Rang i hagen

TheRedLightning

Trådstartare
Jag har funderat på det här ett tag, så tänkte kolla med erfarenheten på buke.

Det jag undrar är om följande scenario är möjligt:

Ledaren i flocken bestämmer över alla,
A bestämmer över B,
B bestämmer över C,
C bestämmer över A,

Jag har funderat på om en häst i längre rang (C) kan bestämma över en i högre rang (A), men är undergiven en annan häst (B) som den längre (C) inte bestämmer över, men den högre rangen (A) bestämmer över (B).

Är hästars rang inte logisk? Jag hade fått för mig att det var ledaren och sen nedstigande led, men nu har jag blivit fundersam på sistone.

Det har sagts att rang i rakt nedstigande led bara finns hos höns och militärer, men på senare tid har det visat sig att den inte finns hos höns...

Rangordning inom djurflockar är betydligt mer komplicerad än A bestämmer över alla, B bestämmer över alla utom A, och så vidare. Det du beskriver är inte alls ovanligt. Sen kan "rangordningen" skifta i olika sammanhang.

Tidig etologisk forskning gick ofta ut på helt onormala premisser; hungriga djur instängda på ett litet område. Sen gav man dem mat och såg vad som hände. eller så studerade man djurparksdjur, oavsett om djurflocken var "naturlig" eller inte. (En vargflock bestående av föräldradjur med avkommor eller en flock hanar inköpta från andra håll.)

Det finns massor av forskning som visar på ett stort antal varierande flockbeteende bland olika djurarter, men den gamla förlegade om alfadjur och hackkycklingar hänger kvar.

Jag har funderat på det här ett tag, så tänkte kolla med erfarenheten på buke.

Det jag undrar är om följande scenario är möjligt:

Ledaren i flocken bestämmer över alla,
A bestämmer över B,
B bestämmer över C,
C bestämmer över A,

Jag har funderat på om en häst i längre rang (C) kan bestämma över en i högre rang (A), men är undergiven en annan häst (B) som den längre (C) inte bestämmer över, men den högre rangen (A) bestämmer över (B).

Är hästars rang inte logisk? Jag hade fått för mig att det var ledaren och sen nedstigande led, men nu har jag blivit fundersam på sistone.
Blir lite nyfiken på vad som föranleder din fråga ?

Rang bland hästar är otroligt komplext och det är det även bland andra djur och även oss människor för den delen ;)

Rang bland hästar och många andra , är en social formation när alla individer har en viss roll som inte alltid är totalt fixerad/permanent , ffa inte genom mänskliga ögon . Skulle vara intressant med mer info om vad som föranleder din undring .

Kort svar på din redovisade konstellation och din undring att den är ovanlig : svar nej - din uppfattning om hur rang ska fungera stämmer inte .

Som exempel så en sann ranghögsta häst har öht inget behov av det som i mänskliga tolkningar ofta tros att denne konstant kontrollerar hela flocken . Än mindre har den ngt behov av att göra det .

Senast ändrad:
Det där är inte min teori alls.. Hackkycklings-nivåer tror jag inte alls finns. Har man haft hyfsat stor flockar framträder ett annat mönster.. Det här är inte alls vetenskapligt - men jag har under lång tid sett (och hört många uppfödare bekräfta) hästhierarki-teorin så här:
Hästar har fyra "urtyper" som behövs i en hästflock: Ledaren, "polisen/uppfostraren", "varnaren" och "väg/vattenfinnaren". (Den sistnämnda är ganska sällsynt bland våra tama hästar - då den knappt behövs). I en liten flock kan en och samma individ ha flera av positionerna, rentav alla. I en något större flock "delas" positionerna beroende på hästarnas personlighet/arv på flera hästar.

Ledarhästen är trygg, stabil, klok och erfaren (oftast äldre). Ger sig inte in i konflikter (om det inte saknas en "polis") utan verkar mera skyddande. Jag har själv sett ett "ledarsto" gå in och avbryta en fight helt enkelt genom att gå emellan en ny häst och en "polis". Ledaren är också den häst som de andra söker sig till vid oro eller fara. Visar sin auktoritet med små medel - ett öra, eller en blick - och blir alltid respekterad.

Polisen/uppfostraren är den som sköter ordningen i flocken. Många tror att hästen som "ska in först", "ha mat först" eller som jagar andra hästar är ledaren - det är inte min erfarenhet (om inte positionerna finns hos en och samma häst). Det här är tuffa hästar, starka mentalt och fysiskt. I stora flockar (tänk ridskola) kan det finnas flera poliser - och mellan dem finns en viss rivalitet och en rangordning. Kommer ett hot in i flocken kan polisen försöka skydda. Flera kan säkert vittna om hästar som jagat ut rävar, hundar eller rådjur ur en hästhage... Hästar som inte "kan" hästspråket eller som inte "sköter sig" blir kvickt uppläxade av poliser. Hästar som blir jagade timme ut och timme in (vilket vi sällan tillåter för skaderisk) har ofta något udda beteende - som faktiskt också märkts vid mänsklig hantering... Finns föl och unghästar är de huvuduppgiften. Poliserna är i våra ögon lite lekfulla, busiga och stöddiga - är det en blandad flock är det nästan alltid en valack.

Varnaren är för oss den något nerviga individen. Alltid på helspänn, kvick i reaktionerna. Är den som oftast vakar över de övriga när de ligger ner. Den startar alltid flyktbeteendet - och drar med hela flocken. Är en stark individ (ska inte förväxlas med en ängslig, rädd eller försiktig häst) som också övervinner "farliga saker" snabbt om ledarhästen verkar orädd. Lustigt nog har jag sett den här förmågan hos väldigt många fuxston.... Vill gärna gå i täten. Har svårt att slappna av om inte hela flocken är samlad - många gånger är detta hästar som har svårt att vara ensamma.

En tydlig väg/vattenfinnare har jag bara sett hos ett par, tre hästar under mina år. Den "lokaliserar" sig innan den slår sig till ro, tex på ett sommarbete. Vandrar/löper runt hela staketet, som för att verkligen kolla upp terrängen. En gång hade jag en häst som var suverän på att hitta hem om man red vilse - det är inte alla som är det...

Teorin bygger på att alla hästar har alla fyra "egenskaperna" men olika framträdande. Det gör att om en position saknas (en häst tas ur hagen) finns alltid en annan som tar dess plats. Det gör också att hästar kan ha olika positioner i olika flockar. Jag har haft en otroligt välfungerande flock - där de flesta tillhörde dem som "bara följer med" och knappt märktes av. Grundstommen av ledaren, poliser och varnare var densamma i 10 år. Det lustiga var att ofta när någon "snäll och omärklig" blev såld, ställde den till med oreda i sin nya flock - och tog snabbt över någon av huvudpositionerna. Grundegenskapen tänks "gå i arv" från stoet - ett "positionssto" är stabilare och starkare mentalt och för detta vidare på sitt föl.

När vi människor däremot släpper ihop två hästar med samma huvudposition blir det bråk (om det är ledare eller poliser)
eller så blir hästarna extremt otrygga (om det är varnare). Det är då vi kallar vissa hästar "elaka" mot varandra och jag tror att hackkycklings-teorin kan verka sann.

Ursäkta ett enormt långt inlägg - men det här intresserar mig och det finns säkert andra som har liknande tankesystem men kallar det för någonting annat. Det blir nämligen ännu mera intressant när man sedan släpper in relationen mellan människa och häst i teorin.

@Cha9 bland det mest intressanta jag ngsin läst på buke i fråga om hästbeteenden . Verkligen. Du har lite mer "info" utifrån teorier jag tycker mig veta/ha belägg för som gör det hela ytterligare intressant att fortsätta sätta sig in i . Tack verkligen jätteintressant post !

Jag blev bara nyfiken då jag såg en flock hästar (4 st), Ledaren, A, B, C, där C var kompis med Ledaren men "lägst" i rang, men verkade ändå bestämma över den som var näst högst i rang A (efter ledaren). Förvisso vet jag inte om den verkligen bestämde eller försökte hävda sig för att komma upp sig i rang.

Många tar fel och tror att den där individen som styr och ställer är ledaren, men det stämmer inte. En ledare har en sådan pondus i sig själv att det räcker med en liten dragning i mungipan... Det handla om psykisk styrka, inte fysisk.

Många tar fel och tror att den där individen som styr och ställer är ledaren, men det stämmer inte. En ledare har en sådan pondus i sig själv att det räcker med en liten dragning i mungipan... Det handla om psykisk styrka, inte fysisk.
I mitt fall syftade jag på att "ledaren" va den med högst rang, då jag trodde det skulle vara uppenbart vad jag menade, men jag hade väl fel. :/

Åh jag tycker alltid sånt här med beteenden är så himla intressant!
Speciellt det @Cha9 skrev. Vår lilla flock på 5 hästar har inte funnits så länge och därför är det inte solklara roller där. Vad jag vet är att ett av stona verkar vara ledaren, trots att hon ibland säger ifrån tydligt eller går och "polisar" (kanske är nödvändigt om flocken är nyare?). Hon vaktar upp min unghäst en hel del, i början skyddade hon honom otroligt mycket och min häst var väldigt orolig när hon var borta från honom. Nu är det bättre och han får inte alls samma uppenbara skydd av henne. Min häst är helt klart längst i rang, men han är 4 år och har aldrig gått med ston sen han flyttades från sin mamma vid yngre än 5 månaders ålder så han kanske är lite seg i hästspråket? (Fast han förstår definitivt, i början gick han bara undan. Nu har han till och med vågat sparka den häst som biter han i rumpan). De andra tre är lite av en hög. L är den som är närmast "ledarstoet" och verkligen en polis, han går och surar på de övriga två en hel del och står ofta med stoet. Min häst är väldigt bra vän med L eftersom de två gick tillsammans innan så det är rätt så skönt att L inte går och polisar på honom för mycket. De övriga två hänger ihop mycket, ett sto och en valack. Stoet är väldigt sur mot speciellt min unghäst men ja... hon verkar ändå inte vara så hög i rang och valacken är en lekfull sådan som gärna leker med min lilla och går undan för både L och "ledarstoet".

Blir intressant att se hur rollerna ändras ju längre de går tillsammans. :)

Jag blev bara nyfiken då jag såg en flock hästar (4 st), Ledaren, A, B, C, där C var kompis med Ledaren men "lägst" i rang, men verkade ändå bestämma över den som var näst högst i rang A (efter ledaren). Förvisso vet jag inte om den verkligen bestämde eller försökte hävda sig för att komma upp sig i rang.

Jag gissar att "ordningen" inte var som du tror. Den du tror är "ledaren" tror jag är "polis". Häst C kan mycket väl vara den egentliga ledaren. De äkta ledare jag stött på har normalt hållit en låg profil - kan mycket väl tänka sig att stå längre bak och äta eller gå undan för andra hästar. Däremot är de "kompis" med polisen - och kan gå in och agera ibland gentemot de andra hästarna om det blir stökigt. I ditt fall är kanske häst A lite "oregerlig" och försöker vara polis (lite för burdus eller rentav klantig?) och när ledarhästen tröttnar säger den ifrån? Normalt kanske de övriga hästarna låter A "hållas" - men ibland går det lite för långt? Kom också ihåg att dynamiken ändras så fort en häst tas ur flocken. Om din "ledare"(min polis) tas bort kanske häst C även övertar polisrollen - och därför verkar "helt plötsligt" stiga i rang? I ditt fall verkar häst B vara "den osynliga följaren" - men kanske både häst A och B är "polisaspiranter" och har i just den här konstellationen fått backa i sina roller. Finns det många poliser i en flock kan det bli rörigt. Någon måste vara "polismästare".. Vem som har varnarrollen i din flock vore intressant att fundera ut - för den hästen har också hög "status" i flocken.

Jag roar mig ofta med att försöka placera hästar jag möter i rätt "fack" - och har med tiden blivit ganska duktig - när ryttarna kommer med sina hästar för att träna, blir förvåningen stor när jag också ofta gissar rätt på hur de beter sig i hagen hemma.

Beroende på vad man själv är för personlighet passar man bättre med en viss "hästtyp". En tillbakadragen, snäll, kanske rentav försiktig människa (eller orutinerad) bör ha en häst som tillhör den "grå massan", dvs en som inte har någon av huvudpositionerna starkt framträdande. En sån häst är van att följa utan att ifrågasätta och accepterar väldigt mycket - en sån vi helt enkelt kallar "snäll" ;). Däremot är den hästen inte lika passande för tävlingsryttaren - där vill man gärna ha en tuff polis (som också vill visa upp sig) eller en ledartyp. Ledartypen är den som vi människor minsann också måste vara varsamma med - gör inte fel gentemot den, då blir den både förbannad och förorättad och kommer kanske aldrig att ställa upp igen! En viss vördnad från tvåbeningarna krävs.. Å andra sidan är det ledarens egenskaper som krävs när man har med poliser att göra - trygg och stabil. Backa aldrig undan för en konflikt med en polis! Med det menar jag inte krig - utan polisen tål lite tuffare tag men ser genast ner (läs tar över) på en om man visar svaghet. Min erfarenhet är också att det är poliser som gärna tex öppnar boxlås, dvs verkar något mer intelligent än andra hästar, vilket kräver en minst lika smart människa... Varnaren å sin sida kräver verkligen sin ägare ;). Verkar människan det minsta osäker tar instinkterna över och varnaren tar över med besked! Allt kan ju vara en potentiell krokodil och varnarens roll är att skydda sin flock (sig och ryttaren) - vilket innebär många skutt i diken eller kast i farliga hörn. Varnarens människa måste själv visa att den kan hantera omgivningens fasor - först när man bevisat detta kan varnaren koppla av och göra annat...

Vi människor måste alltså anpassa oss utifrån hästtyp. Var aldrig "polis" gentemot en ledare - förtroendet kan vara brutet för all framtid. Var inte mesig med en polis - det kan lätt sluta med en häst som både kliver över folk och markerar med hovar och tänder... Var inte rädd tillsammans med en varnare - det kan sluta med hemska olyckor när ingen av individerna kan avgöra vad som är riktigt farligt. Ännu knepigare är de hästar som är både-och av några positioner.

När jag läser om sk "hästhanteringsmetoder" så tänker jag ofta - ja, det där fungerar på just den hästtypen, men inte på den.. Det är min övertygelse att det är just det här som gör att många hästgurus är "osams" om metoderna - och att vi som försöker följa dem ibland inte får det att fungera.. För inte tala om ridning! Den som tror att det är samma "knappar" på en polis som på en varnare kommer att få problem... ;)

Ber om ursäkt för evighetslångt inlägg igen! =)

I just den här flocken som jag studerat lite så är den människorna säger är den som bestämmer, det är ett sto under 10 år, polisrollen stämmer ganska bra in på henne. Hon går emellan ifall de andra bråkar ibland. A är också ett sto över 10 år, men går gärna för sig själv en bit ifrån flocken, verkar inte vara så sällskapssjuk förrän någon i flocken försvinner, då kan hon stå vid grinden och hänga tills flockmedlemmen kommer tillbaka.
B är en valack som har samma ålder som A och brukar stå och vakta över stona när de ligger ner, går undan när "polisen" och A kommer, men är kompis med "polisen" de kan äta ur samma hög hö. A kan låta honom stå bredvid i hagen men kommer han för nära säger hon ifrån.
C är ett äldre sto över 15år och väldigt låg i rang, har varit väldigt undvikande men verkar nu börja hävda sig lite, C anlände till flocken sist. "Polisen" och B har gått ihop längst, A kom sen och sist C, så det är möjligt att den undvikande C känner sig såpass hemma att hon börjar hävda sig?

Intressanta inlägg, men vilken roll har då mitt ena sto ... Hon är 7 år och mkt lugn och trygg når hon är ensam - både i stallet, i hagen och vid ridning. Hon tycks nästan trivas bäst ensam! I hagen blir hon flyttad på av alla de andra och hon reagerar genom att gå undan. Men så snart hon är själv i boxen, själv på ena sida av ett staket så gör hon vilda utfall mot de andra! Hon är också extremt sur mot främmande hästar vid ridning -slår om hon får chansen! Om jag rider förbi en hage med främmande hästar kan hon bli mäkta upprörd och försöka göra hotfulla utfall ( vilket jag givetvis stoppar). Jag har haft henne sedan hon var föl och hon har haft en fullt normal hästuppvåxt!

@Cha9 Mycket intressant och tänkvärt. Kan en häst ha trippla personligheter :confused: I min lilla flock tror jag bestämt jag har en utpräglad varnare och två ledartyper men fjärde hästen verkar vara "polisvarnarledare" :crazy:

Beroende på vad man själv är för personlighet passar man bättre med en viss "hästtyp". En tillbakadragen, snäll, kanske rentav försiktig människa (eller orutinerad) bör ha en häst som tillhör den "grå massan", dvs en som inte har någon av huvudpositionerna starkt framträdande.)

Otroligt intressant och tänkvärt! :bow:

Men däremot vet jag inte om citatet ovan nödvändigtvis alltid stämmer. Min förra medis var ett ledarsto och nuvarande är också ledarsto. Inga "poliser" (underbart uttryck) utan mer den där lugna matriarktypen du beskriver. Och jag är en tillbakadragen och försiktig typ av person, absolut inte tuff av mig, och det funkar kanon :) Men det kanske är för att de var/är ston? Jag är fortfarande rutinerad, men är villig att förhandla lite och mötas halvvägs och inte ha kadaverdisciplin, vilket ston verkar uppskatta :D

De hästar jag mött som jag själv sett som ranghöga, "hårda i huvudet" osv har jag däremot inte alls funkat med. Men då har ju de kanske istället varit "poliser". Detsamma gäller "varnare".

Beroende på vad man själv är för personlighet passar man bättre med en viss "hästtyp". En tillbakadragen, snäll, kanske rentav försiktig människa (eller orutinerad) bör ha en häst som tillhör den "grå massan", dvs en som inte har någon av huvudpositionerna starkt framträdande. En sån häst är van att följa utan att ifrågasätta och accepterar väldigt mycket - en sån vi helt enkelt kallar "snäll" ;). Däremot är den hästen inte lika passande för tävlingsryttaren - där vill man gärna ha en tuff polis (som också vill visa upp sig) eller en ledartyp. Ledartypen är den som vi människor minsann också måste vara varsamma med - gör inte fel gentemot den, då blir den både förbannad och förorättad och kommer kanske aldrig att ställa upp igen! En viss vördnad från tvåbeningarna krävs.. Å andra sidan är det ledarens egenskaper som krävs när man har med poliser att göra - trygg och stabil. Backa aldrig undan för en konflikt med en polis!
Det där stämmer inte överhuvudtaget. Jag är väldigt försiktig och tillbakadragen som person, dock inte orutinerad, jag hade en väldigt extrem häst i personlighet. Otroligt stark och skarp psykiskt. Han lärde mig så otroligt mycket, visst, vi hade en liten tuff start men det var den absolut bästa häst jag kunnat få.

Sen passade han inte ett dugg som tävlingshäst just för hans tuffare psyke, kände inte han för att prestera så gjorde inte han det. Han var stenhård på att få det han behövde för att göra sitt bästa. Fick han inte det så gav inte han ett dugg, gick inte att tvinga på den hästen någonting. Dock älskade han att visa upp sig och älskade att träna, men eftersom det inte gick att garantera att han var på humör för tävling på tävlingsdagen så passade han inte som tävlingshäst. Han ställde upp för mig då jag ställde upp för honom, han gick på lösdrift i en flock med sina ston och fick leva det livet han ville, då ställde han upp för mig och presterade otroligt bra.

Dock håller jag med om att aldrig någonsin backa i konflikter, då tog han över. Men efter våra första duster i början, så ställde han upp för mig i vårt och torrt, han stod ut med mina misstag i ridningen osv. Han var extremt hängiven och omtänksam om mig. Underbar häst, men otroligt skarp.

Jag tror starkt på det att man får den häst man behöver. Jag som är en mesigare personlighet behöver en starkare häst psykiskt.

Senast ändrad:
Kl

Alltså jag tycker @Cha9 varit väldigt tydlig med att det inte är ngt horoskop eller typ bibel ang fasta roller/personligheter huggna i sten hos några hästar ... Det är inte Hempflings bibel som avses .... Snarare är väl inläggen bara generellt men väldigt väl illustrerade om hur dynamisk en flockrelation är . Det är ju det som många kan ha behållning av generellt ang att vidga sin förståelse för hur komplex en flockkonstellation är (gäller inte bara häst) . Inte att tolka ngt bokstavligt för att sen tilldela sina hästar/djur .

Kl

Alltså jag tycker @Cha9 varit väldigt tydlig med att det inte är ngt horoskop eller typ bibel ang fasta roller/personligheter huggna i sten hos några hästar ... Det är inte Hempflings bibel som avses .... Snarare är väl inläggen bara generellt men väldigt väl illustrerade om hur dynamisk en flockrelation är . Det är ju det som många kan ha behållning av generellt ang att vidga sin förståelse för hur komplex en flockkonstellation är (gäller inte bara häst) . Inte att tolka ngt bokstavligt för att sen tilldela sina hästar/djur .
Är det någon som tolkat bokstavligen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 197
Senast: Dorinda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar