Randig häst- Varför?

3

333

konstighst.jpg

Vad är detta?
Fanns ej igår utan kommit under natten...

Vad ska man göra?

Sv: Randig häst- Varför?

kliat sig skulle jag gissa på så det blivit märken..
det försvinner efter ett tag

utslag kanske, svårt att veta. Kanske reagerat på något. Kliar/ömmar det?

Precis så där har jag haft på en häst som var allergisk, han hade troligen ätit något i hagen som gav de här reaktionerna. Hände flera gånger, inga andra reaktioner, ingen feber eller något liknande, bara de här "nässelutslagen". Dom försvann varje gång efter någon dag.

regnskållor skulle jag gissa på. Min arab får det om hon går med för varmt täcke så hon nästan svettas under såhär på våren. Då bildas det någon svamp som angriper huden. Huden måste luftas ibland också för att det inte ska bildas svamp...

Konstig förklaring, men jag är trött :p

Edit: Alltså, huden har blivit för instängd innanför täcket utan att få luft. Då bildas det svamp.

Malin - jag har lagt på COMET ditt fleece täcke å mitt regn täcke nu kanske det hjälper om det nu skulle vara svamp skulle inte tro det liksom men efter vi hade varit ute så var det lite mindre ska observera det tills imorgon å se om det fortfarande finns kvar :idea:

*KL* Sådär ser fbldamen ut när hon stått och gnussat baken mot boxkanten för att klia sig. Brukar 'sitta kvar' ungefär en dag, sen försvinner det. Ser ut ungefär som nån rappat henne rakt bakifrån ;)

visst gör det :crazy: men det kan ju bli så om hästen stått och "kliat" mot ngn. kant, inte så ovanligt att täcket kan "flytta undan sig" där bak ;)

brukar bli så på pållarna när dom legat länge i halmen, brukar gå bort efter en dag i hagen :p

... tack för svaren å ja Ida vi får se i morgon..

Kul att schemat funkar bra:banana:

nä jag skulle aldrig slå hästen! detta såg jag igår morse efter jag tagit av täcket! jag lånar hästen "Comet" utav ägaren "333" ...jag sms:a bilden så fort jag såg det sen la hon ut det här på bukes för att kolla upp det...

Sådär ser en av mina eksemhästar ut när den stått och kliat rumpan mot mathon.:smirk:

nä jag skulle aldrig slå hästen! detta såg jag igår morse efter jag tagit av täcket! jag lånar hästen "Comet" utav ägaren "333" ...jag sms:a bilden så fort jag såg det sen la hon ut det här på bukes för att kolla upp det...

Nä jag skoja bara :) Men om hästen är ny klippt, kan den inte reagerat på det då? Kan ju blivit lite småsår just där och sen svullnat upp om den är känslig i huden?

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 092
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
269
Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V