Random panik vid uppbindning

Sv: Random panik vid uppbindning

Jag blir trött på att man GÖR hästar "farliga" för sig själva o sin omgivning.

Jag har aldrig haft en häst som ens försökt att kasta sig. Jag har hjälp dem med hur de ska agera.

när de väl börjar dra så är det panicmode o de starka dragdjuren drar med den svaga nacken istället för med bålen tills antingen grejorna går sönder vilket de förhoppningsvis gör- typ lädergrimmor.

jag har mest sett machomän lyckas med detta. folk som sedan hästen dragit sig loss utbrustit - "så har den aldrig gjort förut!" En som blev helt uppäten av broms på stranden. hästen var helt blodig.
Ingen som helst förståelse för djuret utan behandlar den som en moppe.

Fragile. detta med förtroende är för oss väldigt viktigt.
Vet man ej heller att en fuxmärrs tillit ( fux med vita tecken i filmen) MÅSTE FÖRTJÄNAS!!!!

Våld löser inget. Synd när man gör såhär o sen skyller på det korkade flyktdjuret som är rena "livsfaran"
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Nej, då har du fätta hela moment fel.
hästen straffa sig själv med sitt egen kropps vikt och lära sig att det hjälpar inte bråka, och for det andra har du misset ingåenda moment där man baka häst for att ger efter.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Själv har jag haft lång linje runt bålen Axel där dom har lyft up sig själv från fram ben och i stort sätt bli sittendas och hamna på siden.

Runt bål eller runt nacken är vilket som, bara den är effektiv och hästen sluta upp med olater där folk kan vara trygg runt den.
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag tycker att man ute o cyklar om man kallar det för "olater"
Detta har uppkommit för att man har varit ovarsam/ okunnig/ nonchalant eller brister i empati då man anser att hästar inte är fina tamdjur utan dumma individer som inte vet sitt eget bästa.
Nej de vet de inte o det är därför som VI måste tänka o hjälpa dem/ utbilda.o
Samma sak om de skadar sig. VI måste sätta upp rehab åt dem.Man kan inte skapa förtroende genom att hota sig till det- Nu lyder du annars!!!!! Våld föder våld, men människan "vinner", men du har bara en uppgiven slav kvar.
En än mer otrygg häst som då "måste" sättas hårt mot hårt mot.

Man måste ha förståelse i hur ett flyktdjur fungerar o respekterar man dem o inte gör dem illa så går det bra. Hjälp o LÄR dem!
Tappar du förtroendet är lösningen inte att ta till ännu mer våld, utan att vinna tillbaka tilliten. Börja om från början.

hästar är inte "dumma", men om de blir rädda så försöker de att fly från den... som ska vara deras mentor o lärare. Flyktdjuret igen.

En häst ska bli glad över att se sin människa o vilja komma o vara hos den under rimlig tid. Då har du inte bara tillit utan även kärlek.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Så börda det vara som du säjer Axel, men hur månge hästar känner du som är ouppföstrad (säkert inte din men andras)?
Det är god hjärta wanna-bees som skapa fram såna hästar, like the woman in the film (she make you craaazy eh:D)
Finns tusentals såna.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Nej, då har du fätta hela moment fel.
hästen straffa sig själv med sitt egen kropps vikt och lära sig att det hjälpar inte bråka, och for det andra har du misset ingåenda moment där man baka häst for att ger efter.

Men gör den detta bara för att jävlas tror du? Att den tycker det är roligt och rycka sönder sin egen nacke?
Det är flyktdjur, de tar till dessa metoder när de är osäkra/rädda

Jo ge efter för tryck tränar man ju oftast men att vinna fysiskt över ett djur i den storleken borde vara dömt att misslyckas. Därför vi använder vår intelligens att förstå och SAMARBETA med djuret istället
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Fragile. detta med förtroende är för oss väldigt viktigt.
Vet man ej heller att en fuxmärrs tillit ( fux med vita tecken i filmen) MÅSTE FÖRTJÄNAS!!!!

Våld löser inget. Synd när man gör såhär o sen skyller på det korkade flyktdjuret som är rena "livsfaran"

Ja precis! Och det är väl däför vi fascineras av dessa djur :) eller iaf jag
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Ja du får påstå att jag inte kan något om hästar…

Har sett otrevliga skador på hästar som suttit fast på det viset som visats i klippet…

Jag tycker det är hemskt att se…
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag tycker inte filmen visar på någon träningstaktik. Den visar endast skrämseltaktik.
Min häst är fruktansvärt väluppfostrad. Hon får *alltid* beröm för detta och gör alltid som man säger, MEN hon kan slänga sig bakåt om hon känner tryck i nacken när hon är uppbunden. Det har t.o.m gått så långt att hon gått omkull inne på betonggolvet. Jag har haft henne i snart 4 år och det har kanske hänt vid 3-4 tillfällen att hon slängt sig bakåt. Det kommer utan närmare förvarning. Jag skulle aldrig tillämpa den typen av träning som filmen visar eftersom det skulle vara helt förkastligt, och t.o.m skadligt, på henne.

Jag har funnit mig i att hon är sådan här. Hon står därmed lös i stallgången och jag håller henne om hon ska skos eller liknande. Har inga problem med detta. Varken jag eller någon annan skulle anse henne som farlig för omgivningen. Ibland "binder" jag henne så tillvida att jag virar grimskaftet något varv om sig själv bara. I förra veckan så kastade hon sig och kom loss direkt. Ingen panik eller något utan jag hämtade henne och "band" upp henne igen. Vi har alla våra egenheter - människa som djur. Detta är hennes och jag väljer att ignorera det och rätta mig istället för att hålla på och bråka med henne.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag tycker inte filmen visar på någon träningstaktik. Den visar endast skrämseltaktik.
Min häst är fruktansvärt väluppfostrad. Hon får *alltid* beröm för detta och gör alltid som man säger, MEN hon kan slänga sig bakåt om hon känner tryck i nacken när hon är uppbunden. Det har t.o.m gått så långt att hon gått omkull inne på betonggolvet. Jag har haft henne i snart 4 år och det har kanske hänt vid 3-4 tillfällen att hon slängt sig bakåt. Det kommer utan närmare förvarning. Jag skulle aldrig tillämpa den typen av träning som filmen visar eftersom det skulle vara helt förkastligt, och t.o.m skadligt, på henne.

Jag har funnit mig i att hon är sådan här. Hon står därmed lös i stallgången och jag håller henne om hon ska skos eller liknande. Har inga problem med detta. Varken jag eller någon annan skulle anse henne som farlig för omgivningen. Ibland "binder" jag henne så tillvida att jag virar grimskaftet något varv om sig själv bara. I förra veckan så kastade hon sig och kom loss direkt. Ingen panik eller något utan jag hämtade henne och "band" upp henne igen. Vi har alla våra egenheter - människa som djur. Detta är hennes och jag väljer att ignorera det och rätta mig istället för att hålla på och bråka med henne.

Jag kalla inte det for "väluppforstrad":meh:

Som hänsyn till andra ska du upplys dom omkring att hästen är opålitlig.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

(Har inte läst hela tråden)

Jag har haft en häst som fick panik då och då när han var uppbunden. Det som fungerade bäst med honom var att han hela tiden verkligen kände att han satt fast. Alltså att han antingen var uppbunden mellan två kedjor i stallgången eller också att jag använde grimskaft genom en ring och med tung kloss, som hela tiden höll grimskaftet lite sträckt. (Som man ofta brukar ha till hästar som står i spilta.) Stod han däremot bara bunden med ett vanligt grimskaft, råkade röra sig och plötsligt kände att han satt fast så slet han antingen sönder grimman eller grimskaftet (eller både ock.)
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Varför kan inte du förstå, att du måste ändrå ditt sätt att förmedla det du tycker och tänker, jag förstår dig inte och uppfattar dina åsikter bara som ett starkt tyckande utan grund…
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Förstå vadå?
Ett 500+kg. häst som slänga sig, riva sonder allt och är en fara for sig själv och andra runt omkring!!
Du fixa inte problemet med det fruntimmer "ooooh guli guli guli guli så for du inte göra" och klia hästen på hälsan!

Det krävs ett bestämt handskär att såna bytendet är INTE AKCEPTABLE!!
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Delvis KL
Jesus vad det spårar.....jag har fått en del bra tips att jobba vidare med, tack till er som bidragit. Varför hästen gör så här kan jag inte svara på, något måste ha hänt innan den kom till oss. Oftast är det när man står framför den som det händer....någon har säkert gjort något väldigt dumt någon gång. Den är i övrigt väldigt vänlig. Tränar nu på att ha den stående lös på gången..har eget stall.
//AH
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag har inte påstått att ett beteende från hästens sida som det handlar om i denna tråden är rätt...
Jag anser bara att den metoden du anser vara lösningen på det problemet är fel!

Har själv en häst som lätt får panik om han står uppbunden, att sätta honom i en situation där han får panik för att han ska lära sig skulle bara bryta ner hans förtroende för människan...

Jag är inte i tron om att vi kan piska våra hästar till lydnad, vi måste förtjäna respekten ömsesidigt.
 

Liknande trådar

Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp