Räkna avstånd mellan hinder...Hur?

M

MariaAhmira

jag är en inbiten dressyrryttare ;) och tränar inte så mycket hoppning mer än för skoj skull så jag undrar
hur stegar man upp avstånd mellan hinder?och räknar språng o så?
tex. medelstor D-ponny, två hinder....meter emellan typ?:)

Sv: Räkna avstånd mellan hinder...Hur?

man stegar upp hur många meter det är, drar ifrån ca 3,5 för landning och avsprång och sen delar man resten med 3,5 (för häst) så får man antal galoppsprång

Jag stegar upp hur många meter det är och sen kan jag "tabellen" så jag vet hur långt det är.

14 m - 3 galoppsprång
17,5 m - 4 galoppsprång
21 m - 5 galoppspårång
24,5 m - 6 galoppsprång
28 m - 7 galoppsprång

Med en d-ponny får du kanske hålla fram lite eller korta avstånden nån dm. Tabellen gäller för ridhäst men brukar användas på tävling för ponny med.

Minelli skrev:
Med en d-ponny får du kanske hålla fram lite eller korta avstånden nån dm. Tabellen gäller för ridhäst men brukar användas på tävling för ponny med.

Nej det tror jag inte, det är ganska stor skillnad på avstånden.

Ett litet exempel:
Du skall hoppa Lätt A i banan finns en kombintation för två språng, räcke in och räcke ut. Lätt A brukar jämföras med 1,20 för ridhäst.

B-ponny = 8,4
C-Ponny = 9,3
D=Ponny = 10,1
Ridhäst= 10,8

Minellis rekommentationer är utmärkta som tumregel för ridhäst. Samma lista för D-ponny blir:
13 m - 3 galoppsprång
16,25 m - 4 galoppsprång
19,5 m - 5 galoppspårång
22,75 m - 6 galoppsprång
26 m - 7 galoppsprång

Man behöver inte vara på himla petnoga när man tränar som det är på tävling, men ska man ändra är det bättre att korta av avståndaen än att förlänga dem.

Jag är inte banbyggare eller nåt så jag ska inte uttala mig exakt om hur det ska vara. Men min tränare hävdar att ponnyer ska gå på samma avstånd som ridhästar. Vi tränar alltid på samma.

Minelli, jag tycker du ska ta upp detta med din tränare. Det kan om du rider ponny vara riktigt tokigt att lära sig att alltid rida på "hästavstånd". Speciellt om du ska ut och tävla. Tvärtom är inte lika illa eftersom ett kortare avstånda kan vara bra som övning för hästen, det är oftast lättare att länga lite än att korta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 299
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka