rampmatta till transporten

Pallas_Athena

Trådstartare
våran matta i värmlandsvagnen är hal,hästarna börjar bli lite rädda att gå på för det är halt.
vart finns det att köpa typ gummimatta o liknande???

tacksam för svar :D

Kan inte rekomendera gummimatta faktiskt, har det i mitt nya släp och där kan man snacka om halt...på vintern om dom har lite snö i hovarna är det livsfarligt, likaså om man lastar ur och dom har skitit och kliver i det först och sen ska backa ut då blir det livsfarligt. Även fast jag har en häst som oftast går rakt på och backar ur lugnt så har han gått ner på knäna flera gånger.
Vet att det ska finnas lite räfflade gummimattor, jag ska själv försöka få tag på en sån och byta...Skriv några rader om det är någon som får tag på något bra..

På transporten jag brukar låna så är det en räfflad gummimatta (med räfflorna vågrätt) och vi har aldrig haft några problem med att dom halkat på den.
Så dom brukar nog funka bra tycker jag iallafall.

Har ingen aning om vart man köper dom däremot...

hade gummimatta på mitt gamla släp och det blev så halt en gång så att våram lastvana ponny flög omkull och blev ganska svårlastad efter det, så vi köpte en matta som vi la ut och då gick det bra, så det var bara kungen och ponnyn som gick på matta ;)

Det är gummimatta på mitt nya släp också. Det första jag tänkte på var att det var halt. Men det är ju breda, ganska höga räfflor med lagom mellanrum. Därför tror jag inte att hästen upplever det som halt.

På min nya är det också rätt höga räfflor men det blir halt ändå. Dom är också av gummi och jag upplever det halt...funderar starkt på att hitta en annan matta. Kruxet är bara att den här är ju rätt tjock och hellimmad. I såna fall ska man kanske limma på något halkskydd eller nåt.

Vad är det för transport du har? Jag har en Dala. Kan det inte vara så att ju mer den används destå mer "ruggad" blir ytan och mindre hal? Har aldrig upplevt en gummimatta som hal, men denna var verkligen det!

Jag har en Henra...den är snorhal.
Men nu på lunchen när jag gick upp för trappen här på jobbet så har dom satt på halkskydd i stentrappen. såna där remsor som man kan klistra på. Undrar just om det skulle vara ett alternativ..om det håller..!? Om det bli blött och dom trampar på dom hela tiden..Kanske värt ett försök !?!?

Trane har en bra med rejäla snedställda tvärgående "räfflor". Har hittills inte haft någon halkincident. Kolla med t ex Trailergruppen, jag vet att mattorna är relativt dyra.

Går det inte att borra fast träribbor? :confused:
Han funderat på att sätta det på min transport eftersom min häst går fram och tillbaka innan han beslutar sig för att gå in. (lastar själv) och då har han rivit upp mattan. Tänkte ifall jag kan "låsa" fast mattan med ribber. Plus att man får bättre fäste när det är vinter och snö.

Min transport har träribbor på rampen och det är verkligen inget att rekommendera. För det första blir de lätt hala och för det andra så brukar hästarna trampa snett på dem...

Jag gillar de släp som har en slags tjock vävd matta, tror många ume har det. Lite jobbigare att få rent än gummi, men inte alls lika halkigt.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
32
· Visningar
2 492
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka