Rakt tränsbett med fasta ringar.

Sv: Rakt tränsbett med fasta ringar.

på klubbtävling kan arrangerande klubb välja att inte följa TR ang utrustning, så man får kolla med resp. klubb vad som gäller på klubbtävlingar.

Sv: Rakt tränsbett med fasta ringar.

De raka bettet ger ju mer tryck på tungan men betydligt mindre på lanerna. Ett tredelat t ex ger ju lite tryck på tungan men desto mer på lanerna.

Min häst som verkar vara väldigt känslig i lanerna går knappt att rida på tredelat medans han går som en klocka på rakt. Var smått uppgiven ett tag när inget annat än rakt funkade. Nu har jag tvådelat med fasta ringar och det trivs han med som tur är!

Vet en tränare som tävlar dressyr på nationell nivå, och enligt honom var det många även högre upp i klasserna som rider på rakt tränsbett, då det ändå inte syns ngn skillnad utifrån. Men själv hade jag inte vågat chansa...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka