rakning av hela hästen?

Sv: rakning av hela hästen?

Centaur skrev:
Du kanske skulle ta och läsa inlägget jag svarade på också? :smirk:

Jo, men det gäller väl detsamma? tycker ändå inte det spelar någon roll hur det ser ut så länge det är till hästens fördel!

I dressyr så bedöms det mesta, och jag garanterar dig att en snygg helklippt häst får bättre poäng än en med lurviga ben och jätteskägg, eller?

Mja, nog kan jag tycka att vissa ibland verkar klippa bara för "nöjets" skull. Men i mitt fall så får min häst en ENORM vinterpäls, vilket är bra om man inte vill palta med täcken hit och dit, plus att hästen mår ju bäst med sin vinterpäls på. Men eftersom vi tävlar under säsong och tränar under övrig tid (läs; sen höst och vinter) så blir han genomsvettig efter uppvärmning och så tar det timmar för honom att torka.
Det är inte så lätt att handskas med det då han är inackorderad i ett stall ute på landet, och jag har min mil hem. Alltså kan jag inte byta täcke när det andra är dyngsurt osv. Därför får min lilla pålle vackert bli klippt ett par ggr om året.

Det är mitt svar med andra ord.

Min häst får inte jättemycket vinterpäls, men jag klipper henne ändå för att hon blir svettig jättelätt annars, men jag klipper bara allt förutom under sadelen, benen och huvudet...
Hon går ute rätt så mycket så jag tycker att det verkar lite taskigt mot henne att klippa benen och huvudet...har fått för mig att hon kommer att förfrysa eller något isf...:crazy:

Jag klipper hellre hästen än rakar den.
Använder alltså en klippmaskin.:idea:
Blir så jobbigt med rakhyvel och lödder.....;) :angel:

Jag klipper hela hästen förutom huvud och ben för att jag har täcke i hagen och hon blir för varm när man rider med vinterpälsen. Om jag bara klipper delar av hästen så blir det varmt med täcke.

hästhandlarjävel skrev:
I dressyr så bedöms det mesta, och jag garanterar dig att en snygg helklippt häst får bättre poäng än en med lurviga ben och jätteskägg, eller?

Nä. Inte såvida domaren bedömer det som TR säger ska bedömas. Har skrivit åt många domare och det kan jag säga att inte bedömer det utifrån hur hästen är klippt.

hästhandlarjävel skrev:

det ska inte ha stor betydelse vare sej den är hel eller halvklippt. Domaren ska enligt regel inte ge minuspoäng pga. hur man klippt sin häst. Och "jätteskägg" är det väl bara att klippa med vanlig sax? Snälla nån, innan jag far ut och tävlar finklipper jag sådant vilket ger trevligare intryck men hästen ska absolut inte bedömas efter hur du klippt honom. Men det är upp till var och en själv att avgöra vad som känns rätt. Men tacka vet jag de som ser till hästens fördel :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Är med i en facebook-grupp med hästmänniskor från hela världen och ser att framför allt på brittiska öarna, är det väldigt vanligt att...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 810
Senast: Rosett
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 219
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar