Räkna ut hästs vikt utan att väga....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tantan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 712
T

Tantan

hur gör man det? Har inget viktband, men nog måste man kunna mäta omfång själv i sadelläget och med någon formel kunna räkna ut? Kanske finns det någonstans på nätet man kan göra det? Någon foderstats site kanske?

/Tantan

Sv: Räkna ut hästs vikt utan att väga....

Jag kan två formler så här i huvudet:

1. omfång^2 *längd/11900
där omfånget mäts precis bakom manken och längden är från bogspets till svansrot

2. omfång^2 *längd/8900
där omfång mäts framför manken runt sadelgjordsstaden och längden är från armbåge till bärbensknöl.

http://geocities.com/fodersidan/ och på Hippocampus (minns inte adressen) finns fler tips.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hallå! Finns nån omvandlare på nätet som räknar ut vikten på hästen, om man har hästens mått? Eller nån som har ett viktmåttband och kan...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka