rakning av hela hästen?

A

Anja586

tycker att det verkar väldigt onödigt att raka hela hästen, ni som gör det, varför? har någon nån bra sida med bilder på rakade hästar så man får se vad det finns för olika "mönster"?

Sv: rakning av hela hästen?

därför att hästen har väldigt tjock päls och blir svettig för minsta lilla rörelse

1. för att det är snyggast
2.lättare att hålla ren

Man behöver inte raka alla hästar. Men hästar som arbetar väldigt mycket under vintern och har tjock päls bör man raka. Är hästen långhårig och man arbetat så att den svettas efter ridpasset kommer hästen ha svårt att torka vilket gör att hästen lättare kan få förkyldningar etc. en klippt häst torkar snabbare och avger mindre fukt till sin omgivning

När hästen arbetar bildas det värme i muskulaturen. Hästen måste göra sig av med denna värme, så att inte kroppstemperaturen stiger för mycket. Med tjock vinterpäls blir hästen snabbt svettig och orkar inte arbeta lika hårt. Genom att klippa hästen underlättar man för den att avge värme. de flesta som klippt sin häst har säkert känt att de får en piggare, gladare och mer arbetsvillig häst.

jag rekomenderar verkligen att klippa hästen, dels för att underlätta för hästen, slippa förkyldning osv, samt skötsel av pälsen under vinter. Men alla hästar bör dock inte klippas. Se till att hitta vilken "klippning" som passar din häst.

Jag anser att man bör raka hästen efter befintlig päls och prestation.
Dvs.
*Fritidshästar /-ponnyer bör räcka med från ljumsken upp under magen med en liten sträng på halsen för att lätta lite vid arbete. OM dom nu svettas så dom behöver klippas lite.
*Ridskolehästar, tävling på låg nivå, en täckesklippning duger gott, med eller utan halvhuvud, beroende på tycke och smak
*tävling något högre nivå tycker jag hunterklippning, med eller utan halv-eller helhuvud beroende på tycke och smak och hur villigt hästen låter sig klippas, lämna benen.
*tävling högre nivå, nationellt, elit, internationellt en helklippning, ben, huvud alt. halvben (till under knäna) och halvhuvud beroende på hästens vilja, tycke och smak och behåring.

Ju mindre prestation desto mer hår för att hästen ska behöva klippas. En Internationell tävlingshäst behöver hållas mycket korthårig för att kunna prestera på topp, De flesta hästar sätter ju vinterpäls i september, Tänk hur varmt det är i Spanien i september, hästar som tävlas där nere måsta hållas MYCKET kortklippta för att orka prestera I 30gradig värme gör varje mm hår underverk när man rakar av det.

caroline_lu skrev:
Se till att hitta vilken "klippning" som passar din häst.

Håller med, och även Irish Draft.
Dock tenderar som det verkar kreti och pleti helklippa sina hästar, även skogsmullarna nuförtiden, för att sen bli tvugna att täcka både 2 och tredubbelt, för att hästen står i kallstall, går ute 10 tim/dag, och fryser, trots att den egentligen inte arbetas särskilt svettig, och därmed skulle funka lika bra med rygg och kors oklippt. Inte många hästar svettas över rygg och kors. skillnad är det som sagt om man har en elit häst, eller tävlar/tränar väldigt mycket med en häst som står i tempererat stall och står inne mycket.

Jag kan inte alls förstå varför man klipper sin häst bara för att man tycker det är snyggt. Tror ni inte att pälsen har någon funktion??

klipper våra tre hästar.
Häst 1. En shettis med massa päls :angel: - helklipping ned till knäna och halva huvudet. Orsak tränar rätt mycket och skulle aldrig torka om man inte klippte honom. Klipper honom första gången redan i augusti, sedan i okt/nov och ev jan.
Häst 2. Nordsvensk bruksmodell, jätte tjock päls ser ut som en björn. - Helklippnking, utom där sadeln ligger, ned till knäna och halva huvudet. Samma som med shettisen.
Häst 3. En Quarter eg med normal mycke päls - gör en typ täckesklippning. Tränar mycket så hon blir väldigt svettig och torkar då långsamt. Klippte henne för ca 2 veckor sedan.

Sen tycker jag att det är bekvämt att ha dom klippt under vintern, dom e lättare att hålla ren och som sagt dom torkar fortare efter träning. Dock måste man vara nogrann och har täcken på dom så att dom inte fryser eftersom dom inte har någon skyddande päls kvar.
Om de sen blir snyggare vet jag inte, Quartern tex e brokfärgad men nu när jag klippte henne blev hon grå-stickelhårig..:o Ska se om jag kan fixa nå blider på dom så får ni avgöra ;)

Klipper för att han svettas ngt så kopiöst. Tycker det är mer grymt att ställa in en småblöt häst i stallet (eftersom det inte torkar på minst 1 h) än att ha den klippt.

Den förra hästen jag hade klippte jag aldrig då han hade en tunnare och finare vinterpäls.

Är ju mkt fulare att INTE raka allt, hästen ser ju helt oproportionerlig ut med ett stooort huvud och raggiga ben....

Jag rakar allt jag får lov att raka, klippte gammelpållen i dag, allt förutom framsidan av huvudet, benen rakade jag ända ner till hovarna för han får så lätt mugg annars.

hålle rinte med angående ridskolehästar.. de arbetar bra mycket, kan hända att de arbetar väldigt energisparande och ,est luftsar runt utan att arbeta.. men dom har kondition och det kan juh hända tt dom får gå 2 dressyrspecialer på en dag (2x50 min) och det är hård träning.. helklippning utom sadeleläget säger jag..

Håller med dig!! Ridskolehästar jobbar bra mkt mer än dom flesta privathästar!

Jag helklipper den ena av mina hästar och då menar jag helklippning inklausive hela huvudet och hela benen.
Att jag klipper huvudet beror på att hästen älskar det, det bästa stället på hela kroppen att bli klippt på enl henne.
Att jag annars valt att helklippa beror på att hon blir svettig trots att hon har kort päls och jag vill inte riskera att hon blir sjuk. Tävlar och tränare även en hel del upp till nationell nivå och då vill jag ha en snygg häst.

Den andra hästen täckes klipper jag,plus att jag klipper benen. Hon har lite ryggproblem så jag vill inte klippa ryggen. Hade jag kunnat ha pälsen kvar hade hon fått ha det men hon blir väldigt lätt svettig och jag vill inte riskera att hon blir sjuk så då klipper jag henne istället.

Centaur skrev:
Är ju mkt fulare att INTE raka allt, hästen ser ju helt oproportionerlig ut med ett stooort huvud och raggiga ben....
.

ursäkta mig men jag måste få uttrycka mig. ENDA anledningen enligt mig till varför man klipper sin häst är för att underlätta och minska risken till onödiga "skador". Sedan har det ingen betydelse om det är snyggt eller ej. Vi gör det för hästens skull och inte våran egen.

En häst som står mkt på stall för att man tränar och tävlar mkt kan man klippa så det är päls kvar på benen, huvudet,under sadeln.
Ska man ha hästen i hage på dagen så kan man klippa hals och mage så blir hästen inte så svettig när man rider. Det är främst när man klipper på rygg och bak som man behöver täcke.
har man en promenadhäst som blir lite svettig räcker det oftast med att klippa halsen ,bogen och bringan.

Blir snyggare om man rakar hela hästen, de vill säga omman behöver raka den

Jag har en jätte hårig häst! Hon blir´som en nalle på vintern och blir svettig för minnsta lilla... Jag helrakade henne förra året och hon blev skit fin.. Men hon frös lätt och jag fick ha täcke på henne överallt.. Så nu har jag bara halv klippt henne..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 810
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30