Räkna ut area på triangel

Lycanthrope

Trådstartare
Jag behöver lite tips på hur man räknar ut detta! Jag förstår mig inte alls på pythagoras sats? :o

Det är en rätvinklig triangel. Jag vet att den längsta kateten är 9cm och att hypotenusan är 7cm längre än den kortare kateten.

Hur räknar jag ut hur lång den kortaste är då? Eller vad jag nu behöver räkna ut :o

Matematik är kärnfysik i mina ögon :angel:
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Pythagoras sats: a^2+b^2=c^2

a och b är katetrar
c är hypotenusan

a = 9
b = x
c = x+7

Nu kan du ställa sätta in talen i ekvationen och lösa ut :)
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Jag förstår tyvärr ändå inte :o

Försök förklara som om jag vore 3 år :(
a+b kan väl inte alltid bli hypotenusan?

Känner mig så dum :p
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Ska försöka då! :)

Nej, a + b blir inte hypotenusan, utan pythagoras sats Roten ur(a ^2 + b^2) ger hypotenusan. Breaktown förklarade det jättebra! Och egentligen finns det inte så mycket mer man kanbförstå med pythagoras sats utan du ska bara sätta in siffrorna i formeln a^2 + b^2 = c^2. För att få härledning på detta så måste man gå mycket djupare med saker som enhetscirkel, cos, sin etc ;)

Döp den kortaste katetern till x eftersom det är den sida du söker. Vi kan säga att i pythagorassats så motsvarar det a. Då blir b i pythagorassats 9 då detta var givet. Hypotenusan vet vi är 7 cm längre än den kortaste katetern, dvs i mattespråk blir det x+7 och detta motsvarar då c i satsen.

a = x
b = 9
c = x+7

Pythagoras sats blir alltså x^2 + 9^2 = (x+7)^2
Sedan är det bara att lösa ut x :)
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Hur räknar man ut "roten ur" :o

Jag kommer nog aldrig förstår det här tror jag.
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Jo minsann! Här ger vi inte upp :p

Roten ur kan du antingen räkna ut med en miniräknare. Du kanske vet hur symbolen ser ut men om inte så googla på roten ur så kommer det upp :) Vissa tal kan du dock räkna ut själv. Är det enkla tal som 4, 9, 16 etc så gäller det bara att kunna gamla hederliga multiplikationstabellen som läraren på mellanstadiet älskade att repetera :arghh:

Du ska alltså tänka t.ex om du ska ta roten ur 9, vilket tal gånger sig självt ska bli 9? Dvs, vad är talet x om, x multiplicerat med x blir 9? (x * x = 9). Då tittar/tänker tillbaka du på multiplikationstabellen och ser att 3 * 3 = 9. Dvs roten ur 9 är 3!

Samma sak gäller med roten ur 4. Vad multiplicerat med sig självt blir 4? x * x = 4? Titta i multiplikationstabellen och så ser du att 2 * 2 = 4 :)

Är det klarare? :)
 
Sv: Räkna ut area på triangel

Aha så det är det som är roten ur! Då förstår jag den biten iallafall ^^

Ska kika mer på detta imorgon, min hjärna börjar stänga av nu och resten förstår jag inte än, men tack :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp