"Rama in" Hur tänker jag?

Sofian

Trådstartare
Oh boy... Efter att bara ha ridit ett år på ridskola och sedan "skogsmullat" i fyra år visade det sig att bara hålla sig inne på fyrkantsspåret var svårt! :eek:
Visserligen är hästen helt ny och hade tusen saker att titta på utanför banan men det var rackarns svårt att få honom att gå rakt utan att han smet iväg någonstans...
När instruktören red honom såg det så enkelt ut men när jag själv provade fick jag kämpa som en galning!
Hela tiden skulle jag tänka att jag skulle rama in honom, men hur tänker jag???
Bromsa med magen var jag med på men sen det här med benen och tyglarna. Benen blev till slut kanon spända, jag var helt slut och handen kändes hård.
Hur gör ni och hur tänker ni?

/Sofia

Sv: "Rama in" Hur tänker jag?

Jag tycker inte det handlar så mycket just om hur du har benen och händerna, utan om hur du påverkar din häst med hela sitsen dvs vikthjälperna.
Tänk efter om du sitter avslappnat rakt över hästen. Om du gör det så tänk att du ska ha hästen framför dig och ha lika mycket stöd på båda tyglarna hela tiden. Du ska inte behöva klämma med skänklarna utan försök att bara att hålla om med vaderna. Om hästen vinglar och man försöker rätta till det med att klämma med skänklarna så vinglar det ofta ännu mer. Det viktigaste är att du trycker hästen rakt framför dig med sätet.
Ett tips kan vara att när du ska rida rakt fram så ökar du farten lite, då kan det vara lättare att hitta balansen. Kan prova om det funkar för dig.

Man kan inte rama in en häst med ben och händer, man kan bara rama in en häst genom att den "tror" att den är "inrammad". Om du sammarbetar med hästen och inte jobbar imot den med muskler kommer du snart rama in din häst med hjälp av att hästen tror att den är inramad, och att skänklarna och bettet fungerar som väggar som du kan flytta på..

Sammarbetar du inte med hästen och försöker tvinga in den mellan dina hjälper kommer den kämpa för att göra sig fri. Om du sammarbetar med hästen så kan du ge hästen "hål" att gå igenom så den känner sig fri.

NU vart det lite abstrakt,
/angela

Som du skriver är det väldigt svårt att rida på ett rakt spår. Det är också olika svårt med olika hästar, på min ridskola går det av sig självt med vissa hästar medans andra vinglar mera. :banana:

Som andra redan skrivit här nedanför är det a och o att sitta rakt över hästen. En sak man gärna glömmer är att använda ytterskänkeln, att låta den ligga intill och stötta så att hästen inte trycker ut sin ytterbog. En stadig och lätt buren hand, tyngdpunkten djupt nere i sadeln och ytterskänkeln intill.

Att lära sig att rida är ungefär som att lära sig engelska. Ju mera man lär sig, desto mera upptäcker man att man inte kan.

/Marie

Vad bra ni förklarar!
Nästa gång ska jag inte försöka rama in honom med muskelkraft!! det var otroligt jobbigt och väldigt oeffektivt... :crazy:

Jag tror att sammarbetet och "inramningen" ligger i eftergiften av hjälpen och att aldrig öka trycket i en hjälp utan att kräva att hästen lyssnar på den första och lätta singnalen och förstärka signalen med att antingen vänta ut hästen el dutta med smiskan.

Hur har det gått?

Senast ändrad:

Det är ofta lättare att rida rakt fram om man själv har en punkt där framme som man själv tittar på rakt fram. Man ska inte försöka rida med för mycket hjälper, dvs.skänklar och tyglar, det kan förvirra hästen och göra att den går vingligt. Tänk rakt fram.
Det kan vara lättare om du har en spegel som du rider emot, då kan du se hur hästen går.
Det är skillnad på att rida rakt fram längs en långsida med staket eller en väg, än att rida upp mitt i ridbanan utan staket eller väg.
Hästen kan då när man rider upp mitt i banan börja undra om den ska svänga vänster eller höger när ni sedan ska svänga av. Men var tydlig. Använd inte för mycket hjälper och ha en punkt som du tittar på, dit ni ska. Om ni sedan ska svänga vänster gör halvhalter, förbered hästen, en liten bit innan ni ska svänga, ändra viktläget något till vänster, ställ hästen och sväng.
Om hästen börjar svänga innan den nått kortsidan, kan man rida rakt fram ända till kortsidan och göra halt ( utan att ge hjälper för att svänga). Så att hästen tänker fram, inte svänga. ;)

Staket eller vägg skulle det stå.
Och det är alltså enklare att rida rakt längs en långsida.
;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar