Rakt muffbett

Sv: Rakt muffbett

Jag har ridit på rakt, och han blev mjuk och fin. Tills han kom på att det var mycket lättare att bita ihop och springa när man inte ville göra som matte sa ;)
Hästtandläkaren gillade icke raka bett. Han sa att de trycker PÅ lanerna och inte på sidan om dem. Så jag håller mig till 3 delat eggbett :)

Verkar ju jättekonstigt, eftersom raka bett är precis det som rekommenderas när hästen har sår i munnen och behöver vila av. Det eller hackamore, rekommenderas av välkänd tandläkare.

Jo, jag vet. Det är därför man blir förvirrad. Fast, det är ju delade åsikter om allt. Man får helt enkelt gå på vad som känns bäst.

Proppen:

Mjo. Det finns det också tror jag. Men han rekomenderade mig att köpa såna där 3-delade som var 45 graders vinklade, just för att gå trycket på sidan om lanerna :)

Jag har ett rakt bett på min pålle, som fungerar ganska bra, men det åker ibland in i munnen om jag tar i ena tygeln.
Många tycker att det är för stort, men om jag köper ett mindre blir det kanske för litet.
Bettet tycker jag är bra för att min häst inte kan bita sig fast.
Synd att de bara har halvstorlekar!
Min har 11,5.

Vet inte om det kanske är det här från globus Michis har:
bett_muffbett_softbit.jpg

Tack för alla svar! Jag tror jag ska ta å köpa ett och prova!
Bettet diny visade såg intressant ut. Det ska jag kolla på! :D

Jag antar att det där gummibettet inte har någon äppelsmak eller nåt.

*kl*
Ska nog oxå köpa ett rakt bett med fasta ringar nu då min ena häst håller på med bettet hela tiden o ibland kan han tugga o tugga o tugga så idag upptäckte jag att han tuggat sig i kinden. Hoppas på att han inte ska störa sig så på bettet om det ligger mera stilla. :)
Vilken nosgrimma tycker ni är bra om den ska störa så lite som möjligt?

Att han biter sig själv är ju inte bra, vad tråkigt.

Jag har bara provat vanligt remont och achen.
Men en bygelnosgrimma skulle ju gå!
Eller en engelsk nosgrimma, kan jag tänka mej!

Berätta gärna hur din häst reagerade på bettet. (Om du nu köper en)

Lycka till! :)

Är ni säkra på att det inte har äppelsmak?
Tycker bettet ser ut som Globus bett som jag har och det har äppelsmak. Kolla in http://www.globussport.se/ "MUFFBETT "Softbit" Stång. Syntet med äppelsmak."

Rider ofta på mitt muffbett beronde på att han går bättre på det. Det märks tydlig skillnad i tölten , att han blir mjukare och slappnar av mera.

Jag rider en av mina på rakt ibland. Kan ställa och böja den precis lika bra då som med annat bett :confused:

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hej, har ett tioårigt sto med många egna viljor och som är mycket posetiv till arbetet, har läst på mig lite om brösta och är osäker om...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Lager
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Letar just nu efter nytt bett som skulle kunna tänkas passa min häst bättre. Hon är ganska stark och har inte särskilt bra respekt...
Svar
13
· Visningar
2 149
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden