Random panik vid uppbindning

Sv: Random panik vid uppbindning

Kl
Jag anser inte att vi med vår tradition anser att hästar är farliga djur, utan älskvärda nyfikna sociala etc.
Många anser visst att de är opålitliga rovdjur som vill folk illa och ska behandlas därefter.

Man har skyldigheten att ha eget säkerhetstänk o till det kunskap om hur de fungerar.

Visst kan det bli farligt om man triggar flyktinstinkten eller förutsätter att var individ fungerar som alla andra. Unga som gamla. Ohanterade- vältubildade.

Det är inte hästarnas fel att de blir missförstådda av felhantering/ ohantering.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Kl
Jag anser inte att vi med vår tradition anser att hästar är farliga djur, utan älskvärda nyfikna sociala etc.
Många anser visst att de är opålitliga rovdjur som vill folk illa och ska behandlas därefter.

Jaha och det är därför som vi i "vår" tradition använder stigbett, kedjegrimskaft, inspänningstyglar och gud vet allt för att "bemästra" dessa varelser med? och det är därför vi har regler som säger att vi på vissa tävlingar måste leda dom i bett, inte för att dom annars ställer till med för stor skada på ägare och andra och annans egendom inte, nej för sjutton dom är ju bara sociala, nyfikna varelser eller?

Hur mycket nerver finns det i en hästmun? Den kan man misshandla på alla möjliga sätt, men då är det inget problem inte, och ingen ojar sig över onödigt lidande heller, nej då går säkerheten för människan minsann före hästens bästa.

kl
Det största problemet är alla dessa påfund med att binda upp med verktyg som går sönder, för det är just pga detta som hästar skaffar sig såna här trauman....om folk lärde sig att tänka efter vad syftet med det man gör är istället så skulle många hästar slippa stress och hårda metoder sen.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

OK Deloren, vi göra så:
Jag vill att du och Axel åka hem till Allahemma och hjälpa henne med sitt häst.
Kör ditt "jolla, jolla, gulli, gulli, så synd om dig" och se om du kan få hästen att sluta upp med sina dumheter, (for att sitta här och käffsa fram och tillbaka är ingen hjälp for Allahemma).

Jag vill att ni video filma så jag kan se hur ni göra.
Love & Hugs.
Good Luck

PS:
Please be carefull so you don´t get hurt.

Så du menar att det inte finns något mellanläge mellan hur dom hanterar hästen på filmen och gulligullmetoder?
Det är stor skillnad på att lära hästen och få den att vilja stå still, och att tvinga hästen att stå still, men för dig kanske det inte spelar någon roll vilken metod man använder bara målet uppfylls?
En häst i som får panik (som TS säger att hennes häst får) håller inte på med dumheter.

Jag förstår inte vad det är du är ute efter med dina inlägg, det känns enbart som att du är ute efter att irritera folk, istället för att hjälpa TS
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Du får nog vänta på svar, för Leaf har vad jag kan se fått lite semester från bukefalos.
 

Liknande trådar

Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp