rycka sig lös på väg mellan hagen och stallet, hon skrämmer dessutom folk som passerar boxen genom att se sur och bitsk ut, hon flyttar sig inte när man puttar på henne osv.

Hur behandlar man en häst som försöker skrämmas eller klättra i rang. Hårt mot hårt? Mild manipulation? Ledarskapsträning?

Behöver era synpunkter.
 
Jag brukar jämka mig med dom hästarna...Jag har haft hästar som jag är övertygad om att dom skulle döda mig om jag fortsatte mitt "spel" mot dom...då får man byta taktik....om jag gör såhär, så vill jag att du gör sådär...typ, en avslappnad relation till varandra...Hästar med såna tendenser är ofta kloka med intigritet, och det får man faktiskt acceptera tycker jag, man skall inte okynnes domdera dom, får då kan man råka illa ut
Normalt är dom ingen fara för allmänheten, utan dom blir bara heligt förbannade när dom blir orättvist behandlade...(alternativt har din häst ont nånstans)
 
Jo visst är det här en klok och "tänkande" häst. Lite lirkande brukar dom behöva, men hur bekämpar man trots?

Hästen har problem med ett bakben, men har nyligen varit på klinik och ska enligt vet. ridas/tränas som vanligt. Jag tror inte problemet har med ont att göra.
 
Trotset kommer "från dig"...det är dig själv du ska jobba med...ha klart för dig vad du vill innan du börjar jobba med hästen...mina hästar skulle aldrig komma på iden att övht trotsa mig...däremot kan dom ha åsikter :angel:..men vi brukar lösa det med att ev gå halva vägen var...man måste kunna improvisera och känna VAD som är helfel och kunna gå ifrån sånt beroende på vad du har för en individ att jobba med...svårt att förklara sånt på nätet..KÄNNS det helfel så skall man inte fortsätta...rent intuitivt kan det vara så att hästen fortfarande har känning i bakbenet och det känns ju värre vid t ex longering då det BARA är kurvor hela tiden...lyssna på din kloka häst om hon f.ö är trevlig att handskas med...sen att hon spökar sig på väg till hagen....det betyder bara att hon är ouppfostrad. :angel:
 
Att ta hjälp av en NH instruktör skulle inte sitta fel på den pållen.
Har själv en envis och ibland tuff dam, men hon vet och jag har lärt mig att hantera det tack vare NH instruktören.
Hon kommer fortfarande ibland och hjälper mig.
 
Trotset kommer "från dig"...det är dig själv du ska jobba med...ha klart för dig vad du vill innan du börjar jobba med hästen...mina hästar skulle aldrig komma på iden att övht trotsa mig...däremot kan dom ha åsikter :angel:..men vi brukar lösa det med att ev gå halva vägen var...man måste kunna improvisera och känna VAD som är helfel och kunna gå ifrån sånt beroende på vad du har för en individ att jobba med...svårt att förklara sånt på nätet..KÄNNS det helfel så skall man inte fortsätta...rent intuitivt kan det vara så att hästen fortfarande har känning i bakbenet och det känns ju värre vid t ex longering då det BARA är kurvor hela tiden...lyssna på din kloka häst om hon f.ö är trevlig att handskas med...sen att hon spökar sig på väg till hagen....det betyder bara att hon är ouppfostrad. :angel:

:bow: Det här tänker jag banne mig e-posta till mig själv och spara... tänkvärt... :bow:
 
Alla mina hästar har/har haft en stark karaktär eller atityd. Kanske jag som gör dem så, jag vill ha såna hästar. De är kloka och tänkande, självständiga individer.
Bara för att en häst protesterar behöver det inte vara något konkret och påtagligt fel på den! Snarare tvärt om, den visar att den bryr sig. När man får en sådan häst "på sin sida" har man en toppenhäst.
Och inte betyder det att den är ofostrad heller.
 
Mitt sto är likadan vid longering.Hur kul är det att springa runt,runt??
Hon hör ju till dessa självständiga och kloka hästar.
Då hon inte gillar longering brukar jag inte göra det så ofta, men det går bättre att longera med åren. Bara man inte håller på så länge.

MVH Linda
 
Jag håller med Dainty.

Och jag kan bara säga att du är klok du :bump: :bump: :bow:.
Vi har massor att prata om i sommar.....hur många dagar var det du sa????? Räcker dom till?????
 
Det tackar jag för.... :bow: :bow:.

Men du vet väl vad du gör....tänker på häxor och annat kul :D :D.
 
Min häst e lite likadan...jag e både glad och ledsen om jag ska va ärlig...
Glad för att det är go i honom, han tänker själv och låter ingen sätta sig på honom (psykiskt alltså), han visar när han är missnöjd osv...dessutom när han inte försöker visa sin power så är han en va de underbaraste hästar på denna jord som kommer i full galopp när han ser mig närma mig hagen och är kärleksfullare och positivare än alla andra hästar jag känner.
Ledsen är jag för att han en dag kanske inte vet var gränsen går och försätter mig eller någon annan i fara genom sitt beteende. För att vara ärlig ser han nog inte mig som en ledare utan snarare som en bästa kompis och jag är ju inte byggd som en häst och kan ju inte leka på samma sätt.
Däri ligger mitt bekymmer, hur man behåller en självtänkande och lekfull häst som ändå ser mig som en ledare :confused:.
jobbigt jobbigt fall...vad tycker du?
 
Någorlunda smarta hästar fattar när dom går över gränsen...var som du är ..men sätt gränser för hästen...mina kan också prova, men det räcker bara jag spänner ögonen i dom så vet dom att dom gått över :D :D
det är inte alls svårt att vara kompis med sin häst utan för dens skull tro att man faller med respekt...jag har mycket hingstar, och är dom någorlunda uppfostrade så fattar dom vad dom FÅR och INTE FÅR göra...kollar läget gör dom ju ibland, men det löser vi lätt :)
en häst klarar faktiskt av att få en smäll vid rätt tillfälle...och när jag menar riktigt allvar....då menar jag det verkligen...och det vet dom....
*När martha menar allvar....står blixten stilla* :rofl:
Värmländskt ordspråk :rofl: :rofl: :rofl:
 
*När martha menar allvar....står blixten stilla*
Värmländskt ordspråk :rofl: :rofl: :rofl:

Jo, tack. Tänk om man hade sån fantomen-utstrålning. :o


Jag tror man som ryttare/hästhanterare måste ha ett gott självförtroende och som du skrev ovan, veta vad man vill med hästen. Efter jag pratat med hästägaren om vad som hände, har hon nu också longerat hästen. Den gjorde samma sorts "utfall" mot henne också, men hon som känner hästen bättre fick fason på det med rösten och långpiskan. Samtidigt så diskuterade vi om det hela var ett sätt för hästen att säga att den har ont eller så. De flesta hästar som trotsar gör det för att de har något att säga, och inte alltid för att de gillar att sätta sig på tvären.

Jag tror det är dumt att se sig som hästens "bästa kompis" eftersom man då lätt ignorerar allvaret i att ha en sån häst. Man kanske behöver lära sig hur man vinner hästens förtroende. Vet inte hur bara.
 
Där har du helrätt.....de flesta hästar sätter sig på tvären för en ánledning, vilken anledning det är får man ju luska ut....jag longerar aldrig hästar övht...eller väldig sällan...inte för att det är en såpass dominat handling , utan för att jag aldrig insett vitsen med att springa runt runt....när jag tömkör unghästarna får dom gå i cirkel med tömmarna på var sida, men det är mer ett sätt att få dom att lära sig "tömmarna" och att svänga vid order om att göra det...men longering är ju också påfrestande för hästen om den inte är riktigt fräsh...det är ett ganska bra sätt att finna obalanser....

Hästens förtroende får du genom att vara ärlig...även om du är osäker kan det gå bra...bara du är ärlig
 
Jo jag håller med, men mitt problem är att få honom att fatta när han gör fel. Han är ju altt som oftast både snäll och uppfostrad de gånger han gör dumheter så går det blixtsnabbt, man hinner inte avläsa honom alls innan det slår till. Störst problem är det när han sliter sig..när han väl slitit sig så kan jag ju inte direkt springa ikapp och bestraffa honom efteråt, då fattar han ju inte ett dyft! Och när han väl sticker då har jag inte chans, först och främst för att det går så snabbt, sedan för att han är så otroligt stark. Både han och hans mor är väl medvetna var deras muskler sitter. Ex när de står fastbundna och får för sig att de vill loss, medans en annan häst får sätta sig på rumpan för att komma loss ,knycker de bara på nacken så har grimman pajat. Inte den starkaste man kan hålla kvar han. Nör han va som värst hade jag kedja under hakan fäst i lång lina + en vanlig lina fäst i grimman som jag kunde hålla, det rörde han inte i ryggen, sen testade jag att ha träns och grimma och en longerlina fäst genom bettringen och grimman bak i en longergjord så att jag skulle få honom att svänga runt om han försökte dra..han skratta bara åt mig :devil: Fattar inte heller varför han drar för sen kan han komma travandes tillbaka :angel:. Nu kommer du att säga att det inte handlar om hjälplinor och allt va man kan ha och det håller jag verkligen med om. jag hatar allt sånt jag också och tycker att man ska klara det psykiska biten först. Men min pålle är speciell. han är ju som ett lamm när det gäller horseman ship. Tränare förstår inte min problem för de tycker vi har så bra kontakt, men det gäller bara hemma. Jag vet inte hur jag ska komma ur problemen ute. Hur tränar man bort sånt? Han e ju till 100% med på noterna när vi e hemma och håller på med horsemanship.. :confused:
 
Han kanske är lärd att stå uppbunden med hösnören :crazy:, då är det lätt att dom kan få ett sånt beteende...prova att sätta fast honom i typ motorcykelslangar istället för de vanliga kättingarna...då kan han knycka så mycket han vill och grimman håller iallafall :devil:
Det där är inget annat än fixa ideer..det gäller bara att vara amartare och steget före dom när dom börjar med sånt... :)
 
Jag VET att det finns hästar som är omöjliga att hålla...dom bara vrider på nacken och går...det enda är att ha ett såpass långt grimskaft att man kan hinna med, eller kanske en kapson..fast dom hästarna brukar vara så uträknade att dom vet precis NÄR dom kan sätta in stöten :rofl: :rofl:...och det FINNS åtgärder att sätta in på såna , om man verkligen VILL...men det blir bara ramaskri här om man talar om det.......Jag hhade en som var omöjlig när han skulle släppas i hagen...han bara vred på huvudet och stack som en raket...jag gjorde verkligen allt för att förhindra , låg nästan sömnlös på nätterna för att fundera ut ett bra drag :rofl: :rofl: men honom lyckades jag aldrig med, utan det fick bli ett dubbelt grimskaft som bara löpte genom grimman och släppa ena änden.... :crazy: Han var dessutom gammal och hade det som ingrott beteende...och han blev farlig för han höll på att dra armarna av mig flera ggr.......
 
Jag kan bara hålla med...Martha är min idol :bump: :bump: :banana:. Kommer att avkräva henne en autograf å de snaraste :D.
 

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
3 081
Senast: ironlady
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 096
Senast: aicha
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp