Rang i hagen

Är det någon som tolkat bokstavligen?
Möjligen men det kan jag ju givetvis inte veta, undrar bara utifrån kommentarer att "det där stämmer ju inte" osv . Så ja - undrar, därav kommentaren .

Du postade tråden då du själv inte förstod och du har fått jätte matnyttiga svar i tråden. Punkt .

Möjligen men det kan jag ju givetvis inte veta, undrar bara utifrån kommentarer att "det där stämmer ju inte" osv . Så ja - undrar, därav kommentaren .

Du postade tråden då du själv inte förstod och du har fått jätte matnyttiga svar i tråden. Punkt .
Ursäkta att jag var nyfiken och ens frågade om det inte passar.

Det här var fantastiskt insiktsfullt att läsa.
Min Kalle har alltid kallats "polisen" för han ser till att hålla ordning i flocken men är samtidigt lekfarbror till föl och unghästar och uppfostrar dom vänligt men bestämt.
Han slåss aldrig men vaktar gärna lite på maten.
Har inte sett detta så utpräglat på någon annan häst men nu ska jag nog börja analysera vilka typer man ser drag av i hos dom andra hästarna :)

Det där stämmer inte överhuvudtaget. Jag är väldigt försiktig och tillbakadragen som person, dock inte orutinerad, jag hade en väldigt extrem häst i personlighet. Otroligt stark och skarp psykiskt. Han lärde mig så otroligt mycket, visst, vi hade en liten tuff start men det var den absolut bästa häst jag kunnat få.

Sen passade han inte ett dugg som tävlingshäst just för hans tuffare psyke, kände inte han för att prestera så gjorde inte han det. Han var stenhård på att få det han behövde för att göra sitt bästa. Fick han inte det så gav inte han ett dugg, gick inte att tvinga på den hästen någonting. Dock älskade han att visa upp sig och älskade att träna, men eftersom det inte gick att garantera att han var på humör för tävling på tävlingsdagen så passade han inte som tävlingshäst. Han ställde upp för mig då jag ställde upp för honom, han gick på lösdrift i en flock med sina ston och fick leva det livet han ville, då ställde han upp för mig och presterade otroligt bra.

Dock håller jag med om att aldrig någonsin backa i konflikter, då tog han över. Men efter våra första duster i början, så ställde han upp för mig i vårt och torrt, han stod ut med mina misstag i ridningen osv. Han var extremt hängiven och omtänksam om mig. Underbar häst, men otroligt skarp.

Jag tror starkt på det att man får den häst man behöver. Jag som är en mesigare personlighet behöver en starkare häst psykiskt.

Nåja... =) Jag skrev ju att man passar "bättre" med en viss hästtyp - inte att man inte alls passar med de andra... Jag har generaliserat hårt - och bara sammanfattat ett tankeexperiment. Det här är ingen "sanning" på någon nivå. Skulle jag ge mig på att beskriva alla möjliga varianter och alla möjliga "felkällor" skulle det bli en hel bok och inte ett infall på ett forum... Självklart har varje häst en alldeles egen personlighet som inte passar in i någon mall. Se det som en annorlunda infallsvinkel - inte som hårda fakta. Jag är inte intresserad av att diskutera om jag har "rätt eller fel" för det är ganska ointressant. Andra har helt andra "förklaringsmodeller" - som heller inte går att validera - som kanske hjälper i deras syn på häst. Jag har hittat ett sätt att "tänka" för att underlätta för både ryttare och hästar, och det funkar för mig.

Nåja... =) Jag skrev ju att man passar "bättre" med en viss hästtyp - inte att man inte alls passar med de andra... Jag har generaliserat hårt - och bara sammanfattat ett tankeexperiment. Det här är ingen "sanning" på någon nivå. Skulle jag ge mig på att beskriva alla möjliga varianter och alla möjliga "felkällor" skulle det bli en hel bok och inte ett infall på ett forum... Självklart har varje häst en alldeles egen personlighet som inte passar in i någon mall. Se det som en annorlunda infallsvinkel - inte som hårda fakta. Jag är inte intresserad av att diskutera om jag har "rätt eller fel" för det är ganska ointressant. Andra har helt andra "förklaringsmodeller" - som heller inte går att validera - som kanske hjälper i deras syn på häst. Jag har hittat ett sätt att "tänka" för att underlätta för både ryttare och hästar, och det funkar för mig.
Jag förstår. Ser det inte som hårdfakta utan bara påpekar lite att det ofta är lite tvärtom, en skarp häst lär en osäker personlighet otroligt mycket. Samtidigt beror det också på hur man vågar ta sig an hästen, jag kämpade ändå och fick verkligen utmana mig själv för att faktiskt våga gå på min häst när han testade mig när det var som värst, det var så illa att undrade vad min tränare hade lurat på mig, det var nämligen min tränares häst, hade jag tex varit en rädd ryttare så hade det slutat med att vi inte kom någonstans alls förmodligen.

Det handlar ju mycket om vilken inställning man har som ryttare. Jag har ju trots allt inte kunnat låna ut min häst till någon för dom få gånger jag låtit någon annan rida har det slutat med att min häst står i mitten och kastar hysteriskt med halsen och vägrar gå. Men det är ju så, han var trots att han var väldigt skarp otroligt känslig och "lättkränkt", han tog väldigt illa vid sig om man var oträttvis. Var jag orättvis så kastade han av mig helt enkelt, ställde sig och glodde på mig och sen var det bra..precis som att han ville visa att så gör man minsann inte. Så mycket av det du skriver stämmer ju.

Jag förstår. Ser det inte som hårdfakta utan bara påpekar lite att det ofta är lite tvärtom, en skarp häst lär en osäker personlighet otroligt mycket. Samtidigt beror det också på hur man vågar ta sig an hästen, jag kämpade ändå och fick verkligen utmana mig själv för att faktiskt våga gå på min häst när han testade mig när det var som värst, det var så illa att undrade vad min tränare hade lurat på mig, det var nämligen min tränares häst, hade jag tex varit en rädd ryttare så hade det slutat med att vi inte kom någonstans alls förmodligen.

Det handlar ju mycket om vilken inställning man har som ryttare. Jag har ju trots allt inte kunnat låna ut min häst till någon för dom få gånger jag låtit någon annan rida har det slutat med att min häst står i mitten och kastar hysteriskt med halsen och vägrar gå. Men det är ju så, han var trots att han var väldigt skarp otroligt känslig och "lättkränkt", han tog väldigt illa vid sig om man var oträttvis. Var jag orättvis så kastade han av mig helt enkelt, ställde sig och glodde på mig och sen var det bra..precis som att han ville visa att så gör man minsann inte. Så mycket av det du skriver stämmer ju.
Framför allt illustrerar väl ditt inlägg att har man "problem" med sin häst bör man definitivt inte läsa att den tillhör ngn bokstavsklass osv utan hantera det ....

Generellt ställer jag mig främmande till att en sk etablerat skarp häst oftast lär ngn människa som är osäker ngt positivt rent generellt om vi pratar hobby Sverige med väldigt mkt gröna hästägare allmänt osv . Många som läser här och befinner sig där. Därav reflektionen .

Sen går det ju självklart bra massor av gånger ändå , i variabel till hur hästägaren förhåller sig och hästindividen i sig - eftersom de som sagt knappast kan klassas in enligt några bokstäver i fråga om personlighet/beteende .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Dorinda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar