Random panik vid uppbindning

allahemma

Trådstartare
En av hästarna har svårt att stå uppbunden...utan förvarning kan den kasta sig hejdlöst bakåt...och alltid är det något som går sönder. Ibland kan det gå månader utan att detta sker. Vi har gummi i uppbindningen men börjar nu tvivla på att detta är ok, de ger ju med sig....det borde väl vara bättre om den känner att det sitter fast?! Jag förmodar att den varit med om något den oftast glömmer men ibland kommer ihåg. Tyvärr är det "öppet" bakom, hade man kunnat sätta den mot en vägg antar jag att den skulle sluta...det tar ju stopp. Hur löser man detta? 600 kg panik är inte att leka med. Och det är som sagt mycket svårläst, finns inget mönster utan att man vet att den plötsligt kan göra detta....usch!
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Ja det finns ju olika lösningar och vilket man väljer beror väl på vilken sorts människa man är...

Jag hade en sån häst och jag "löste" det genom att alltid binda med balsnöre/ha henne lös.
Hon fick m.a.o slita sig. När hon var loss var allt okej och det gick att leda tillbaka henne och binda upp henne igen.
Det blev givetvis bättre ju längre jag hade henne, men det försvann inte helt. En gång mot slutet band jag upp henne i en uppbindningsstock utan balsnöre eftersom det var så länge sedan hon slet sig, och hon höll på att riva upp två telefonstolpar så det gjorde jag inte om...

Hon fick panik av tryck på nacken, det gick bättre att binda henne med två grimskaft.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag upplever att hästarna blir bara värre om de ska bindas upp för att sitta fast, bättre att de går sönder och hästen kommer "lös" än att den står och panikar i grimman tills den sliter sönder sig själv…

Lär den stå lös i gången?
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Bind kort i boxen. jäkligt kort så den inte får plats o därmed kraft att ta fart o slänga sig. ha säkerhetsknut- gärna vid utfodring.

Jag håller med övriga. heller att hästen kommer lös än att DEN går sönder.
de flesta hästarna stannar när de väl slitit sig loss. så balsnören är helt ok.

vägg bakom är det mest optimala om man inte hinner smacka/ skrämma fram hästen.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag har balsnöre på grimman och knäpper fast i dessa...jag vågar helt enkelt inte göra på annat vis pga risk för skador.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Har du kollat om den har ont i nacken?

Var inte sa lange sedan jag var ute o kikade pa en hast som uppforde sig sadar, fast lite extremare iofs... den lilla snorpan hade j-vligt ont i nacken.

Trana in ground tying kanske?
 
Sv: Random panik vid uppbindning

KL

ena Ponnyn vi hade nar jag var yngre blev sa dar om man knappte fast henne i bada sidor. Sa hon stog alltid i bara en och for det mesta stog hon still da, kandes inte riktigt som att det var nagot som gick att trana bort da paniken var total och hon lugnade ner sig valdigt snabbt sa fort minst en av grimskaften/snorena gatt sonder.

Det var nagot vi visste om da hon koptes, forra agarna sa att hon hade blivit uppbunden i kedjor nagon gang och slagen. Kandes darmed som att paniken var befogad och uppbindning i bara ett grimskaft funkade ju bra :) + att man kunde ha den andra ponny i det andra grimskaftet :D (kanske ska papeka att grimskaften satt i ladudorren sa hade man bada stog dem utanfor)
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Har haft det upp i ett par annan trådar.

"BIND INTE UPP HÄSTEN MED BALSNÅR!!" :banghead:

Titta på detta och se om ni kan lära sig nåt:
www.youtube.com/watch?v=NsDHRJE5jCo

Du behöva inte jogga runt på internet for ett Sierra Halter-
Det finns såna Häst Hälsband med ring på att köpa i häst affären, det + ett stark 1" rep som du kan trä igenom grimman.
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

En film där kvinnan står FRAMFÖR hästen o rycker till- ngt som hästen uppenbarligen är ofta är UTSATT för.
sen skriker hon som det rovdjur hästen anser att hon är.

Hur svårt ska det att vara att se till att det finns en vägg bakom o sen vara lugn o sen veta att drivning ska ske bakifrån om man inte VILL att hästen ska kasta sig BAKÅT.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Vad i hela:rage::rage::rage: håller dom på med snacka om skador på nacken efter repgrimman.

Och beteendet från deras sida är, mållös fy fabian.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Idiotiskt

Ibland undrar man vad vissa människor använder sina hjärnor till
Vill man bryta ner en häst och leka gud så visst
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Jag har inte kollat på filmen än....och det känns på era kommentarer som att jag lika gärna kan låta bli...:eek:
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Och hur ofta har du en väg bakom hästen.

Valdig typisk betendet bland häst folk som kvinnan bevisa.

Har for mig båda du och jag sa "lära hästen som babies då slappa man problemet sen".
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Och hur ofta har du en väg bakom hästen.

Valdig typisk betendet bland häst folk som kvinnan bevisa.

Har for mig båda du och jag sa "lära hästen som babies då slappa man problemet sen".
Ja när den är lätt ( mindre belastning på nacken) än en fullvuxen häst som VET vad som kommer att hända.o kan stå o lära sig av sin mamma- hästen som vet bäst o är tryggheten som den tyr sig till. Att binda fast vid mammans sida som gamla gubbar gjorde förr är betydligt mer pedagogisk, snällt o borde vara självklart. Den kastar sig inte ifrån mamman, men FRÅN folk som betér sig som rovdjur- självfallet.

det är inget inlärt betéende från början, men de lär sig. Kvinnan utropar när hästen kastar sig efter att hon skrämt den- "DET var det vi ville!" Idiot!

Lugn, förtroende o tålamod krävs dock- vilket kvinnan på filmen var helt avsaknad av.
 
Senast ändrad:
Sv: Random panik vid uppbindning

Vad är det för jävla djurmisshandel!

Nej, en häst ska aldrig någonsin panika på det viset som den gör på filmen, då har det gått för långt!

Om hästen gör detta på ett betonggolv finns det risk för att den lägger sig, och lätt bryter nacken av sig i kedjor och grimma…

Hemska tanke!

Idioti!! Blir fruktansvärt illa berörd av att se ett sådant övergrepp på ett djur =(
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Vissa hur lita du och dom andra kan om hästar.
Det ta mer än det att bryta nacken, men det är lätt for folk omkring bli skadad när dom har ingen aning om vad dom hålla på med.
Känna flera fall, en dum wanna-bee trässlad armen i repet när hästen slängd sig bakåt och fick den bruten i flera stallet, en annan som skulle hjälp fick hästen över sig, och en annan fick grimskaft fäst runt handled och hästen slapp henna ett par hundra meter innan jag fick stopp på fanskapet!

Du kan kalla det for djur plågari? (jag har sett mycket vara sak av wanna-bee hästfolk)
Jag kalla det for uppföstering!! nåt som borda har gjorts lång innan.
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Ja när den är lätt ( mindre belastning på nacken) än en fullvuxen häst som VET vad som kommer att hända.o kan stå o lära sig av sin mamma- hästen som vet bäst o är tryggheten som den tyr sig till. Att binda fast vid mammans sida som gamla gubbar gjorde förr är betydligt mer pedagogisk, snällt o borde vara självklart. Den kastar sig inte ifrån mamman, men FRÅN folk som betér sig som rovdjur- självfallet.

det är inget inlärt betéende från början, men de lär sig. Kvinnan utropar när hästen kastar sig efter att hon skrämt den- "DET var det vi ville!" Idiot!

Lugn, förtroende o tålamod krävs dock- vilket kvinnan på filmen var helt avsaknad av.

I alla år Axel har jag sett många likadana fall, båda man och kvinna(mest kvinnor for det är mest dom i hästari nu for tiden).
Är dom dum nog att skada sig själv är val deras sak.....men när dom utsätter andra for risk......då for dom hålla sig till gung hästen eller markera sig och hästen med ett varnings flagg "RISK ZONE 10 METER".
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Det låter på dig som man har att välja på det du visar på filmen eller en häst som sliter sig/skadar människor inklusive sig själv?
men det är det jag menar med att vi människor har bättre vett till (hjärna) det finns andra sätt att lära hästen att man inte gör så och få den att känna sig trygg i situationen (uppbindning)

Gör man som de gör på filmen bryter man förtroendet mellan häst och människa och skadar hästen på köpet
 
Sv: Random panik vid uppbindning

Usch, jag kollar inte. Vet inte vem min häst är farlig för? Det är mest ett drygt betende. När den har ryckt sig lös är det bara att ta den, den hotar oss aldrig. När hovslagaren är här tex så håller jag den.....det är tråkigt men det är också allt. Den blir skrämd och det går så fort att jag knappt hinner reagera, än mindre springa på plats bakom.....några konstiga skrämselmetoder vill jag absolut inte ge mig på..delvis KL föresten
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Har en 3,5 årig vallack som inte gillar när grimman trycker mot nacken. Jag har bara ägt honom sedan slutet på juli och jag vet inte...
2
Svar
33
· Visningar
2 845
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp