Räkna serier...hjälp!

FT_ryttare

Trådstartare
Idag när jag tränade så tränade vi en hel del seriebyten..(vart 4.e o 3.e)..
Men jag har problem med räkningen..
eller jag kan räkna galoppsprång.. ja vet hur jag ska räkna i serier..men själva problemet ligger i att ja ändå inte får bytena rätt.. ibland blir d vart 4.e i bland vart 3.e 2.a o till o med varje ibland.
hästen har aldrig tränat serier innan ja fick honom.. så vi håler på o lär oss båda två.
har så svårt o få inrätt timing o känsla i serierna..
hur ska jag göra.. e d bara o tragla på ??min tränare sliter sitt hår o e på väg o skicka både mej o hästen på mattekurs.. :D :p (avslutade matte Kurs D i fredags så tycker ja borde kunna räkna till 4 :confused: :crazy: :smirk:)

Nån som kan hjälpa mej..

jag brukar räkna såhär:
Bytet=1
2
3
4
Byt=1
2
3
4
Byt=1
2
3
4
osv.

Så försök byta på ett, alltså att själva bytet är ett gallopsprång om du fattar?

Samma sak i 3:orna fast då räknar du ju bara till tre. :idea: :rofl:

Byt=1
2
3
Byt=1
2
3
Byt=1
2
3

Jag vet eg inte om jag räknar rätt men det blir rätt iaf.

Innan jag kunde räkna till serierna så sprang jag och galloperade själv för att få in rytmen (som när man lekte häst när man va liten).

Behöver jag förklara mer?
Lycka till!

Det är bara o traggla på, det är hemskt i början men det kommer. Vet precis hur det känns och det är helt normalt. :) Bästa tycker jag är att i huvudet bara räkna 1,2,3,1,2,3 osv. men det tar ett tag att få in rytmen, lycka till! :)

• Gilla
Reactions: AW
Jag brukar räkna såhär i vart tredje:
1
2
3(tänk Byt)
Så det blir 1- 2- byt. (på 3)
eller i vart fjärde:
1
2
3
4 (Byt)

Jag säger för mig själv 1-2-3-byt. Så du inte tänker "och fyra och sen byt" för då har du hunnit in på 5:e galoppsprånget.. Du får själv känna vilket som funkar bäst..

Tror det var Kyra som räkna
1-2-3-byt
2-2-3-byt
3-2-3-byt
4-2-3 byt
osv för att hålla kolla på hur många byten man gjort, men det tycker jag är avigt att inte räkna "i ordning"

När du byter så tänk på att ge hjälp för byte när hästen är på väg upp framför dig, så hinner hjälpen gå igenom innan det blir för sent!
Lycka till!! ;)

Hej!Jag brukar ränkna, tex om jag ska byta i vart fjärde.
varje galoppsprång. Alltså 1, 2, 3 "sitt om" Byt
Och i vart tredje räknar du 1,2 "Sitt om" Byt.
På "sitt om" tar hinner ju hästen ta ett galoppsprång.
Och i varje blir det ju 1, sitt om, 1 sittom
och i varje räknar man bara bytena.... :)
Men det är bara att tragla på, och se till att ha hästen rak.En del räknar ju 1 när hästen är i luften i galoppsprånget men det tycker jag är svårare än att räkna galoppsprången när hästen är på marken.
Hoppas du förstod!Lycka till! :banana:

hej! tack för svaren.
Alla här räknar ju likadant.. av va ja har förstått utav d ni skrivt.. o d e så jag räknar oxå o d ska vara rätt..
men d e liksom rytmen o lägga hjälpen i rätt tid..
men min häst e av den sega typen så ibland struntar hani min hjälp oxå o galopperar ett språng till o då e d ju ja som varit ute sent..
vi har egentligen precis börjat med d här så ska välinte ha så stora krav men man vil ju att d ska va perfekt från första stund!
tränar vidare o hoppas kunna visa upp fina bytesserier om 3 veckor när Ia kommer igen =)

Tack fö hjälpen!

Jag blir förvirrad bara av att läsa hur andra gör... ;) Så det vette katten om jag nu tjatar om samma som alla andra, men så här gör jag och det tycker jag är himla lätt:

1=halvhalt
2=flytta hjälperna till nya sidan
3=ge byte-impulsen

Dvs 1, flytta, byt i första bytet

inför andra bytet bytar du ut 1 mot 2 dvs
2, flytta, byt

inför tredje bytet säger du
3, flytta, byt

Ok, då har vi kommit så långt att vi vet hur mga byten som vi har gjort även om vi gjort många.

I serierna sen så kör du ramsan och rider du serier i vart fjärde så kör du din räkne-ramsa och säger Ett innan du börjar på ny ramsa
1, flytta,byt * ETT* 2, flytta,byt *ETT* 3, flytta,byt *ETT* 4,flytta, byt osv

Funkar bra ner till vartannat men då brukar det flyta på ändå eftersom att man inte hinner med så mkt mer än att flytta hjälperna

Fördelen med att säga den här ramsan är att man inte blandar in mer siffror än nödvändigt. De siffror som sägs anger bara hur mga byten eller hur mga steg i mellan och det tycker en sådan virrpanna som jag är skönt! ;)

Men sen är är det tyvärr bara till att traggla... :)

Nu var det länge sedan jag gjorde seriebyten, men vad jag minns räknade jag (för byten i vart tredje):
1-å-2-å-3-byt-1-å-2-å-3-byt- osv. Dvs byteshjälpen kommer mitt emellan två galoppsprång.

Nää, Kyra räknar väl
1=byt, 2, 3,
2=byt, 2, 3
3=byt, 2, 3

dvs räknar bytet som steg ett... så gör iaf jag. Bytet blir ett, på så sätt blir det lättare att hålla reda på hur många byten man gjort

oj det här gjorde mej förvirrad..
tyckte jag hade bra koll ett tag men nu e ja lite förvirrad...
d spelar ingenr oll hur kyra räknar.. hon verkar ha ett avancerat sätt att räkna!! :smirk:

ska ha era inlägg i tankarna imöra då ja rider.... bytet räknas iaf som galoppsprång ETT ..

[QUOTEavsnittet.
tare, post: 3077655, member: 600"]Idag när jag tränade så tränade vi en hel del seriebyten..(vart 4.e o 3.e)..
eller jag kan räkna galoppsprång.. ja vet hur jag ska räkna i serier..men själva problemet ligger i att ja ändå inte får bytena rätt.. ibland blir d vart 4.e i bland vart 3.e 2.a o till o med varje ibland.
hästen har aldrig tränat serier innan ja fick honom.. så vi håler på o lär oss båda två.
hur ska jag göra.. e d bara o tragla på ??min tränare sliter sitt hår o e på väg o skicka både mej o hästen på mattekurs.. :D :p (avslutade matte Kurs D i fredags så tycker ja borde kunna räkna till 4 :confused: :crazy: :smirk:)

Nån som kan hjälpa mej..[/QUOTE]
Träna avsuttet
Som Saigon skrev ska du lägga om hjälperna om än inte använda dem i språnget fört bytet.
1 2 lägg om- byt. I treorna 1 lägg om -byt.

Jag hade en häst vars ägare gillade att göra vart 4, 3,2, 1
Det gjorde hästen förvirrad.Ofta har de en taktkänsla själva om de inte blir för ivriga.
Jag sitter inte om innan, utan hästen sätter om mig I bytet.

• Gilla
Reactions: AW
[QUOTEavsnittet.
tare, post: 3077655, member: 600"]Idag när jag tränade så tränade vi en hel del seriebyten..(vart 4.e o 3.e)..

Nån som kan hjälpa mej..
Träna avsuttet
Som Saigon skrev ska du lägga om hjälperna om än inte använda dem i språnget fört bytet.
1 2 lägg om- byt. I treorna 1 lägg om -byt.

Jag hade en häst vars ägare gillade att göra vart 4, 3,2, 1
Det gjorde hästen förvirrad.Ofta har de en taktkänsla själva om de inte blir för ivriga.
Jag sitter inte om innan, utan hästen sätter om mig I bytet.[/QUOTE]

11 år senare då... :p

Träna på att räkna in dig i galoppsprången utan att byta.
För att rida treor - tänk först 1-2-3-(byt/1)-2-3-(byt/1)-2-3-byt osv... några gånger efter varandra utan att faktiskt byta. När det känns bra räkna in dig några gånger och sen prova att göra ett byte fortsätt räkna även efter. Blir det bra provar du att byta två och sen fler gånger, det gör ingenting att det råkar bli t ex sex språng mellan så länge du håller dig till "tretakt".

Eftersom det handlar så mycket om tajming tror jag att rytmen är det viktigaste och den behöver sitta i kroppen. Den tekniska biten hur man gör ett enskilt byte ska (förhoppningsvis) inte vara något man måste lägga mycket tankeverksamhet när man börjar träna serier.

Ja det känns inte aktuellt längre :p
Nej. Det är ju inte samma sak som att lära sig att cykla.
För mig är det synnerligen aktuellt då mitt gamla sto nu kommer att få prestationsstjärnor. :)Jag vill tro att även jag har lärt mig lite mer de senaste tio åren.

Du kanske bara byter på tävling ......i Täbytempo:D

Nej. Det är ju inte samma sak som att lära sig att cykla.
För mig är det synnerligen aktuellt då mitt gamla sto nu kommer att få prestationsstjärnor. :)Jag vill tro att även jag har lärt mig lite mer de senaste tio åren.

Du kanske bara byter på tävling ......i Täbytempo:D

Haha jag menar det kanske inte är så aktuellt för TS efter 11 år menar jag haha, men vem vet .. hon har säkert någon ny häst nu. Det var längesedan jag såg henne här nu faktiskt och saknar lite uppdateringarna om hennes fina hopphästar!

Haha jag menar det kanske inte är så aktuellt för TS efter 11 år menar jag haha, men vem vet .. hon har säkert någon ny häst nu. Det var längesedan jag såg henne här nu faktiskt och saknar lite uppdateringarna om hennes fina hopphästar!

Hahaha ja nog är de väldigt längesen jag var aktiv här. därför var de lite kul att titta in här å hitta denna gamla tråd!!
Kan meddela att det där med att byta fastnade efter ett tag. Nu är dock hästen utbytt sen länge å nästan bara hoppning för min del.
Den fina hopphästen har hunnit bli 11 år i år å debuterade 140 i höstas med ett ner :)

Hahaha ja nog är de väldigt längesen jag var aktiv här. därför var de lite kul att titta in här å hitta denna gamla tråd!!
Kan meddela att det där med att byta fastnade efter ett tag. Nu är dock hästen utbytt sen länge å nästan bara hoppning för min del.
Den fina hopphästen har hunnit bli 11 år i år å debuterade 140 i höstas med ett ner :)

Har du inte kvar Q? :eek: Han har alltid varit min favorit på buke :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 458
Senast: Stereo
·
Gnägg Velade mellan om den skulle ligga här eller under Utrustning... Testar här! Hur mycket hästgrejer har du egentligen? Hur många har du...
2
Svar
27
· Visningar
3 173
Senast: supersonic
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 455
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka