Ranghög Golden-valp

V

Vikctoria

Hej

Jag har precis registrerat mig som medlem här och hoppas att det finns någon som har något tips åt mig och min familj.

Vi har köpt en golden-valp och fick hem honom den 7/6. Han är otroligt söt och kan redan en del enkla kommandon som t.ex sitt och ligg. Det är min dotters hund, hon är 14 år, men självklart är vi hela familjen med på det och tar ansvar för honom. Hon ska börja på valpkurs med honom i slutet av augusti.

Kruxet är bara att hunden är extremt ranghög och viker sig inte en tum för något. Han morrar, gör utfall, försöker bita och då menar jag inte lekfullt. Han sänker huvudet, tittar under lugg, viftar inte på svansen, drar upp överläppen och morrar dovt. Detta gör han så snart man ska korrigera honom,oavsett om det handlar om att han inte får stå med frambenen i soffan eller om det gäller att gå in efter att vi varit ute på promenad. Vi brukar inte bry oss om det, utan plockar ändå ner honom från soffan , eller går in med honom eller nåt, men då gör han utfall och försöker hugga.

Han är nu 4 månader, men har varit så här sedan början - uppfödaren sa att han även spöade sin mamma när hon korrigerade honom - och förutom dessa tillfällen så är han ursöt, gullig och kelig. Det är när vi ber honom om något han inte vill som han gör så här.

Vad ska vi göra? Vi har testat att ignorera, att säga ifrån på skarpen (med rösten), att lägga ner honom på rygg (då ligger han och morrar hela tiden - han "ger" sig aldrig och så snart vi släpper honom, så nafsar han till igen). Nu när han fortfarande är liten är det ingen av oss som är rädd för honom, men om en fullvuxen hund gör så här, så vet jag inte om min 14-åriga dotter fixar att ta kommandot.

Är det någon här som har något tips som vi kan använda oss av innan vi kommer till valpkursen och kan få hjälp av instruktören?

Mvh
Vikctoria

Sv: Ranghög Golden-valp

Nu är inte jag någon expert, men jag tycker att det låter som ett väldigt osunt beteende. Speciellt den här biten med att han spöade upp sin mamma...jag överlåtar svaret till ngn annan. Låter dock inte som en bra hund åt en 14 årig tjej.

Han är nu 4 månader, men har varit så här sedan början - uppfödaren sa att han även spöade sin mamma när hon korrigerade honom - och förutom dessa tillfällen så är han ursöt, gullig och kelig.

Varför valde ni den valpen? *nyfiken*

Sitter själv med en "krångelgolden" som idag är helt ok, men den första tiden var skitjobbig rent ut sagt. Och då visade hon ändå inga tecken alls på aggressivitet.

Jag tycker du ska kontakta din instruktör redan nu och prata med denne om det här. Fråga snällt om hon kan tänka sig en liten konsultation så att ni redan från början gör rätt. Ju längre tiden går - desto svårare blir det att korrigera det som gått snett.

Men ni ska absolut inte backa när valpen morrar, det ska inte löna sig att betee sig illa.
Hur reagerar han på att bli fasthållen? (Inte nerlagd på rygg i stridens hetta, utan bara fasthållen i knät tills han slappnar av?)

Senast ändrad:

Nu är inte jag någon expert, men jag tycker att det låter som ett väldigt osunt beteende. Speciellt den här biten med att han spöade upp sin mamma...jag överlåtar svaret till ngn annan. Låter dock inte som en bra hund åt en 14 årig tjej.

Säger som dig här - detta beteendet känns osunt. Tycker inte en normalt funtad hund ska spöa upp sin egen mamma - åtminstone inte i valpålder! Att mor och dotter har rykt ihop när dottern börjar bli könsmogen eller så låter för mig inte konstigt men att en son, innan han ens fyllt året spöat upp sin mamma, näe för mig låter det märkligt!

Tycker ni ska kontakta en instruktör redan nu och rådfråga - innan hunden tar över hushållet!

Liknande trådar

Övr. Hund Halloj, har lite funderingar som jag skulle vilja utbyta. Har en berner sennen valp hemma på 11 veckor, haft hund innan med diverse...
Svar
18
· Visningar
2 491
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 665
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 716
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Lego 5 årig kille

Hund, Katt, Andra Djur