Räknas det som olaga intrång?

Sv: Räknas det som olaga intrång?

Och med det vill du säga vad?

Astronat svarade på Granas fråga om varför TS inte anmält anonymt genom att hänvisa till TS egna uppgifter att hon inte visste att lst lämnar ut informationen. Vad vill du säga med ditt inlägg?

Jag tror att du kan vara lugn. Nu känner jag ju inte mannen, men det är faktiskt väldigt få människor som gör någonting eller blir våldsamma mot en annan människa.

Hade han kommit förbi hade jag pratat med honom och förklarat hur du tänkte och varför du anmälde. Och stå för att du har anmält, var inte en mes och göm dig nu, utan stå upp för djurens välfärd. Det var ju därför du anmälde. Om du gömmer dig nu och inte vågar stå upp för det så kommer det bara att bli ett bakslag för dig själv angående detta. Bättre att prata ut med gårdsägarna och se till så att ni reder ut situationen.

Ursäkta Ramona, men det här är verkligen ett dåligt råd!

Efter över tjugo yrkesverksamma år så står det helt klart för mig att det inte är speciellt ovanligt med kanske inte handgripligheter men i alla fall allvarliga hot i situationer som gäller mark- lantbruksfrågor. Vi arkeologer är ofta de första som kommer till mark som skall tas i besittning för vägbyggen och det är många som blivit extremt otrevligt bemötta samt även en del som utsatts för hot och det har förekommit att vapen varit inblandade. På ett av mina första uppdrag någonsin kom en markägare ut med hagelbössan. Han var egentligen förbannad på Banverket men vi var först på plan och trots att vi inte har något med beslutsgången att göra så ses vi som representanter för beslutsfattare. Tyvärr är vi dåliga på att anmäla, Jag känner till ett fall av knivhot så sent som 2010 då jag ville anmäla men det skulle "lösas med diplomati" istället. Efter det bestämde jag mig att det var sista gången. Nästa gång ringer jag polisen direkt.

Frågar du t ex länsstyrelsens EU-stödskontrollanter tror jag att bilden är liknande min. Hittade t ex en rapport här. Lst är vad jag fattat dock hårdare och anmäler direkt om deras tjänstemän blir utsatta. Jag har även vid ett tillfälle pratat med en av Trafikverkets markägarkontaktare, d v s en sådan person som åker ut och snackar med de som ska bli av med sin mark. Hen berättade att hen dels alltid vänder bilen direkt när hen kör in på en gårdsplan, dels inte har alkolås i sin bil (vilket Trafikverkets bilar tydligen skall ha) och att det finns en anledning till det - ibland måste man komma iväg snabbt.

Jag är ledsen om jag gör TS mer orolig. Men min erfarenhet säger mig att situationen kan vara potentiellt besvärlig. TS, jag tror att det bästa är att inte göra någonting i nuläget. Ta inte kontakt och besvara inga kontaktförsök. Men om mannen dyker upp och är hotfull polisanmäl direkt! Jag förstod av en kontakt på lst (grävde lite i samband med händelsen 2010) att det som händer då (d v s när en tjänsteman blir hotad) är att polisen beslagtar eventuella vapen, vilket i sig är ett kännbart straff för många (jakten tenderar ju till att vara helig). Om mannen anmäler för olaga intrång, låt honom.

Vadå, "låt honom"?! Kan man välja? Mellan att "låta" någon anmäla en eller inte låta dom?!

Men man förstår att folk blir väldigt upprörda då dom känner att sina rättigheter blir ignorerade av olika myndighetsrepresentanter.

Sen finns det väl en del som har mera beräknande orsaker till sina hotelser och som kanske inte är "vid sina sinnens full bruk", så att säga.

Man undrar om det är många arkeloger och andra myndighetspersoner som har blivit skadade vid sådana "sammandrabbningar", och om dom helt enkelt har blivit "tagna av daga", i samband med hotelser från markägare?

Har inga problem med läsförståelsen, det var ju redan uppklarat i tråden.
Sucka på du om det får dig att må bättre.:yuck:

Uppenbarligen inte tillräckligt då Grana undrade varför TS inte valde att vara anonym. Av det TS skrev skulle hon säkert gjort en anonym anmälan då hon trodde anmälaren hölls hemlig vid en sådan anmälan. Vad är det du inte förstår? O_o

Det var länsstyrelsen som gav ut mina uppgifter (vilket jag inte visste att de gör).

Det var frun som mailade och det var inte hotfullt, men mannen var tydligen lite hotfull när han var i stallet i dag.
Känns inte alls kul att åka till stallet.

Känns inte så kul att vara ensam hemma heller.
Jag är nu till och med orolig när jag är på jobbet ifall han skulle komma hit.

Oroa dig inte! Är det olaga intrång så får du ditt straff!

Men jag tycker att du ska svara på mailet eller tala om för dom, varför du var där, vem du blev inbjuden av, och hur du upplevde det. För som någon sa, dom kanske INTE VET hur du var där!

Och vad säger dom här djurvakterna om situationen? Dom har inte alls haft någon reaktion!?

Lite uppdatering.

Har frågat länsstyrelsen efter beslut men de har inte svarat.

Men enligt de som tog mig till den gården ska vissa djur ha blivit avlivade av lst.

Mannen i familjen har sökt mig x antal gg i mitt stall.
På senaste tiden har han gått in i stallet och tagit mitt tel nr från telefonlistan och försökt ringa mig.
Jag skickade då ett sms att jag inte vill ha något att göra med dem, varken personligt eller på tel.
Dagen efter fick jag tillbaka ett svar att de idag(när de skickade sms:et) hade anmält mig för olaga intrång.
Men jag har i en chattkonversation bevis från de jag åkte med där de säger"det var med oss du kom dit" osv .

Vet inte hur det blir med förhör, om det sker på dagtid? För då jobbar ju jag, känns inte så kul att behöva få avdrag på min lön pga att åka på förhör .
Och innan jul är typ omöjligt för mig.
Hur snabbt brukar det gå innan man får komma på förhör?

Senast ändrad:

I alla fal om det går så långt som till rätten får du ersättning för eventuell förlorad arbetsförtjänst. Hur det ser ut om du blir kallad till förhör på polisstationen vet jag inte. Men om du inte får ersättning för förlorad inkomst bör du kunna kräva att ta förhöret utanför din arbetstid.

Vet inte hur det blir med förhör, om det sker på dagtid?
Men stopp och belägg. Det ska mycket till för att du ska kallas in på förhör!! I bästa fall kommer du aldrig att ens bli tillfrågad, utan ärendet kommer att läggas ner i brist på bevis redan innan polisen kommit så långt som att prata med dig.

Skulle åklagaren anse att det är värt att driva vidare så kommer du att få skriva ner din berättelse och skicka in. Det är helt orimligt att ta in alla som begår brott på stationen. Och normalt sett meddelar man inte en person att denne är anmäld eller misstänkt för någonting innan man har tillräckligt med bevis för en fällande dom.

Om jag var du hade jag släppt detta helt. Det är väldigt sällan brottsrubriceringar av denna typen går vidare över huvud taget. Om de nu inte har klockrena bevis, tex övervakningskamera där man ser tydligt att det är du som kommer in i deras stallar utan tillåtelse. Nu kan jag ju inte veta helt säkert, men jag tror att detta läggs ner i brist på bevis långt innan du hört någonting om det.

När jag blev kallad till Polisen för förhör så bestämde vi en tid som passade mig.
Jag blev uppringd och ombedd att komma in till den Polis som skötte utredningen.
Och sedan så blev det nedlagt.

Bara för att någon anmäler så behöver där ju inte ens finnas ett brott.
Utan bara just en anmälan.

Men alltså. Det är inte olaga intrång om du bara varit på deras gård.

Och dom kan inte bevisa att du varit in i några byggnader (om du ens varit det?).

Anmälan mot dig lär ju läggas ner i brist på bevis, om den ens går så långt till att dom startar en förundersökning överhuvudtaget...

Du har ju däremot goda grunder för att anmäla djurägaren för det han gör mot dig.

Jo det kan vara intrång ändå.
Men inte om man är inbjuden av någon som har ansvaret under den tiden.

Han får nog svårt att hitta djurvakt nu, vem vågar gå dit alls?

Nej, nej, ibland får man vara smartare än så. Man startar inte ett krig mot en sådan här person som TS beskriver!!

Ja jag rekommenderar det inte :D. Men TS har mer på fötterna för att anmäla djurägaren, än vad djurägaren har mot henne.

Men jag hade kört undvikningsmetoden jag med :).

Och dom kan inte bevisa att du varit in i några byggnader (om du ens varit det?).

Eftersom TS gjort en anmälan så är det ju mycket möjligt att det av den framgår att TS varit inne i byggnader t.ex.

Sen tror jag inte detta har någon betydelse. TS vänner borde ju kunna vittna att de bjudit med TS. I det läget lär ju ingen domstol ta upp fallet mot TS. Frågan är väl om vännerna teoretiskt skulle kunna fällas för att de tagit med någon olovandes.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar