Råmjölk *uppfödare*

wrangler

Trådstartare
Dessa frågor riktar sig väl främst till större uppfödare...

Hur gör ni för att spara råmjölk för nedfrysning? Tar ni varje år från stona och fryser ner (om ni behöver fylla på förrådet)? Vad fryser ni in det i?

När tar ni råmjölken (om det inte finns ston som förlorat sitt föl dvs) -direkt eller efter några timmar/någon dag när fölis fått sitt osv.

Hur mycket tar ni från varje sto?

Händer det att ni ger ett föl sparad råmjölk om den diar lite dåligt eller om mamma har lite dåligt med mjölk?

Hur tinar ni råmjölken?

...eller har ni ingen råmjölk sparad alls och vad är isåfall planen om det skulle behövas?

Sv: Råmjölk *uppfödare*

Där jag jobbade var det hundratal ston så ingen nedfrysning. Däremot var det så gott som alltid flera som var nyfölade samtidigt.
Kolla med Naffa. Jag vet att de brukar frysa;)

Jag tar från några ston varje år. Mängden är olika, allt från 3 dl till 6 dl.
Jag fryser in i flaskor, med ca 2 dl i varje. Värmer i vattenbad eller i värmeskåpet.
Ofta flaskar jag de nyfödda med 2-3 dl redan innan de rest sig, och då skäms jag inte för att ta lite extra för att stoppa i frysen.
Givetvis använder jag det frysta vid behov. Men har fölet väl diat sin mamma är det svårt att få dom att ta flaska.

Jag säljer även till folk som behöver, men inte förrens de behöver. En del ringer och vill köpa för "att det är bra att ha", och då vill jag inte sälja. Däremot får de gärna ringa mitt i natten för att köpa, när behovet finns.

Tack!

Vilken typ av flaskor fryser du in i, pet flaska eller nåt annat?

Jag har aldrig behövt använda den frysta råmjölken men har funderat på bästa sättet att tina den. Blir det knas att micra den?

Inte mikra!
Mjölken får inte bli för varm, då förstörs antikropparna. Jag skulle inte våga värma över 45 grader nåt.
Jag fryser i det jag har, 3 dl petflaskor. Nu i år har jag börjat använda urtvättade flaskor till spädningsvätska, de rymmer 2 dl.

Det bästa är ju att frysa så platt som möjligt, för att snabba på upptiningen. Jag vet att folk fryser i plastpåsar, men jag tycker det är ett kladd.

KL - har också sparat i frysen för ev behov men ofta funderat på hur länge man kan spara? Är det helt oanvändbart efter mer än ett år? I så fall skulle man kanske tipsa om att man har så det kommer till användning i stället för att slänga det om det inte behövs efter ett år?

Jag fryser i låga platta plastburkar. Fryser snabbt och bör därför kunna tina snabbt också tänkte jag.

Tack för tips!
Hälsn Ann

Och jag har hört att man kan spara längre än så, faktiskt. Men när det är kris använder jag alltid det färskaste i alla fall. Fegis.

Är det någon som lite snabbt vet hur länge mjölk håller sig i kylen?

Har ett sto som nästan "sprutar" mjölk nu, och mjölkar ur och undrar om man är dum som ställer i kylen istället för frysen?

Känns ju onekligen som hon fölar i natt o då behövs den ju!

kl

Vi tar från varje märr som har över 20 på reffen och som har gott om mjölk.
Nappar ungen innan. Sen tar vi ca 2 dl. Nappar igen och tar kanske 1 möjligen 2 dl till.

Mängden beror helt enkelt på hur bra stoet mjölkar.
Varje "slatt" mäts med reffen.

Och som sagt. Värdena sjunker väldigt snabbt avsett om ungen är duktig att dia eller inte.

Vi gör kladdjobbet sen :D

Häller i fryspåsar på max 2,5 dl i varje. Märker med reffens värde/stoets namn, mängd och datum.

Varje påse läggs sedan i ytterligare en påse.

Eftersom dom flyter ut som lp-skivor i frysen så går det fort att tina sen.

Tina gör vi i vattenbad på max 37 grader.
Båda påsarna är intakta.
Efter uppvärming så klipper man upp yttre påsen och tar sen försiktigt den inre så att det inte bli hål på den. Och häller upp i nappflaska. Lindar en handduk runt och springer ner och ger ungen.

Har förra året gett råmjölk som var två år gammalt på grund av att vi hade totalt slut.

Värdena på reffen låg bara ett steg under än vad det var vi infrysning.

Har för skojs skull även roat mig med att testa diverse småslattar av ännu äldre datum och reffen visar ingen skillnad där.

Infrysning så fort råmjölken har svalnat.

När det gäller Neves märr så skulle vi inte mjölka ur. Utan däremot bunkra upp med råmjölk.
Den ungen är nog en prioritet på foalcheck.

MICRA INTE fryst råmjölk då ni tar död på alla antikroppar!! VIKTIGT att råmjölken tinas i rätt temperatur. Hettar ni upp för mycket så blir råmjölken totalt värdelös.

Har nämligen testat detta också för skojs skull. Och reffen går ner direkt på noll med sådana upptiningsmetoder.

Fick ni svar på era frågor?

Lycka till.

AM

Jättebra och tydligt! Härligt med erfarna människor med fötterna på jorden!

Tack, då slänger jag inte mitt lager i frysen än i alla fall!

Hälsn Ann

Tack för svar!

Men lite nyfiken på varför du inte skulle mjölka ur???

Värdena låg på 20, så känns dumt att låta det gå förlorat...

Hon slutade som tur var droppa efter 2 mjölkningar på ca 1,5 dl gång och fölade sen runt 23.

Nappade i ungen ca 5dl med värden på 20 o 3 dl på ca 18.

Diade själv efter 1 1/2 timme och stoet låg 3 timmar efter fölningnen ,på 15 på ena spenen och på 27-28 på andra spenen. (kommer ej ihåg exakta siffrorna)
Så har faktiskt inte gjort foalceck... Dumt?

Att vi inte mjölkar ur beror på att man kan göra allt ännu värre då märra bara ökar mjölkproduktionen...

Säger inte att alla gör så men ganska många.
(vi har ju också vårat fryslager att ta till)

Nu har du reffen för att kolla värden och det är ju suveränt.

20 är mediokert och på gränsen till underkänt men 28 är ju lysande.

Ungen borde ha fått i sig tillräckligt. Men som sagt...ingen aning.

Det finns nämligen ett problem till med dom små kottarna.
Dom ska också tillgodogöra sig råmjölken.

En fölmärr som ligger på 22 kan mycket väl få en ok unge medans den märren på 25 inte alls har samma tur.
Detta trots att båda får i sig exakt samma mängd.

Förra året gav vi plasma till en unge vars mamma låg på över 20 och ungen åt så det kom ut genom öronen..Foalchecken visade katastrof och vi fick ge ungen två omgångar innan värdena var ok.

Och den ungen var en typisk sådan som man kan lura sig på.
Han var totalt överaktiv och det gick i tre hundra i boxen.

(sedan några år så tar vi foalcheck på alla föl oavsett)

Och här skulle jag själv vilja ställa en fråga om det är ok för TS.

Vad är det som gör att dom extremt pigga nyfödda ungarna är oftast dom som ligger risigt till?
Varför bränner dom ut sin lilla lilla reserv på det sättet?

Nu bortser jag alla prematura och ungar med andra fel.. Dom är ju loja och där ser man ju direkt att allt är galet.

För om vi skulle sätta fölungars energi på en tio gradig skala så skulle allt från 4-8 vara helt ok. 1-3 är sådant man ser direkt.
Men 9-10 lurar bort många, speciellt oerfarna ägare.. Och fölsjukan m.m. kommer då stormandes före tre månaders ålder..
Dom är som Duracellkaniner...typ. Hoppan ni fattar vad jag menar.

Någon som har en teori?

Ska väl tillägga att detta med överaktiva föl är något som dom gamla hästgubbarna redan har koll på.
-Ju piggare fålen är destå mer koll ska man ha...

AM

Senast ändrad:

Och här skulle jag själv vilja ställa en fråga om det är ok för TS.

Vad är det som gör att dom extremt pigga nyfödda ungarna är oftast dom som ligger risigt till?
Varför bränner dom ut sin lilla lilla reserv på det sättet?

Nu bortser jag alla prematura och ungar med andra fel.. Dom är ju loja och där ser man ju direkt att allt är galet.

För om vi skulle sätta fölungars energi på en tio gradig skala så skulle allt från 4-8 vara helt ok. 1-3 är sådant man ser direkt.
Men 9-10 lurar bort många, speciellt oerfarna ägare.. Och fölsjukan m.m. kommer då stormandes före tre månaders ålder..
Dom är som Duracellkaniner...typ. Hoppan ni fattar vad jag menar.

Någon som har en teori?

Ska väl tillägga att detta med överaktiva föl är något som dom gamla hästgubbarna redan har koll på.
-Ju piggare fålen är destå mer koll ska man ha...

AM

Helt okej :D och mycket intressant!

Visste inte att det var så. Ett par helt ovetenskapliga tankar är att dom kanske får någon form av adrenalin/energi kick i början för att kunna förflytta sig i början för att kroppen "vet" att något är knas? Men det faller ju på att svaga djur i naturen dör iallfall...
Men någon form av utsläpp av någon extrareservoar av allt i kroppen, ungefär som hästar gör med reserven av röda blodkroppar i mjälten? Kanske tom är just det som händer? Fast det hade ju inte hållt i sig så det faller ju men någon liknande mekanism... *spekulerar vilt*

Ok! Då är jag helt med! =)

Hos mig stämmer det där med pigga föl... Den mest aktiva ungen jag har haft, var vi tvungen att ge 2 påsar plasma innan hon kom upp i ordentliga värden!

O vet bara skakade på huvudet, då hon var så pigg o ffa motsträvig mot att få plasman, hon hade inte varit med om någon som kämpade emot så mkt någonsin!

(Fast med "facit" i hand är hon fortfarande, som 2 år,väldigt energisk...)

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp