Sv: Räknas det som olaga intrång?
Och med det vill du säga vad?
Astronat svarade på Granas fråga om varför TS inte anmält anonymt genom att hänvisa till TS egna uppgifter att hon inte visste att lst lämnar ut informationen. Vad vill du säga med ditt inlägg?
Jag tror att du kan vara lugn. Nu känner jag ju inte mannen, men det är faktiskt väldigt få människor som gör någonting eller blir våldsamma mot en annan människa.
Hade han kommit förbi hade jag pratat med honom och förklarat hur du tänkte och varför du anmälde. Och stå för att du har anmält, var inte en mes och göm dig nu, utan stå upp för djurens välfärd. Det var ju därför du anmälde. Om du gömmer dig nu och inte vågar stå upp för det så kommer det bara att bli ett bakslag för dig själv angående detta. Bättre att prata ut med gårdsägarna och se till så att ni reder ut situationen.
Ursäkta Ramona, men det här är verkligen ett dåligt råd!
Efter över tjugo yrkesverksamma år så står det helt klart för mig att det inte är speciellt ovanligt med kanske inte handgripligheter men i alla fall allvarliga hot i situationer som gäller mark- lantbruksfrågor. Vi arkeologer är ofta de första som kommer till mark som skall tas i besittning för vägbyggen och det är många som blivit extremt otrevligt bemötta samt även en del som utsatts för hot och det har förekommit att vapen varit inblandade. På ett av mina första uppdrag någonsin kom en markägare ut med hagelbössan. Han var egentligen förbannad på Banverket men vi var först på plan och trots att vi inte har något med beslutsgången att göra så ses vi som representanter för beslutsfattare. Tyvärr är vi dåliga på att anmäla, Jag känner till ett fall av knivhot så sent som 2010 då jag ville anmäla men det skulle "lösas med diplomati" istället. Efter det bestämde jag mig att det var sista gången. Nästa gång ringer jag polisen direkt.
Frågar du t ex länsstyrelsens EU-stödskontrollanter tror jag att bilden är liknande min. Hittade t ex en rapport
här. Lst är vad jag fattat dock hårdare och anmäler direkt om deras tjänstemän blir utsatta. Jag har även vid ett tillfälle pratat med en av Trafikverkets markägarkontaktare, d v s en sådan person som åker ut och snackar med de som ska bli av med sin mark. Hen berättade att hen dels alltid vänder bilen direkt när hen kör in på en gårdsplan, dels inte har alkolås i sin bil (vilket Trafikverkets bilar tydligen skall ha) och att det finns en anledning till det - ibland måste man komma iväg
snabbt.
Jag är ledsen om jag gör TS mer orolig. Men min erfarenhet säger mig att situationen kan vara potentiellt besvärlig. TS, jag tror att det bästa är att inte göra någonting i nuläget. Ta inte kontakt och besvara inga kontaktförsök. Men
om mannen dyker upp och är hotfull polisanmäl direkt! Jag förstod av en kontakt på lst (grävde lite i samband med händelsen 2010) att det som händer då (d v s när en tjänsteman blir hotad) är att polisen beslagtar eventuella vapen, vilket i sig är ett kännbart straff för många (jakten tenderar ju till att vara helig). Om mannen anmäler för olaga intrång, låt honom.