Jag blev bara nyfiken då jag såg en flock hästar (4 st), Ledaren, A, B, C, där C var kompis med Ledaren men "lägst" i rang, men verkade ändå bestämma över den som var näst högst i rang A (efter ledaren). Förvisso vet jag inte om den verkligen bestämde eller försökte hävda sig för att komma upp sig i rang.
Jag gissar att "ordningen" inte var som du tror. Den du tror är "ledaren" tror jag är "polis". Häst C kan mycket väl vara den egentliga ledaren. De äkta ledare jag stött på har normalt hållit en låg profil - kan mycket väl tänka sig att stå längre bak och äta eller gå undan för andra hästar. Däremot är de "kompis" med polisen - och kan gå in och agera ibland gentemot de andra hästarna om det blir stökigt. I ditt fall är kanske häst A lite "oregerlig" och försöker vara polis (lite för burdus eller rentav klantig?) och när ledarhästen tröttnar säger den ifrån? Normalt kanske de övriga hästarna låter A "hållas" - men ibland går det lite för långt? Kom också ihåg att dynamiken ändras så fort en häst tas ur flocken. Om din "ledare"(min polis) tas bort kanske häst C även övertar polisrollen - och därför verkar "helt plötsligt" stiga i rang? I ditt fall verkar häst B vara "den osynliga följaren" - men kanske både häst A och B är "polisaspiranter" och har i just den här konstellationen fått backa i sina roller. Finns det många poliser i en flock kan det bli rörigt. Någon måste vara "polismästare".. Vem som har varnarrollen i din flock vore intressant att fundera ut - för den hästen har också hög "status" i flocken.
Jag roar mig ofta med att försöka placera hästar jag möter i rätt "fack" - och har med tiden blivit ganska duktig - när ryttarna kommer med sina hästar för att träna, blir förvåningen stor när jag också ofta gissar rätt på hur de beter sig i hagen hemma.
Beroende på vad man själv är för personlighet passar man bättre med en viss "hästtyp". En tillbakadragen, snäll, kanske rentav försiktig människa (eller orutinerad) bör ha en häst som tillhör den "grå massan", dvs en som inte har någon av huvudpositionerna starkt framträdande. En sån häst är van att följa utan att ifrågasätta och accepterar väldigt mycket - en sån vi helt enkelt kallar "snäll"
. Däremot är den hästen inte lika passande för tävlingsryttaren - där vill man gärna ha en tuff polis (som också vill visa upp sig) eller en ledartyp. Ledartypen är den som vi människor minsann också måste vara varsamma med - gör inte fel gentemot den, då blir den både förbannad och förorättad och kommer kanske aldrig att ställa upp igen! En viss vördnad från tvåbeningarna krävs.. Å andra sidan är det ledarens egenskaper som krävs när man har med poliser att göra - trygg och stabil. Backa aldrig undan för en konflikt med en polis! Med det menar jag inte krig - utan polisen tål lite tuffare tag men ser genast ner (läs tar över) på en om man visar svaghet. Min erfarenhet är också att det är poliser som gärna tex öppnar boxlås, dvs verkar något mer intelligent än andra hästar, vilket kräver en minst lika smart människa... Varnaren å sin sida kräver verkligen sin ägare
. Verkar människan det minsta osäker tar instinkterna över och varnaren tar över med besked! Allt kan ju vara en potentiell krokodil och varnarens roll är att skydda sin flock (sig och ryttaren) - vilket innebär många skutt i diken eller kast i farliga hörn. Varnarens människa måste själv visa att den kan hantera omgivningens fasor - först när man bevisat detta kan varnaren koppla av och göra annat...
Vi människor måste alltså anpassa oss utifrån hästtyp. Var aldrig "polis" gentemot en ledare - förtroendet kan vara brutet för all framtid. Var inte mesig med en polis - det kan lätt sluta med en häst som både kliver över folk och markerar med hovar och tänder... Var inte rädd tillsammans med en varnare - det kan sluta med hemska olyckor när ingen av individerna kan avgöra vad som är riktigt farligt. Ännu knepigare är de hästar som är både-och av några positioner.
När jag läser om sk "hästhanteringsmetoder" så tänker jag ofta - ja, det där fungerar på just den hästtypen, men inte på den.. Det är min övertygelse att det är just det här som gör att många hästgurus är "osams" om metoderna - och att vi som försöker följa dem ibland inte får det att fungera.. För inte tala om ridning! Den som tror att det är samma "knappar" på en polis som på en varnare kommer att få problem...
Ber om ursäkt för evighetslångt inlägg igen! =)