Räkna om foderanalys för ko?

paragon

Trådstartare
Hej! Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig, jag har fått en höanalys som är gjord för ko istället för häst och har för mig att det ska gå att räkna om på något sätt så att man får värden som gäller för häst. Är det någon som vet hur man gör? Jag har fått värden för "råprotein" i g/kg TS och "omsättbar energi" MJ/kg TS t.ex. Antar att mineralvärdena gäller som de står angivna? Jättetacksam för hjälp!

Sv: Räkna om foderanalys för ko?

Vi får också alltid värden som är för kor, jag brukar ta det som det står rakt av, det skiljer inte särskilt mycket på kor och hästar när det gäller grovfodervärdena.

Det du kan göra för att enklare kunna räkna är att omvandla värdena från per kg TS till per kg Foder.

Det har jag tyvärr glömt hur man gör :o

ok, tack så mycket för era svar. Gäller det även för råprotein alltså, brukar ju stå "smältbart råprotein" på hästanalyserna?

De koanalyser jag har fått har samtliga haft smrp, det är ett måste för att kunna räkna foderstat. Jag har faktiskt inte fått formeln för råprotein till smrp, däremot fick jag för länge sedan formeln för omvandlig ko till häst, och det är som sagt så marginell skillnad att det inte har någon praktisk betydelse.

Ring Roland på Analycen, han brukar vara anträffbar och hjälpsam.

Nu fattar inte jag.
Analycen visar väl vad fodret innehåller. Innehållet är väl det samma vem som än äter det?

Ja, totala innehållet är samma, men olika djurslag kan smälta olika mycket av fodret.
På analysen får man alltså svar på hur mycket energi/protein etc just det djurslaget kan utvinna ur fodret.

Är det verkligen så pass "stor" skildnad ändå?
För min del är det bara bra iofs, då blir proteinet "bara" 70 i stället för 80, men ändå :D

Det blir ju skildnad om man har 20 g smrp eller 30 t.ex om energin ligger på samma alltså.

Japp,sådan skillnad är det. Du får sänka 1 MJ också om jag minns rätt.

Jag köper hö av en bonde som analyserar sitt hö för ko. Jag ringde AnalyCen och fick det översatt. Det skiljer en del på värdena. De är väldigt hjälpsamma och trevliga!
Ex. från min analys: Råprotein 127gr = 74g smältbart råprotein.(häst) Värdena är per kg TS
Omsättbar energi för idisslare = 10,1MJ = 8,6 MJ för häst

Man kan inte dra några såna generella slutsatser om proteinet eftersom man räknar om värdet från råproteinet. Därav beror skillnaden på skillnaden i smältbarhet mellan djurslagen, som kan skilja sig åt beroende på innehållet i grovfodret.

Energin däremot är en omräkning av energin för idisslare rakt av. Och där är det rätt att det skiljer ca 1MJ.

Formlerna om det är någon som vill räkna;

Omsättbar energi (ME): ME(häst) = 1,12* ME(idisslare) -1,1

Smältbart råprotein: smb.rp = dCP *CP
där
dCP = smältbarhetskoefficient för CP = 93,9 - 313/y
CP = innehåll av råprotein i g/kg ts
y = torrsubstansens råproteinhalt i %

Ha det så kul!

Omvanlingstabellen för smrp idisslare till häst är hyfsat komplicerad och ger en sådan marginell skillnad att det inte har någon praktisk betydelse.

Vad gäller Mj är det ingen skillnad för idisslare och kor.

Jaaa ... jag brukar kalla min för älg ... så det kanske är hugget som stucket.

TACK! Det låter mer rimligt. Eftersom jag annars skulle haft skyhöga protienvärden.. Har för mig att det var 158 g råprotein per kg ts i mitt hö.

Skillnaden mellan smrp är minimal, däremot har jag faktiskt inte formel för råprotein till smrp, men eftersom ursprungsinlägget hade smrp, är det ju bara att köra på det+

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka