Räkna ut foderstat när gräset växer

K

Kajkan

Vintertid har jag inga problem med att räkna ut korrekta foderstater mha höanalyserna. Men hur får jag till en bra foderstat nu under våren då mina hästar helst inte ägnar höet mer än en blick så länge de är ute i hagen, då är det så klart det nya gräset som lockar. Inne på nätterna äts ju höet upp. Men resultatet blir ju att de endast äter en del av det hö jag planerat att de ska äta och då blir jag osäker på mängden kraftfoder och tillskott jag ger blir för mkt eller för lite. Har i vinter haft ett hö med lite väl låga värden så det har blivit en hel del extra proteinfoder etc. Har dräktiga och digivande ston så jag vill ju gärna ge en korrekt uppbyggd foderstat. Hur brukar ni räkna om/ändra era foderstater när gräset börjat växa men inte finns i fri tillgång än på ett tag?

Sv: Räkna ut foderstat när gräset växer

Vintertid har jag inga problem med att räkna ut korrekta foderstater mha höanalyserna. Men hur får jag till en bra foderstat nu under våren då mina hästar helst inte ägnar höet mer än en blick så länge de är ute i hagen, då är det så klart det nya gräset som lockar. Inne på nätterna äts ju höet upp. Men resultatet blir ju att de endast äter en del av det hö jag planerat att de ska äta och då blir jag osäker på mängden kraftfoder och tillskott jag ger blir för mkt eller för lite. Har i vinter haft ett hö med lite väl låga värden så det har blivit en hel del extra proteinfoder etc. Har dräktiga och digivande ston så jag vill ju gärna ge en korrekt uppbyggd foderstat. Hur brukar ni räkna om/ändra era foderstater när gräset börjat växa men inte finns i fri tillgång än på ett tag?

Vet inte om det är till någon hjälp, men i boken "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck och M.Rundgren finns lite riktvärden för energi- och proteininnehåll i olika utvecklingsstadier och slag av bete.

Där hittar jag följande siffror:

Åkermarksbete:

Vet inte om det är till någon hjälp, men i boken "hästens näringsbehov och utfodring" av C.Planck och M.Rundgren finns lite riktvärden för energi- och proteininnehåll i olika utvecklingsstadier och slag av bete.

Där hittar jag följande siffror:

Åkermarksbete:
Tidig försommar: 11.8 MJ 166 g smb rp 14,0 g smb rp/MJ
Försommar: 11,2 MJ 147 g smb rp 13,1 g smb rp/MJ
Högsommar: 10,7 MJ 128 g smb rp 11,9 g smb rp/MJ
(finns även värden för högsommar, sensommar osv. men orkar inte skriva av alla nu)

Naturbete:
Tidig försommar: 11,3 MJ 125 g smb rp 11,1 g smb rp/MJ
efter axgång: 10,7 MJ 72 g smb rp 6,7 g smb rp/MJ

ts ligger i genomsnitt på 20%

Vet som sagt inte om det är till någon hjälp för dig. Det är väl svårt att uppskatta hur mycket hästarna äter, men man borde ju iallafall kunna dra slutsatsen att om du har hästarna på "åkermarksbete" så bör proteinnivåerna räcka till!

Jag brukar inte dra ned något förräns dom går nästan full tid på betet. Till dräktiga/digivande ston skulle jag inte börja mixtra nämvärt bara för gräset börjar växa lite. ett visst Överhull på digivande ston samt dräktiga är bara av godo.

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 865
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 706
Senast: mahlmt
·
E
Foder & Strö Hej! :) När skall egentligen den största hö/kraftfoder-givan ges? Morgon/kväll? Min häst får hö fyra gången/dag. Nu får hon 2 kg...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama