Rakriktningsövningar

H

Helan

Tips på bra övningar önskas för häst som ogärna belastar höger bog och inner fram i höger varv. Tränar idag förvänd böjning i höger varv för att lägga vikt på inner och söka stöd på ytter tygel kombinerat med vanlig öppna på volten i höger varv för att få vikten på inner fram. Sen tog idéerna slut idag. Vad ska vi göra imorgon?

Sv: Rakriktningsövningar

Jag skulle nog vilja säga att den belastar mycket ytter fram och därmed för lite inner bak?

Att den ska belasta fram vill man ju aldrig. Om den snedbelsastar så ser jag det som att den belastar för mycke på den som den belastar mer fram. Och det beror ju oftast på att den belastar ojämt bak så till vida hästen inte är dålig fram och "hoppar över" ett ont ben. Så jag hade försökt aktivera det bakben som bär mindre. Och i det här fallet funderar jag på om det inte är höger bak.
Förvänd sluta är bra då för att få in höger bak och få det att bära.

Här hade jag inte förkastat skänkelvikning för att rakrikta och lära mig som ryttare korrigera en bog som drar iväg. Blir lite spännande med raka hästen som bara ska ställas.

På volten kan du också testa övergångar lite "skänkelvikningstänk/öppna" där du flyttar hästen i sidled med rumpan lite ut och bogen in till att böja över hästen utåt och rida förvänd sluta och växla tillbaks genom att böja över igen.

Jag tror precis som tuaphua skriver, att den belastar inne bak för lite och därmed ytterfram för mycket. Då handlar det om diagonaliseringen dvs att högerbak inte kliver fram för att lyfta vänster skuldra. Se först och främst till att hästen spårar och utgå från det läget och plocka in de olika bakbenen med hjälp av "miniskolor" dvs att du gör dem så lite som möjligt och bara några få steg åt gången. Mellan varje skola går du tillbaka till utgångsläget med spårningen.

Tänk på att du inte enbart koncentrerar dig på höger bak utan ibland kan man få hjälp med att släppa spänningar och komma igenom även med aktivering av det andra bakbenet.

En övning som hjälper mig checka "systemet", förutom miniskolorna, är att gå några steg öppna, länga ut samtidigt som jag glider in på en volt tillbaka, samla upp och gör diagonalsluta på den lilla diagonalen i volt tillbaka mot spåret och nån meter innan du når spåret länger du ut framåt nedåt men behåller böjningen i det varv du kom från sen samlar jag upp och gör renvers (förvänd sluta) i några steg, går ur skolan och länger fram och ner samtidigt som jag ställer/böjer om.
I början får man göra ganska stora volt tillbaka för att sedan göra den mindre och mer effektiv. Hästen älskar denna övningen just för att det händer någonting nytt hela tiden, man ska bara göra skolan i några steg och sen gå över på nästa steg. Längningen av formen mellan skolorna är jätteviktig för det är där du får bekräftat att skolan var korrekt, annars söker sig hästen inte fram mot bettet och du får automatisk träning i att variera formen :)

Om hästen eller du tycker att det blir för mycket i början så gör du bara öppnan och sen en vanlig volt tillbaka och när det sitter lägger du till diagonalslutan osv.

Denna övningen hjälpte mig väldigt mycket när min häst tappade ena bakbenet och då gjorde jag den första i ena varvet och direkt efter omställning gick jag in i den i det nya varvet. Den hjälpte oss att aktivera båda bakbenen i lagom dos eftersom man bara gör skolan i några få steg. Om du inte förstod hur övningen gick till så kan jag måla den i paint ;)

Mycket bra tips! :bow:
Liknande använde jag mig av men det har varit väldigt olika i perioder och olika vad som hjälpt bäst just från det utgångsläget sas.
T ex har jag gjort små 8-or med ett par stegs ganska svag öppna - glida in på en svag diagonalsluta, efter att ha kommit in en bit till ungefär mitten av ridbanan/ridhuset så böjde vi om och tog en liten volt tillbaka (med aningens sluta/piruett-tänk) och börja om igen. Det är något som passar just oss i ungefär det stadie vi befinner oss nu, bland många andra övningar! :p

Det jag själv tycker är lite klurigt är att komma åt spänningar/svagheter utan att det blir för mycket så hästen snarare vill undvika det läget istället (ok, man kan korrigera, men så mycket som möjligt vill jag undvika att behöva göra det eftersom det tenderar att bli sämre och sämre kvalitet ju fler detaljer man får sitta och rätta till). En tokbra övning tycker jag är att rida öppna ett par steg - förvänd sluta ett par steg - sluta ett par steg längs långsidorna. Å andra sidan är det svårt (tycker jag :angel: ) eftersom man då spelar på just svagheterna. Kanske skulle bli mer effektivt om man lägger in det emellan andra övningar så det aldrig riskerar att bli för många repetitioner eller förutfattade meningar och man själv måste vara på alerten och se till att sätta det på första försöket så gott man kan-komma åt kärnan.
Min slutsats är iaf att det är kanon att varva många övningar dels för att få lite "gratis" av mindre krävande övningar som ändå tränar upp helheten, dels för att inte sitta och öva på för krävande saker så hästen börjar försvara sig istället- hellre bara ett par steg i taget och varva med lägre krav.

Nu glider jag iväg lite i tankarna känner jag, för det här är nog sånt jag borde säga till mig själv! ;) Men kanske har andra lätt att hamna i samma fällor.

Vi borde göra en tråd om bara övningar:idea:

Kom på en annan som man får mycket ut av och den är lik en av de övningar du beskrev och även volt-tillbaka övningen men man slipper de runda spåren. Du börjar ute på spåret direkt efter ett hörn säg att vi har valt att alla skolor ska vara 3 steg, då gör man tre steg öppna sen glider man in och gör tre steg diagonalsluta rätar upp och gör tre steg sluta och sen kan du själv välja om du vill vara kvar i samma varv eller så byter du genom att göra en renvers med samma böjning, ställer om och gör likadant mot spåret istället (dvs öppna, traversal, sluta renvers).

Åh det finns så många roliga övningar! Även om snön ger min grabb den ultimata träningen längtar jag efter barmark och finlir!

Just att göra skolorna på spåret är väldigt nyttigt men då måste man verkligen passa sig för att traggla! Man får hitta något system så att det verkligen finns en plan så att det blir variation.

Ja, du får starta en sån tråd tycker jag! ;)
Det finns ju så otroligt många kombinationer. Och ändå kan det vara lätt att få hjärnsläpp och öva för ofta på samma gamla övningar :angel:

Sen kan vi ge ut en egen Buke-bok med ridövningar! :D

en bra och lösgörande övning :d

Ska prova den imorgon.

Men övningen är ganska kompliserad särskilt om hästen gör motstànd i bogen.

Jag gillar att arbeta med perfekta volter och bra hörnpasseringar. Samt mycket impulsion (bjudnings övningar) Utan bjudning sà gàr det inte att göra bra skolor, hästen arbetar helt enkelt inte ordentligt.

Men jag upplever ofta att sàdanna problem kan fà en mycket snabbare lösning genom massage och stretching. Men mâste ju fràga sig VARFÖR gör hästen motstànd? Kanske är det svàrt för den kanske smärtar det.

Kan den inte?
Förstàr den inte?
Vill den inte?

/A

Men ibland behöver man göra skolorna för att få bra bjudning;)

Övningarna är egentligen inte särskilt komplicerade och man behöver inte göra precis som jag beskrev utan tanken är att man hela tiden ska kombinera skolorna och mellan varje skola få en bra framåt-nedåtsökning som ett kvitto på att skolan gick igenom, annars får man gå tillbaka och felsöka.

Men om hörnpasseringar hjälper dig så prova med en liten karré (en liten kvadratisk fyrkant) då får du fler hörnpasseringar på kortare tid och kan mellan varje hörnpassering rakrikta - göra ett par tre steg i någon skola - rakrikta och då får du en annan superövning:D

Jag gillar inte transportsträckor utan vill ha kvalitet i det jag gör, när vi vilar står vi stilla.

är lite pà hugget idag ;) sà jag har nàgra följdfràgor pà ditt inlägg.

Hur menar du att skolorna förbättrar bjudningen? Om jag hade en häst som saknade bjudning / impulsion skulle jag inte arbeta skolor, jag skulle arbeta med övningar som befrämjar bjudningen. Jag anser att bjudning màste komma före arbete med skolorna. Fast det gör nog inte du? Hur gàr du till väga för att fà en häst som saknar bjudning att fà bjudning genom skolorna?

Sen funderar jag även pà vad du menar med transportsträckor?

Lât oss säga att jag pà diagonallinjen har gjort en "skola" hästen har arbetat bra och jag länger tyglarna och lâter hästen sträcka framàt i en god, impulsiv trav under lättridning. är det dà en transportsträcka fram till nästa "skola"? Eler är det ett beröm, en "vila" samt ett muskelbyggande arbete?

Eller om jag arbetat samling i galoppen och har lagt en tight volt (efter hästens förmàga) jag har sätt till att hästen anvánder sitt inre bakben ordentligt och jobbat den nâgot / nàgra varv sà är det dà en transportsträcka om jag lâter hásten galoppera pà spâret innan jag gör ett galoppombyte och arbetar i andra varvet?

/A

"Transportsträckor" ser jag som jobb i sig. Rak häst rakt fram med lång ram tycker jag det är svårt att få till "jobb" (snarare vila för att gynna jobbet) men beroende på ekipagets utgångsläge så går säkert det också. Men särskilt om man övar ridvägar tycker jag lustigt nog det händer lika mycket positivt i transportsträckorna som i själva hörnen/volterna/vändningarna.
Nu kanske det är rookieproblem i jämförelse men har man t ex svårt att riktigt få till kroppsdelarna i förhållande till varandra tycker jag det är svårare att "koppla ihop" och få kontakt med hela hästen i ett svårare moment - ex en liten volt/hörnpassering än om man förbereder böjningen innan och får en längre sträcka på sig att pussla. Och även om det oftast ger mer i fysisk träning i de svårare momenten så är det förberedelserna innan som gör resultatet, i själva rörelsen har man inte så mycket att spela med utan att råka störa/felkompensera.

Har man en häst som har lätt att stressa upp sig så kan vilan i sig gynna väldigt mycket mentalt. Å ena sidan kan man behöva sysselsätta genom att få det hända något ofta, å andra sidan så kan det vara något betydligt mer kravlöst än skolor eller samling mest hela tiden för att inte hästen ska uppleva för höga krav och få vila från pressen.

Intressant med lite olika åsikter! :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det sista gången hos psykologen före hennes semester. Kontakten ska återupptas i augusti när hon kommer tillbaka. Det är klart...
Svar
0
· Visningar
754
Senast: Magiana
·
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 573
Senast: hastis1234
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 425
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar