Ramlar ihop?!

Ekblomma

Trådstartare
Jag har ett 20årigt halvbloddsto, världens mysigaste dam.
På eftermiddagarna och kvällarna när hon ätit lite brukar hon stå med huvudet ut genom boxgallret och sova lite, och hon somnar verkligen!
Rätt va det är så viker sig frambenen på henne och hon ramlar ihop?!
Jag har talat med veterinär samt folket i stallet och alla säger att det beror på den sk. "låsningsmekanismen" i benen, som gör att hästen kan stå och sova börjat bli utsliten. Veterinären sa även att det inte var något att göra åt och att det inte var så allvarligt sålänge det inte händer hela tiden.

Jag tycker dock att det ser så hemskt ut, och det smäller som bara den när hon faller och nu undrar jag om någon annan varit med om liknande, eller vet ni om det finns något man kan göra för att förebygga? :confused:

Tacksam för lite hjälp!

Sv: Ramlar ihop?!

Oj? Det har jag inte varit med om. Jag tror iofs att veterinären har rätt i sin teori. Vet inte om det finns så mycket för att förebygga det, annat än att du väntar tills hon börjar ramla ihop och istället försöker att få tag i henne och lägga henne ner lugnt och fint varje gång hon somnar ;) vilket jag inte rekommenderar! däremot kanske du kan förebygga småskador och liknande genom att se till att hon har en riktigt tjock och mjuk bädd som tar emot henne.

Sedan gallret, finns det risk för att hon kan fastna med huvudet när hon gör så?

okej, tack för svar :)

Jag har funderat på att stänga gallret,då risken finns att hon kan fastna. men tycker samtidigt det skulle vara så elakt då hon är social och älskar att titta ut på allt som händer :cry:

Det går inte byta typen av galler så att hon fortfarande kan titta ut utan att riskera att fastna? Det kan ju ge oerhörda skador om hon faktiskt skulle göra det och samtidigt ramla ihop.

Usch, stackars pållan...
Har faktiskt hört talas om en gammal häst, som tidigare stog i det stall jag har min häst i nu, som hade precis samma problem. Låsningsmekanismen slutade fungera och tillslut så tror jag att dom tyvärr fick ta bort henne... jag vet inte alls alla omständigheter omkring det hela, och är inte alls ute efter att skrämma upp dig! *kramar om*

Det man kan göra är väl - antar jag - att göra det så bra som det går för henne, se till att hon "landar mjukt" och inte kan fastna i något... Sålänge det inte händer hela tiden och hon inte verkar lida av det så kan hon säkert leva med det, men risken finns nog att om det väl har börjat blir det värre med tiden :(

Hur är det i hagen? Och när hon väl har ramlat, kommer hon upp på benen själv igen?

Varma kramar från Sandra.

åh, tack. Skönt att veta att min pålla inte är den enda :)

Det händer aldrig i hagen, utan endast på eftermiddagen/kvällen när hon är trött och står och myser i boxen. Hon kommer oftast upp själv men ser alltid lite chockad ut. Hon är alltid så glad och verkar inte heller ha ont. men det är väl som veterinären sa : blir det värre så får man ju självklart överväga om hon kanske ska flyga till gröna ängars ö.
Jag brukar linda frambenen på henne för att ge lite extra stöd och sjlvklart har hon en mjuk bädd, det händer dock endå att hon råkar slå sig och få något sår ibland :(

Min förra häst gjorde också så. Dock "vaknade" hon innan hon ramlade helt så hon brukade hålla sig på benen i alla fall.

Hon var också en äldre dam men pigg o kry i övrigt. Jag upplevde aldrig att det var något problem för henne, hon låg ner o sov på nätterna o hade inga som helt problem med att resa sig.

Men det är säkert olika, i detta fallet var det i alla fall inget problem.

Hoppas det går bra ändå!

okej, tack för svar :)

Jag har funderat på att stänga gallret,då risken finns att hon kan fastna. men tycker samtidigt det skulle vara så elakt då hon är social och älskar att titta ut på allt som händer :cry:

Jag skulle då definitivt stänga luckan! Elakare att chansa så hon kanske gör sig riktigt illa i fallet.

Har en 26 år gammal häst som beter sig precis som din och har gjort det sedan jag köpte honom för 15 år sedan. Diagnostiserad narkolepsi av veterinärena. Dvs sömnattacker där signalerna från hjärnan inte hinner fram i tid vid sömnattackerna så låsningsmekanismen som alla hästar har i knäna fungerar inte alltid. Detta sker främst när han är riktigt avslappnad och trött efter att ha ätit, antingen i hagen eller boxen. Har aldrig påverkat hästen i övrigt men han har slagit av flera av sina framtänder när han slagit i boxgolv eller vägg. Bäst för honom är just att få ta stöd över boxväggen så skadar han sig mindre. Annars slår de bara i golvet istället, så låt du gallret vara nere.

Tack för ditt svar kajkan! :)

Veterinären kommer ut igen om några veckor, då ska han få titta på henne igen, men min häst har precis samma symptom som du beskriver.

tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka