Räkna ut grovfodergivan?

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur gör man egentligen för att räkna ut hur mkt grovfoder hästen behöver om dagen.
Alltså enl. den rekomenderade givan. (Är väl 1,5kg TS/100 kg kropp? 1 kg är väl minimum?)

Förklara gärna så enkelt som möjligt :p

Det är nämligen så att det finns hästar i stallet som jag misstänker får alldeles för liten giva grovfoder (8-10 kg ensilage på en stor häst ?! :confused: ).
Vet dock inte TS halten ännu så jag kan ju inte vara säker på att det djurskyddsmässigt är en för låg giva.
Och i nuläget finns det ju fortfarande nånting kvar i hagen att äta på så det räknas väl in det också, men om det såsmåningom blir snö tänkte jag..

Men hur är det man räknar (enl djurskyddet) på fodret när den även går på gräs? :confused:
Hästarna får ju 8 kg ensilage när de står inne, men de äter ju även av gräset ute (ca 5-6 timmar)

Sv: Räkna ut grovfodergivan?

tror nog det räcker om dom går på gräs. med enbart ensilage så blir det väl dryga 2 kg per 100kg kroppsvikt som är absolut minimum. vilket betyder att en häst på 600 kg måste ha minst 12 kg.

men vad har du för ts i silaget?? kan ju vara 50 eller 75, lite skillnad...

Jag vet ju inte TSet, det var därför jag undrar Hur man räknar så jag kan räkna på det när jag lyckats snoka reda på det :p
Det är inget blött ensilage, men knappast något som kan kallas hösilage heller.

Så om hästen går på 'gräs' hela vintern, så räcker givan hur eller hur om det inte kommer någon snö?
Vet inte om det har betydelse men gräset är bara cm högt så de får ju inte i sig några enorma mängder utan måste mest bita av från marken sas. ^^

Hur mycket väger hästar som är runt 165 ? :p

Om hästarna betar hela dagarna borde väl givan vara helt OK? Min halvblodsvalack äter just nu 3 kg hö (alltså torrhö- inte silage) per dygn- dé du :)! Han går ut direkt i gräshage med gott om bete kvar på morgonen vid sju, går in vid sju på kvällen med magen full av gräs och får då sin symboliska kraftfodermängd (0.25 kg havre, bara för att få i sig mineralerna), och vid 23 kvällsfodrar jag honom med de nämnda 3 kilona hö... DOCK har vi GOTT om bete kvar, och han betar sålunda hela dagarna. Han är för närvarande dessutom ganska fet, så mer än så kan jag inte ge. detta bara som exempel angående bete. Dock ska tilläggas att när han under den betesfria perioden står på ca 12 kg hö per dygn.

Angående hur mycket hästar väger vid en viss mankhöjg är det jättesvårt att säga, eftersom de är olika byggda. I förra numret av ridsport fanns formler för att räkna ut ungefärlig vikt. En normalbyggd halvblodshäst på 165 bör väl ligga någonstans runt 550-600 kg. Min har jag vägt på våg i full kondition och lagon tjock, och då vägde han 635 kg. Han är 167 cm och av grövre modell (irländsk import).

Vad gäller mängden TS per kilo foder måste man som sagt veta TS- halten först. Sedan är det ju faktiskt så enkelt att t ex en ts halt på 50 procent ger 500 g TS/kilo foder (alltså man räknar 1 / 0.50), vilket alltså gör att hästen behöver 3 kg foder för att komma upp i 1.5 kg TS . Hästen behöver alltså 3 kg foder/100 kg kroppsvikt. Alltså: Dela 1 (1 kg) med Ts- halten i procent (0,XX) och räkna sedan ut hur många kilo foder hästen behöver i förhållande till vikt.

Och som sagt, det är ju jättestor skillnad på om hästen betar hela dagarna (det är ju trots allt det mest naturliga foder den kan få) jämfört med om den bara äter det foder vi ger dem.

Att gräset inte är högt är inget bekymmer, så länge det de kan beta. Deras tänder är gjorda för att kunna beta av även nära marken- Och, så klart, titta på hästarna och se hr de mår och hur de är i hull!

mitt varmblod fick 8- 10 kg hösilage men var ts på typ 60- 65 % så var ju ganska torrt. Han åt inte mer än det under natten. Men tkr ändå 8 kg/dygn låter lite även om de har gräs att pyssla med under dagen..
skulle nog gissa att en 165 häst väger runt 600 kg.

Vad gäller mängden TS per kilo foder måste man som sagt veta TS- halten först. Sedan är det ju faktiskt så enkelt att t ex en ts halt på 50 procent ger 500 g TS/kilo foder (alltså man räknar 1 / 0.50), vilket alltså gör att hästen behöver 3 kg foder för att komma upp i 1.5 kg TS . Hästen behöver alltså 3 kg foder/100 kg kroppsvikt. Alltså: Dela 1 (1 kg) med Ts- halten i procent (0,XX) och räkna sedan ut hur många kilo foder hästen behöver i förhållande till vikt.

Låt mig se om jag förstår... Om jag använder vanligt torrhö är väl TS-halten 84%? Då tar jag 1/0,84 = ca 1,19. Sedan multiplicerar jag det med 1,5? I såfall får jag ca 1,79 kg hö/100 kg häst. Stämmer det? I såfall ska min "tant" äta ca 8,5 kg hö/dygn, eftersom hon nog ska väga ca 475 kg (grov haflinger i d-ponny-storlek). Har jag tänkt och räknat rätt?

helt rätt!

Formeln kan väl sägas typ :

vikt/100 * TS behovet = Antal KG grovfoder
TS

Sen är det ju olika riktvärden för TS-behovet, man hör 1 kg , 1,2 kg eller 1,5 kg beroende på vem man frågar. :)

Om hästarna betar hela dagarna borde väl givan vara helt OK? Min halvblodsvalack äter just nu 3 kg hö (alltså torrhö- inte silage) per dygn- dé du :)! Han går ut direkt i gräshage med gott om bete kvar på morgonen vid sju, går in vid sju på kvällen med magen full av gräs och får då sin symboliska kraftfodermängd (0.25 kg havre, bara för att få i sig mineralerna), och vid 23 kvällsfodrar jag honom med de nämnda 3 kilona hö... DOCK har vi GOTT om bete kvar, och han betar sålunda hela dagarna. Han är för närvarande dessutom ganska fet, så mer än så kan jag inte ge. detta bara som exempel angående bete. Dock ska tilläggas att när han under den betesfria perioden står på ca 12 kg hö per dygn.
Nej inte hela dagen, 5-6 timmar.. ;)
Det är ju skillnad om häsetn får 3 kg hö över några timmar på natten men som ex får en av de större hästarna 1-3-4 kg ensilage ca kl. 07.30-14-19 (!)

Ah då tror jag jag förstår. :D

Att gräset inte är högt är inget bekymmer, så länge det de kan beta. Deras tänder är gjorda för att kunna beta av även nära marken- Och, så klart, titta på hästarna och se hr de mår och hur de är i hull!

Men om man tänker under vintern när det inte direkt växer, utan de bara har lite gammalt kvar att tugga på, räknas det som en mängd grovfoder ändå?
Tyvärr så finns det åtminstonde en som inte mår bra (väver som tusan) :( men vi ska köpa in halm till våra så vi ska försöka få henne att ge sin lite också. Hon litar ju lixom på att ridskolechefen gör det som är bäst för hästen :crazy:
Alla är i gott hull efter sommarbetet :cool:

Nej om de inte betar längre än så är det ju inte så bra. Än så länge kanske mängden räcker, förutsatt att det är en hel del gräs kvar (beror ju på betets kvalité samt inte minst på silagets TS- halt och även till viss del näringsvärden), men hade det varit jag hade jag ju omfördelat det så att de fick mer till kvällen, särskilt med tanke på att kvällsfodringen ligger så pass tidigt, om de nu kommer in vid 14 efter att ha betat gräs under förmiddagen. Fast om pålle väver på e m är det ju helt klart något som inte är bra (sedan finns det ju i och för sig andra orsaker till vävning än brist på grovfoder oxå).

Att byta ut torrt gammalt "vintergräs" som hästarna pillar med i hagen mot grovfoder tycker jag inte låter OK. Visserligen får de ju i sig "tugg", vilket gör att man kanske inte behöver vara orolig för att ha dem ute uppåt 8 h utan extrafoder utomhus (förutsatt att det inte är snö och att det faktiskt finns något att tugga på och inte är lervälling om en månad eller två), men jag tror inte man ska kvitta detta mot grovfoder annat än marginellt. Men visst, det ger ju sysselsättning och håller magen i gång. Det beror ju oxå mycket på var i landet man bor, jag kan tänka mig att man i en stor beteshage i Skåne kan ha "dagbete" framåt december, medan man i norra Sverige nog knappt har det nu?

Angående riktvärdet, som Heidi-Maria frågade om, så är mycket riktigt 1 kg TS/100 kg häst minimum, och 1,5 är vad de generellt rekommenderar. 1,2 kg är den mängd torrhö man måste ge per 100 kg häst för att komma upp i minimum (1 kg TS/100 kg häst, alltså), och det är därifrån siffran 1,2 kommer. Motsvarande siffra för 1.5 kg TS är 1.8 kg torrhö. Om man får till en bra foderstat med ännu mer grovfoder än det rekommenderade är ju det i de allra flesta fall bara attt föredra.

Klokt att ni köper in halm med tanke på den tidiga kvällsfodringen :). Skönt att ha hästarna hemma så man kan styra som man vill...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
763
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat