Ranghög häst som visar musklerna

Jag håller med Martha i den här frågan.

Har stött på ett par liknande hästar/situationer också, som samtliga grundade sig i att hästen hade ont.

Bara för att veterinären sagt att hästen trots skadan ska tränas som vanligt betyder det inte att hästen inte känner av skadan, speciellt då vid longering på voltspår. De brukar alltid börja "trilskas" när man börjar ställa lite större krav på dem, främst i övningar där det onda benet belastas mest och de säger helt enkelt till att "det räcker", att de varken kan eller vill gå längre i övningen utan att ha ont.
Typiskt nog brukar dessa problem gå över så fort hästen mår bra igen.
 
Bra skrivet Martha :bow:

Men..."problem med ett bakben". Då skall väl hästen helst slippa runda spår? Tyckte inte veterinären det?

Mvh/Marie
 
Enligt veterinär ska hästen tränas som vanligt. Hästen har dels träffat veterinär som kom ut till stallet, dels varit på klinik. Båda vet säger samma.

Vare sig hon har känning i bakben eller ej så är det en häst som trilskas ibland. En gång slängde hon tex av sin ryttare i ridhuset för att springa fram till den andra hästen som var där och "pucklade på" den. Skulle bråka helt enkelt. Hennes beteende har blivit bättre med tiden då ägaren är konsekvent och bestämd, men nykomlingar som mig testar hon.

Som jag skrev så är hästen i övrigt trevlig, orädd, och vacker med ett mkt bra steg och fin stam. Skulle ju vara bra om hennes dåliga sidor gav vika för hennes goda av flera anledningar. Eftersom hon bara är 4 så är det lättare att forma och uppfostra henne nu.
 

Liknande trådar

I
Hästmänniskan Jag har ett litet stall på en gård som jag hyr och i min tur hyr jag ut 2 boxar till en tjej. Kontrakt är skrivet och kontraktet är...
2
Svar
26
· Visningar
3 081
Senast: ironlady
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·
Hästvård Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden, flytta den gärna om den ligger fel.. Men som många(?) av er har koll på så sitter...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 096
Senast: aicha
·
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp