Random panik vid uppbindning

Sv: Random panik vid uppbindning

Förstå vadå?
Ett 500+kg. häst som slänga sig, riva sonder allt och är en fara for sig själv och andra runt omkring!!
Du fixa inte problemet med det fruntimmer "ooooh guli guli guli guli så for du inte göra" och klia hästen på hälsan!

Det krävs ett bestämt handskär att såna bytendet är INTE AKCEPTABLE!!

Nej, men det finns bättre sätt att hantera det på.

tålamod o förutséende på vad som kommer att hända är A o 0- läs hästen o hjälp den hur den ska agera.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Vad har tålamod med kastning att göra Axel?
Det är ett betynda störning som dit tålamod kommar inte att andra.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Att man inte binder fast en häst som kastar sig o börjar om från början.

Varje kast är ett misslyckande. Förebygg kastande o förekom hästen innan det h'änder.

tiilåt inte att den börjar backa- smacka eller skrämm den framåt om man är sent ute. givetvis BAKIFRÅN!

All drivning sker därifrån/ fösning av alla djur förresten.. Inte dra i huvudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Jo de har jag...
Jag löste problemet genom att inte binda upp honom i en "miljö" där han kan få panik...

Problemet har inte uppstått efter de beslutet...

Eftersom han kan stå i stallgången, transporten utan att få panik så anser jag problemet löst och jag undviker att binda honom utomhus, tex på utsidan av transporten...
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Att man inte binder fast en häst som kastar sig o börjar om från början.

Varje kast är ett misslyckande. Förebygg kastande o förekom hästen innan det h'änder.

tiilåt inte att den börjar backa- smacka eller skrämm den framåt om man är sent ute. givetvis BAKIFRÅN!

All drivning sker därifrån/ fösning av alla djur förresten.. Inte dra i huvudet.

Jo men du har inte löst själva problemet Axel, att "hästen måste ger efter när den känna tryck på huvud".
Att ställa hästens röv mot en vägg komma inte att bryta betyendet, hästen har lärt sig "kästa jag mig kommer jag loss.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Nej den ska inte "ge efter". Den ska lära sig att då gå framåt så släpper trycket. Det LÄR man dem.
Jag vet att det finns hästar som har kommit lösa lätt, men de som kommer i panicmode ska inte surras fast hårdare- anser jag.

Det finns lägen där INGEN häst ska surras fast som det vore ett fordon.

veterinärer vet om det o har hellre en häst som kan röra sig o därmed känner sig trygg.

vi har inte traditionen att hästen ska kunna surras fast utanför saloonen.;)

Gamla hästkarlar lärde hästarna att stå still med timmerkälken genom att ha en ung häst med en rutinerad o att de fick mat. De pratade också med sina arbetskollegor- Ptroo!
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Nej den ska inte "ge efter". Den ska lära sig att då gå framåt så släpper trycket. Det LÄR man dem.
Jag vet att det finns hästar som har kommit lösa lätt, men de som kommer i panicmode ska inte surras fast hårdare- anser jag.

Det finns lägen där INGEN häst ska surras fast som det vore ett fordon.

veterinärer vet om det o har hellre en häst som kan röra sig o därmed känner sig trygg.

vi har inte traditionen att hästen ska kunna surras fast utanför saloonen.;)

Gamla hästkarlar lärde hästarna att stå still med timmerkälken genom att ha en ung häst med en rutinerad o att de fick mat. De pratade också med sina arbetskollegor- Ptroo!

Att ger efter och gå framåt är samma sak!? Är du vaken Axel?

Har hört om "bindnings lagen" samma med hobbeling, nån puck huvud upp i JBV som kan vet ingenting om hästar :meh:

Veterinär och hovslager vill att hästen stå bunden under behändling.
En veterinär kan sedera ett brokig ouppförsted häst, det kan inte hovslager.
(du vissa intress i hovslageri, du komma nog se hur det är med en sån häst och du ligga på golvet ner trämped, skostol, spik, verktyg och allt sprid över hela stället).

Har du glömt att dom flesta hästar ståt uppbunden i spiltar?

Det var häst folk för i tiden!
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Bindningslagen är sund.

Vet vill INTE ha uppbundna hästar.

hovisen som jobbar själv som regel får ju be ägaren att sedera. Det finns oral medicin numera.

Spilta är annorlunda- hästens bostad, men visst lärde dem sig men inte den hårda vägen.
Därför är uppbindning i boxen första steget. gärna med mat- som spiltträning under uppsikt.
Den har dessutom halkskydd.

Fråga cowboys vad som händer med en ko om du fångar den med lasso. De föser korna, sen är det mer skitsamma om en ko får nackskador om än att de inte har en lika lång o känslig halskotpelare.
Det är ju Macho att bryta nacken på en kalv, men här i S. anser man inte det o man använder dummies.
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Varför måste det argumentera och fora en debate hela tiden?

Vad är det som är så svor att fätta att "hästen ska kunna stå fast bunden och inte vara ett fara for sig själv och andra".
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Varför måste det argumentera och fora en debate hela tiden?

Vad är det som är så svor att fätta att "hästen ska kunna stå fast bunden och inte vara ett fara for sig själv och andra".

Visst håller med dig om att hästar bör kunna stå uppbundna utan att försöka slita sig, men att komma till det målet genom att göra så som dom gör på filmen är absolut inte acceptabelt! Hästen faller ju väldigt snabbt in i inlärd hjälplöshet vilket ju inte är något tillstånd man vill att ens häst, eller annat djur för den delen, ska behöva hamna i. Det går att träna hästar till att stå still uppbundna, genom som Axel och andra säger, TILLIT! Den fuxen på filmen är ju inte lugn i situationen utan har mer accepterat att den inte har någon kontroll öht eller kan ta sig därifrån oavsett hur mycket den drar. Helt sjukt att folk utsätter sina djur och förespråkar den här typen av hantering
 
Sv: Random panik vid uppbindning

OK Deloren, vi göra så:
Jag vill att du och Axel åka hem till Allahemma och hjälpa henne med sitt häst.
Kör ditt "jolla, jolla, gulli, gulli, så synd om dig" och se om du kan få hästen att sluta upp med sina dumheter, (for att sitta här och käffsa fram och tillbaka är ingen hjälp for Allahemma).

Jag vill att ni video filma så jag kan se hur ni göra.
Love & Hugs.
Good Luck

PS:
Please be carefull so you don´t get hurt.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag vet om en häst som blev uppbunden för att den skulle lära sig ungefär som i filmen du hänvisar till. Den hästen fick senare avlivas pga skador på halskotpelaren.

Dina metoder du förespråkar leder enbart till kadaverdisciplin eller skadade hästar.

Och så undrar jag kan du inte eller vill du inte lära dig ett korrekt skriftspråk?
 
Sv: Random panik vid uppbindning

är det ngn som vinner titel för Tjafsmästare utan att öht ha ngt annat syfte, oavsett tråd, så lär det vara du. Med hästlängder.....

filmen du förespråkar beror ju på vilken typ av träning av djur (och människor med för den delen) man vill använda sig av.
väldigt mycket forskning på både djur och människor, visar sen årtjugonden på att samtliga levande individer lär sig betydligt bättre och blir betydligt tryggare av träning där de inte via skräck och tvång lär sig acceptera situationen, utan att de bättre lär sig och blir tryggare individer av att slippa tvång och våld och skrämsel.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Då kan du och dom andra glapkäffs åka upp och fixa hästen som ni är så häst kunnig :up:
eller kan du hålla dig till ditt pop corn :d
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Som ett brev på posten kom ditt inlägg . Tack , det var helt enligt förväntning . ;)
Tar ett popcorn till .
Skillnaden är dock att jag och övriga har en diskussion . Det har inte du . Ever . Tyvärr .
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Säger som nån annan sa!

Kolla upp så inte hästen har ont i nacken!

Min häst höll på som din, kunde gå veckor utan problem
men ibland va de bara PANG o han backa o skulle loss!
Som tur e gick alltid sakerna sönder, grimman, uppbindningen osv.
Gick alltid jätte fort!
Från o stå sovandes till panik på en sekund!

Fatta ingenting!

Va hos Equiterapeut och han hade väldigt ont
i nacken o behandlades med akupunktur
osv samt att jag masserat osv varje dag
i några veckor nu och han har inte en enda gång
försökt dra sig loss •peppar peppar ta i trä•

Hela han är faktisk en annan häst både i ridningen
och hanteringen nu , mer harmonisk!

Min har haft hönät en längre period och tror
detta va en av anledningarna till onda nacken.
Har nu tagit bort hönät och nacken blir bara bättra o
bättre! Fortfarande lite spänd o öm men
stor skillnad!

Så kolla upp nacken på din häst
för att iallefall utesluta nack ont!
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Som ett brev på posten kom ditt inlägg . Tack , det var helt enligt förväntning . ;)
Tar ett popcorn till .
Skillnaden är dock att jag och övriga har en diskussion . Det har inte du . Ever . Tyvärr .

Är du fortfarenda här???
Du skulla vara med TS och hjälp henne med sin häst.
 

Liknande trådar

Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp