Rakt tränsbett med fasta ringar.

P

Piecesofadream_

Är de tillåtet att tävla stor häst på ett sånt bett ?

Sv: Rakt tränsbett med fasta ringar.

alltså inga fasta ringar ?

jo fasta ringar får man ha men bettet måste vara ledat (1 eller 2 leder = 2 eller 3 delat)

oki. tackså mkt. e de nån som vet varför man inte får tävla på rakt bett ? när man rider med kandar är ju stången oftast rak.

e de nån som vet varför man inte får tävla på rakt bett ? när man rider med kandar är ju stången oftast rak

ingen som vet ?

Jag har ingen aning om varför men kan tänka mej att förr red man sällan på raka tränsbett, de enda raka jag kände till då var gummigbett o pelham o jaktbett. Det kommer ju nytt o går mode i även bett.

När de tredelade kom var det förbjudet vill jag minnas, undrar om vi inte var "olagliga" där en säsong och livrädda att domaren skulle öppna munnen.:crazy: :confused: Har för mej det. Sen ändrades det och de blev tillåtna. Kanske blir samma sak med raka tränsbett, som ju är vanligt nu, jag rider tex på det fn och tycker det fungerar väldigt bra, mycket bättre än två eller tredelat. Vi får väl se om jag får vara olaglig igen om jag skulle vilja ge mej ut eller om jag måste rida på ett hästen inte trivs med:crazy:

En del anser ju att raka bett är skarpare, jag vet inte hur det går ihop men det är den förklaringen jag har fått.
Men vad jag har hört så är det någon (jag och namn alltså) som försöker få igenom att man ska få tävla på rakt tränsbett, vi får hoppas att det händer inom en hyffsat snar framtid.
Min häst trivs inte på två och tredelade bett, det raka är alldeles underbart att rida på.

En del anser ju att raka bett är skarpare, jag vet inte hur det går ihop men det är den förklaringen jag har fått.
Men vad jag har hört så är det någon (jag och namn alltså) som försöker få igenom att man ska få tävla på rakt tränsbett, vi får hoppas att det händer inom en hyffsat snar framtid.
Min häst trivs inte på två och tredelade bett, det raka är alldeles underbart att rida på.

Nej, jag har märkt att min häst går bättre på rakt också.
Nu har jag ett rakt gummibett, och han söker sig nedåt som aldrig förr. Tidigare bytte vi från tvådelat till tredelat, och såg en klar förändring där med. Men jag får väl byta tillbaka när jag ska ut och tävla.

Men det jag egentligen skulle skriva var att det har kommit ett nytt bett. ett som är tvådelat, fast det fungerar som ett odelat.
Läs mer om det i tråden "magic bit".
Hoppas det öser sig med betten. tycker det är korkar att inte få tävla med rakt bett, men det är ju jag det.

Flikar in en fråga om de raka gummibetten - rider ni likadant som med delade bett, eller är det skillnad i inverkan på hästen?

Flikar in en fråga om de raka gummibetten - rider ni likadant som med delade bett, eller är det skillnad i inverkan på hästen?

Jag rider samma på det som mitt tredelade.
men otroligt nog behöver jag inte ta så mycket i tyglarna på det odeladebettet, som på det tredelade.

Det som kan vara är att det är svårare att ställa hästen, eftersom det inte tar lika mycket i hästens mun.
Sen kan jag uppfatta det som att han tycker det är lite mystiskt att tugga på gummibettet, och blir inte lika skummig i munnen. men det behöver ju inte störa ridningen, och jag tror att han vänjer sig snart.

Rider man på rakt bett är det ju oftast för att hästen är så pass känslig i munnen, och då ska man ju inte behöva ta så mycket i tygeln i alla fall. Vilket jag känner av, han har lättare att söka sig ner i form och får bättre stöd på det odelade.
han blir faktiskt en riktigt trevlig herre, och verkar trivas väldigt bra.

Det enda jag har problem med är att han ignorerar bettet i galoppen, och gärna sticker iväg. Men det behöver ju inte bero på bettet, utan då mer på mig själv :angel:

Jag upplever att en häst med orolig mun eller en häst som tex. lätt går bakom handen lättare tar lite stöd framtill på ett rakt bett. Däremot är kanske ett rakt bett ingen hit för en häst som hellre lägger sig lite på i handen.
Ett rakt bett har ju inga brytpunkter = kan upplevas mildare på det sättet. Hästen kan inte heller gå ifrån bettet genom att tex. vika upp det i gommen vilket iofs kan göra att det blir lite skarpare i fel ryttarhand.
Min ena häst går gärna och skramlar med bettet, viker upp bettet i gommen och drar in bettringarna i munnen.. han blir mkt mer stadig på ett rakt bett med fasta ringar. Min hand blir också lättare att få stadig så det blir mindre tjafs (ta och släpp) från hans sida.

Tyvärr är det inte tillåtet med rakt tränsbett på tävling

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

Min erfarenhet är att det blir mer cykelstyrekänsla med rakt bett, man kan inte lätta i innerhanden på samma sätt som på ett delat utan måste ha kvar stödet till viss del.
Svårare att få en ärlig ställning.
Tycker åxå att man måste driva mer, iaf innan hästen har kommit fram riktigt till bettet.

Givetvis fungerar det olika beroende på häst, men detta är mina erfarenheter på de hästar jag ridit på oledat.

delvis knapplån...

Håller med dig om att det blir mer cykelstyrekänsla med rakt bett och det blir ju svårare att ta ställande och ledande tygeltag med ett rakt bett. Jag började använda det raka efter att vi tog bort en vargtand på min häst och för att hon inte ville ta stöd på bettet o då var det raka jättebra. Hon blev mkt lugnare i munnen med det.

Breccia skrev om att "ngn" jobbade för att få rakt bett tillåtet och det stämmer: det är Thorbjörn Lundström (hästtandläkare) och Anders Eriksson som under många år har försökt att få TR-nissarna att förstå att ett rakt bett inte är skarpare än ett ledat tränsbett och att många hästar trivs mkt bättre på det. Hoppas att de inte ger upp. Har för mig att T.L. sa att de kämpat för detta i 15 (!) år nu utan ngt gehör...

Dressyr är roligt men mer konservativ sport får man leta efter!

Hoppas verkligen att det går igenom någon gång nu då. Jag börjar ju bli riktigt förbannad.
kanske ska vi eniga bukare gå ihop och skriva till de också. Om många kommenterar deras val, kanske de ändrar sig?!
Om man då är duktig på att skriva, och formulera sig väl.
Vart är det man skriver sånt?

Och får man tävla på ledat gummibett i dressyr?

Och får man tävla på ledat gummibett i dressyr?

Utdrag från TR:
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).

Aha. Illans.
Aja, tycker de kommer på så mycket konstigt ibland.
Får väl ta och beställa mig ett TR jag också. Kostar det mycket?

När jag var till tandläkaren så fick jag höra att de raka betten lägger ett tryck på tungan, därför anses de som skarpare. Hästen kan aldrig komma undan trycket. Men vissa hästar tycker ju om dem betten, trots att "de aldrig kommer undan trycket", min dam t.ex. trivs väldigt bra på rakt muffbett. :)

Mhm, precis. man kan ju undra vika bett som är värre i dressyren som är tillåtna.
Tror det finns en del som är lite värre än ett räkt odelat bett faktiskt :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 126
Senast: dukie
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 312
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
951
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka