räknas som uppfödare?!?!

lis1e

Trådstartare
hur många kullar får man ha per år innan man räknas som uppfödare? känner en som tar kullar varje gång tiken löper.

jag tycker det är så himla fel att göra så, bara för att tjäna pengar på sin stackars hund...

Sv: räknas som uppfödare?!?!

Om hon är registrerad i SKK som uppfödare så kan du anmäla, annars finns det inte så mycket du kan göra.. Anmäla till djurskyddsinspektören kanske ?

Uppfödare är man så fort man föder upp en kull valpar... För övrigt bryter det mot svensk djurskyddslag att para tiken varje gång hon löper - det är till skillnad från vad många tror inte SKK:s regler utan Jordbruksverkets som alla, klubbanslutna som privatpersoner är skyldiga att följa. Får tiken två kullar inom 10 månader ska hon sedan vila 13 månader till nästa valpning. Detsamma gäller för att man får ta maximalt 5 kullar efter varje tik.

Problemet ligger förstås i att dels bevisa att tiken är parad för ofta - valparna registreras ju inte, uppenbarligen, dels att få någon att faktiskt göra något åt det. Är tiken inte gravt misskött så är det högst tveksamt att djurskyddsinspektionen gör något alls.

Vad du kan göra om du vill ställa till det för denna oseriösa valpproducent är förstås att informera miljö och hälsa om verksamheten om personen föder upp fler än tre kullar varje år, samt skattemyndigheten - för jag betvivlar ju att hon redovisar sina inkomster efter kullarna... :devil:

Om man ar medlem i SKK som uppfodare, och sa av nagon anledning har man en tik som far sin 6:e kull, far man inte regga den kullen da? Eller blir det en speciell straff avgift? Vad hander om man tar fler an 5 kullar pa sin tik?

Att gransen ska ga nagonstans ar bra, men varfor just 5? Ar det bara ett nummer de tog ur luften, eller ar det genomtankt??

Senast ändrad:

Tiken måste genomgå fullständig veterinärundersökning, vid parning som görs from 7 års ålder. Vilket innebär att en fullt frisk tik på 9 år, kan föda valpar, som är reggbara utan problem.
Sen tycker jag personligen inte att man ska ta valpar på en tik, som är äldre än 7 år, så det i regel sliter ganska mycket på tikarna med dräktighet och digivning.. :cool:

http://www.skk.se/pdf/regler/grundregler01.pdf

Där står vad som gäller för uppfödning..

Sen om det går att göra nått åt en oseriös blandisuppfödare är en helt annan sak. Att bevisa för många och för täta valpningar är nog väldigt svårt..

Senast ändrad:

Du kan anmäla ändå, är det tal om vanvård så spelar det ju ingen roll om dom är renrasiga eller inte

Hundarna behöver ju inte vara vanvårdade, "bara" för att ägaren kör med matadoravel....

Gnist skrev:
Hundarna behöver ju inte vara vanvårdade, "bara" för att ägaren kör med matadoravel....

de är absolut inte vanvårdade! de har det jättebra, men jag har reagerat på att hon tar valpar så ofta.

Jaahl skrev:
Vad du kan göra om du vill ställa till det för denna oseriösa valpproducent är förstås att informera miljö och hälsa om verksamheten om personen föder upp fler än tre kullar varje år, samt skattemyndigheten - för jag betvivlar ju att hon redovisar sina inkomster efter kullarna... :devil:

nej det gör hon ju lätt inte! hon tjänar lätt 60,000 på en kull. minus alla utgifter...

snigelfarmor skrev:
vad är det för blandras som kostar så mycket?

/j

Jaaa tikarna måste ju minst få 10 valpar / kull...... :smirk: Och det låter ju lite häftigt....... :idea: eller, så får dom normalt antal valpar och "uppfödaren" tar 10 000:- / st :crazy:

normalt antal är väl 10 st? Har själv tagit 4 kullar med 10 i varje. Men några 60 tusen såg jag inte. Men en diskmaskin blev det!

/jenny

snigelfarmor skrev:
normalt antal är väl 10 st? Har själv tagit 4 kullar med 10 i varje. Men några 60 tusen såg jag inte. Men en diskmaskin blev det!

/jenny

Normalt antal brukar ligga på 4 - 6 valpar, beroende på ras....
:smirk: Har bara haft en kull på 10 själv, restrerande kullar har legat på mellan 4 till 7 valpar...

va? fick du inte ut 60 papp på 4 kullar? Vi får mellan 8-12000 för våra valpar, beroende på kön..

Det beror på vilken ras man har, hur mycket man får ut / valp..På mina raser ligger valppriset på 6500 - 7500 :- / st :smirk:

hon fick 11 valpar gånger 5500:- stycket... 60500 sen minus kostnader för försäkringar osv... men det blir en rejäl hacka över!

Åh my ...

Om hin behöll ALLA 11 valpar får jag då hoppas att hon hjälpte tiken .. Stackars lilla vän..

Det låter inte riktigt klokt att man skulle ta valpar efter samma tik så fort det var möjligt...:cool:

För övrig är det 2 kullar per år, sen måste du betala skatter osv. Nu är det väl så att tikar löper två gånger per år? :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 498
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 013
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama