Rakning nu?!

S

Skurtrasa

Jag rakade min ponny tidigare i vintras, det vart inte så bra så jag skulle egentligen behöva raka till det. Anledningen till att jag inte gjort det innan är att jag tyckt att det varit försent. Men, flera i stallet där jag står har rakat sina hästar igen ända fram till typ förra månaden. :eek: Dom hävdar nämligen att man förstör sommarpälsen ändå, hur man än gör.:confused: Kan det stämma? Vad exakt händer egentligen då man säger att sommarpälsen förstörs?

Tror ni att det är helt galet att raka till nu? Han har börjat tappa pälsen på resten av kroppen och sommarpälsen har börjat komma fram lite grann. Och halshugg mig helst inte om det skulle vara helt fel, för jag tyckte som sagt att det lät väldigt konstigt.

Jag hoppas att jag inte lägger tråden helt fel nu :S

Sv: Rakning nu?!

jag tycker inte det är nödvändigt att raka hästen nu.
pälsen är borta inom några veckor ändå!
och blir dessutom mycket snyggare utan rakning ;)

Jag håller med squarepants, det är helt onödigt att raka nu.

Okej, men det är ju som det att han är redan rakad, halsrakning. Jag skulle egentligen bara ha fixat till kanterna lite, men då ser det ju konstigt ut om man inte rakar det som redan är rakat till samma längd. :) det jag undrar över mest är om man förstör något så att det blir konstigt sen om jag skulle raka nu? :confused:

Skulle undvika att raka nu efersom att dom har börjat fälla och börjat få sommarpäls.....

/I

Jag förstår det, men är det ingen som vet vad det kan ge för effekter?

Skurtrasa skrev:
Jag förstår det, men är det ingen som vet vad det kan ge för effekter?

När jag hade en utav mina valacker utlånade på foder förra året.. klippte fodervärden honom den 3 april.. Resultat blev en raggig o ganska ful sommarpäls.. hon klippte han när han fällde.. Jag rekommenderar dig att inte klippa. som sagt var så kommer ju pälsen ändå vara borta snart
mvh Jessica

Har hört att man inte bör raka sin häst efter mars månad...
detta för att man kan förstöra sommarpälsen, kommer inte ihåg vilken källa:smirk:

Rakar man hästen för sent är det enstor risk att man sbbar sommarpälsen.
Finns även en risk att man får en vinterpäls liknande päls. Skulle inte raka nu, om du inte vill fortsätta raka hela sommaren...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 236
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 813
Senast: geting
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka