Sv: Rakriktningsövningar
Jag tror precis som tuaphua skriver, att den belastar inne bak för lite och därmed ytterfram för mycket. Då handlar det om diagonaliseringen dvs att högerbak inte kliver fram för att lyfta vänster skuldra. Se först och främst till att hästen spårar och utgå från det läget och plocka in de olika bakbenen med hjälp av "miniskolor" dvs att du gör dem så lite som möjligt och bara några få steg åt gången. Mellan varje skola går du tillbaka till utgångsläget med spårningen.
Tänk på att du inte enbart koncentrerar dig på höger bak utan ibland kan man få hjälp med att släppa spänningar och komma igenom även med aktivering av det andra bakbenet.
En övning som hjälper mig checka "systemet", förutom miniskolorna, är att gå några steg öppna, länga ut samtidigt som jag glider in på en volt tillbaka, samla upp och gör diagonalsluta på den lilla diagonalen i volt tillbaka mot spåret och nån meter innan du når spåret länger du ut framåt nedåt men behåller böjningen i det varv du kom från sen samlar jag upp och gör renvers (förvänd sluta) i några steg, går ur skolan och länger fram och ner samtidigt som jag ställer/böjer om.
I början får man göra ganska stora volt tillbaka för att sedan göra den mindre och mer effektiv. Hästen älskar denna övningen just för att det händer någonting nytt hela tiden, man ska bara göra skolan i några steg och sen gå över på nästa steg. Längningen av formen mellan skolorna är jätteviktig för det är där du får bekräftat att skolan var korrekt, annars söker sig hästen inte fram mot bettet och du får automatisk träning i att variera formen
Om hästen eller du tycker att det blir för mycket i början så gör du bara öppnan och sen en vanlig volt tillbaka och när det sitter lägger du till diagonalslutan osv.
Denna övningen hjälpte mig väldigt mycket när min häst tappade ena bakbenet och då gjorde jag den första i ena varvet och direkt efter omställning gick jag in i den i det nya varvet. Den hjälpte oss att aktivera båda bakbenen i lagom dos eftersom man bara gör skolan i några få steg. Om du inte förstod hur övningen gick till så kan jag måla den i paint