Räknas det som olaga intrång?

luvatuva

Trådstartare
I sommars var några jag känner djurvakt på en gård.
Då de skulle åka dit frågade de mig om jag ville följa med (och få skjuts hem).
Så jag följde med.

Tyvärr insåg jag (och de berättade lite hur djuren sköts ) att det inte var ok, så jag anmälde detta till länsstyrelsen.

Nu fick jag ett mail från de som bor på gården (de har tydligen fått mina uppgifter) om att de kommer att anmäla mig till polisen för olaga intrång .

Ja, de vet inte att jag var där, men har jag varit där olagligt?

Sv: Räknas det som olaga intrång?

Hm, det låter ju smått osannolikt. Skulle det betecknas som olaga intrång så kan ju ingen följa med någon nånstans utan att riskera att anmälas så nej, jag tror inte att de har nått att komma med de är bara sura för att de fick en anmälan på sig!

Men det finns säkert de här inne som har bättre koll på lagen och hur lagtexterna kan tolkas ...

Nej, jag tycker inte att det låter som ett olaga intrång eftersom att du var där med dina bekanta som var djurvakter där, så utifrån både situationen och lagen (Brottsbalken kap. 4 6§) tycker jag att du ska vara helt lugn :)

/ Dressyrtjejen_97 som studerar juridik på gymnasial nivå

Håller med dressytjejens bedömning, men med lite modifikation.

"Olaga intrång" kan det aldrig bli tal om, då det är en gård vi talar om. Om det är en gård, så kan det bara bli "hemfridsbrott", inget annat.
Då du inte bröt dig in, utan blev inbjuden av personer som hade rätt att vara där, så kan det inte räknas som hemfridsbrott heller (så vitt jag kan tolka lagen).
Enkelt sett, så är hemfridsbrott regelrätt inbrott (skurk mitt i natten stuket), eller om man är gäst någonstans, och vägrar att avlägsna sig då man blir ombedd.

Det verkar som att ägarna vill skrämma dig till att "dra tillbaka" anmälan. Om det är möjligt, så borde dom informeras om att det inte går att "dra tillbaka" anmälningar i Sverige. Speciellt inte denna typen, då troligen inte ens ditt samarbete är nödvändigt för att länsstyrelsen ska kunna gå vidare med fallet.

Dock så vandrar gårdsägarna väldigt, väldigt nära gränsen för "övergrepp i rättssak"..

På en mindre stel ton.. SKITBRA att du vågar göra något åt en sådan situation när du upptäckte den! Stor eloge till dig!

"Olaga intrång" kan det aldrig bli tal om, då det är en gård vi talar om. Om det är en gård, så kan det bara bli "hemfridsbrott", inget annat.
Hemfridsbrott gäller uttryckligen bostad, eller i friare mening den plats där någon har sin bostad. Ifråga om andra platser som förråd, fabrikslokaler, arbetsplatser mm kan det istället handla om olaga intrång. Lagtexten nämner förvisso gård men det primära i lydelsen är "där annan har sin bostad". Beroende på hur fastigheten TS besökte ser ut så tror jag inte att en stallbyggnad kan vara att betrakta som bostad, således i värsta fall olaga intrång.

Hemfridsbrott gäller uttryckligen bostad, eller i friare mening den plats där någon har sin bostad. Ifråga om andra platser som förråd, fabrikslokaler, arbetsplatser mm kan det istället handla om olaga intrång. Lagtexten nämner förvisso gård men det primära i lydelsen är "där annan har sin bostad". Beroende på hur fastigheten TS besökte ser ut så tror jag inte att en stallbyggnad kan vara att betrakta som bostad, således i värsta fall olaga intrång.

Sant, är det en gård utan bostadshus i anslutning, så kan det vara olaga intrång. Spelar dock mindre roll, då TS var inbjuden av personer med laga rätt att uppehålla sig på området.

Lite helt solklart.
Vill minnas att bara för att en person har tillåtelse att vara där så innebär inte det per automatik att denna får ta med sig någon hur som helst.
Men jag tror att så länge som det inte finns några papper på att de inte får ha någon med så kommer det inte hända något

Tack för svar.
Känns lite bättre nu.

Men bör jag svara dem något ang deras mail om att polisanmäla mig?

Nej, låt det bara bero och gör inget alls. Det finns ingen anledning för dig att bry dig i deras mail. Du är inte skyldig att svara öht. Jag hade undvikit mer kontakt. :)

Men bör jag svara dem något ang deras mail om att polisanmäla mig?

Nej gör ingenting.
Om Polisen anser att det är något att bry sig om så kommer de att kontakta dig och kanske be att få förhöra dig.
Och jag lovar, det är mycket trevligare att prata med en vänlig Polis än med någon som är arg på en.
Och sedan så bli det avskrivet.
Du var ju inbjuden.

Okay.

Fick precis reda på att manen som äger gården vet i vilket stall jag står i och sökt mig.

Jag är inte intresserad att disskutera med honom om han kommer förbi igen.
Om han gör det, och jag säger att jag inte vill prata med honom eller om jag går där ifrån och han förföljer mig, vad kan jag göra då?

Anmäla till Polis för övergrepp i rättssak.
De får inte utöva påtryckning på dig för att straffa dig eller få dig att ändra dig.
Det är allvarliga saker.
Om du känner dig hotad, berätta det för Polisen.

Be honom sluta trakassera dig. Han har ju redan meddelat dig att han tänker anmäla - då får han göra det och låta dig vara ifred.

Okay.

Fick precis reda på att manen som äger gården vet i vilket stall jag står i och sökt mig.

Om han gör det, och jag säger att jag inte vill prata med honom eller om jag går där ifrån och han förföljer mig, vad kan jag göra då?

Vet du hur han fått dina uppgifter? Är det från Länsstyrelsen? I så fall kanske han helt enkelt undrar när och hur du varit på hans gård. Har inte de du känner sagt något om att du varit där med dem är det kanske inte så konstigt att han undrar.

Har han varit otrevlig eller hotfull i mailet? Bortsett från att han skrivit att han ska polisanmäla dig för olaga intrång, men han kanske tror att det var det. Har han varit hotfull skulle jag nog ringa polisen och fråga om råd om jag var du, eftersom han söker upp dig personligen. Speciellt om du brukar vara ensam i stallet.

Okay.

Det här är anledningen till varför man kan anmäla anonymt. Folk är inte riktigt kloka. :crazy::(

Mumin

Det var länsstyrelsen som gav ut mina uppgifter (vilket jag inte visste att de gör).

Det var frun som mailade och det var inte hotfullt, men mannen var tydligen lite hotfull när han var i stallet i dag.
Känns inte alls kul att åka till stallet.

Känns inte så kul att vara ensam hemma heller.
Jag är nu till och med orolig när jag är på jobbet ifall han skulle komma hit.

Jag tror att du kan vara lugn. Nu känner jag ju inte mannen, men det är faktiskt väldigt få människor som gör någonting eller blir våldsamma mot en annan människa.

Hade han kommit förbi hade jag pratat med honom och förklarat hur du tänkte och varför du anmälde. Och stå för att du har anmält, var inte en mes och göm dig nu, utan stå upp för djurens välfärd. Det var ju därför du anmälde. Om du gömmer dig nu och inte vågar stå upp för det så kommer det bara att bli ett bakslag för dig själv angående detta. Bättre att prata ut med gårdsägarna och se till så att ni reder ut situationen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Övr. Hund Igen och igen händer det. Vad kan man göra? Började morgonen med en promenad på vår vackra skogskyrkogård här i området( hundar...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 383
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar