För mig handlar ramar om att barn (eller, alla behöver det) behöver tryggheten i att veta hur saker och ting är, att det inte ändras hit och dit utan att de känner tryggheten i hur något är, dvs. det är något positivt. Där handlar det om att veta att föräldern går att lita på. Att hen inte utsätter barnet för svek, dvs. hen säger inte en sak och ändrar sig sedan utan en väldigt bra orsak och att hen inte gör något bara för att hen har makten att göra det utan gör det hen gör med barnets bästa framför ögonen. Hen utsätter därmed inte barnet för onödig oro. Ramar för mig handlar alltså om ett sätt att förhålla sig till något. Ramar för mig handlar om att barnet vet att hen inte kan springa rakt ut i gatan, åka bil utan bälte eller att cykla utan hjälm för det är något som kan vara direkt skadligt och att hen vet att det är okej att göra tusen andra saker, som att hoppa i vattenpölar eller klättra i träd, saker som inte innebär direkt livsfara. Ramar innebär för mig att barnet har en stor frihet, en frihet som inte skadar och låter barnet växa mentalt. Att hen inte har tusen regler som är mer eller mindre till för förälderns skull att förhålla sig till utan att de regler som finns är till för barnets skull. För att skydda.
De eventuella svårigheter ett barn har har inget med ramar att göra. För mig blir det helt absurt. Som att säga till ett blont barn att hen ska se till att ha mörkt hår i morgon eller att säga till ett brunögt barn att hen ska ha blå ögon. Det är inget som barnet kan påverka oavsett hur mycket hen vill och det kvittar hur mycket hen försöker att med viljan byta hår eller ögonfärg för det går inte oavsett.