Raka under sommaren

Eme_liie

Trådstartare
Har funderingar på att raka min häst nu under sommaren, men jag kan inet bestämma mig om jag ska eller sa låta bli, vad säger ni andra?

Min häst är en svetthäst som jag kallar det. Igår gick han ett lättare ridpass och var blöt i svett. I förgår gick han medel och vart då skummig (vart han ju även igår men inte lika mycket) under sadel mellan bakben och längs med tyglarna. Skrittpass under sommaren så blir han fuktig inte svettig men det blir som sagt fuktigt på hals å bog.

Det som gör att jag inte kan besämma mig är ju det att pälsen ändå är ett skydd mot insekterna men en skitig svettig häst drar kanske tills sig mer insikter?

Vänder och vrider på det hela men kan inte bestämma mig. Jag kommer inte helraka utan hålla var filtklippningen jag gjorde i vintras pga att han är känslig i ryggen.

Men vad säger + och - i att klippa.

Sv: Raka under sommaren

Jag skulle inte klippa om det inte är så att hästen är så besvärad av pälsen att den inte orkar jobba - om den blir onormalt seg elelr flåsig.

Det är ju inte farligt eller skadligt för hästen att svettas i sig, så om det "bara" är för svettandets skull du tänker klippa så tycker jag att det är bättre att låta bli. Det går ju utmärkt att svampa av hästen efter arbete så att den blir fräsch.

Har han hunnit fälla all vinterpäls? Kan fortfarande bli lite kyligt på nätterna om han går ute. Hur påverkad blir han av att svettas, kanske inte gör så mycket om man kan tvättar av svetten efteråt?

+ Mindre svett

- Mindre skydd mot eventuell kyla
- Mindre skydd mot insekter
- Huden kan bli solskadad, speciellt om man klipper för kort

Alla minus kan åtgärdas av täcken.

Finns säkert fler + eller -, skrev de jag kunde komma på just nu :)

Haha såg att jag skrivit insikter ist för insekter :D

Kylan tror jag inte det är några problem med då jag inte kommer helklippa utan då blir det filt eller snedklippninh så man bara klipper hals och bog.

Han störs inte så mycket över att svettas dock så står han även när det är varmt ute och svettas utan något arbete, vilket måste dra till sig mer flugor? Det som även gör att jag funderar på det hela är ju att det blir en himla massa flugmedel jag måste spruta på honom hela tiden eftersom att han svettas bort den hela tiden.

Klipper inte kortare än 3 mm men du har ju helt rätt i det att huden blir mer påfrestad av solen.

Sen vet jag att vissa hästmänniskor är emot att tvätta av hästen, han rids hårdare minst 5 dagar i veckan alltså blir det fem dagar av dusch spolar såklart bara av med rent vanligt vatten utan schampo men ändå finns det dom som är emot att spola dom så mkt men det kanske inte gör något heller men sen har jag upplevt att det även då blir mer insekter när hästen är blöt.

För jag överdriver inte när jag säger att han svettas mängder, såklart får han bra med vatten och salt för att ta igen men det är fortfarande mycket svett klappar man honom på halsen blir man blöt om handsken svettar igenom schabraket. Går han ett hårt pass så droppar det svett om honom på sommaren.

Om jag stavat som en kratta så är det för att jag svarat genom iphone vilket är rätt svårt för man ser inte riktigt vad man stavat till och svårt att gå tillbaka och ändra.

Vinterpälsen är av och han var klippt i vintras så han har dessutom redan nu inte full päls eller hur man ska förklara utan sommarpälsen håller på att växa ut

Jag har min häst klippt året runt, dock inte för att han 'bara' har problem med svett utan för att han får eksem om han är fuktig för länge. Kan inte svara på om din behöver klippas, men min har i alla fall aldrig fått några problem av att vara klippt på sommaren också. Inte blivit mer utsatt för flugor eller liknande heller, inte mer än vanligt i alla fall :)

Vissa får krupp när man säger att han klipps, om jag försöker förklara varför brukar det inte hjälpa men om jag säger att det är på veterinärens order är det helt plötsligt okej :grin: Visst finns det nackdelar men för oss väger fördelarna tyngst :)

Jag har också en svett häst och han får ha sommarpälsen kvar.
Jag ser ingen anledning till att klippa hästen på sommaren om de inte mår dåligt av det.

Jag rider också ofta och ganska så hårda pass att det löddrar om hela hästen men oftast tar jag bara en svettskrapa och drar av det.
Ibland spolar jag av honom men det är sällan upplever inte att insekter mm är på honom mer för att han är svettig.

Jag skulle inte klippa om det endast vore för svettandets skull. Det är inte farligt att svettas.

Hehe, tyckte insikterna var lite skoj :p

Jag klipper min, men av helt motsatt anledning. Han kan inte svettas, hypohidros.
Eksemhäst, så han är täckad dygnet runt (tråkigt nog, hade gärna sluppit..).

Men om hästen inte har onormalt tjock, lång eller tät päls, inte svettas onormalt mycket (alltså blir dyblöt av att stå i hagen; överhettas) eller på något sätt störs av pälsen (bedömningssak, skitsvårt att veta..) hade jag inte klippt.

Jag har oxå en sk svetthäst, hon svettas kopiöst under och efter ridpassen. Hon har alltid varit sån men jag klipper henne bara på vintern och då allt utom benen och ovansidan av huvudet. På sommaren så spolar jag alltid av henne ordenkligt efter varje ridpass. Det funkar för oss, om man klipper på inrådan av vett eller för att hästen mår dåligt säger jag inget om, men bara för syns skull på sommaren? Nee...inte jag i alla fall;)

Är du säker på att han svettas "onormalt" mycket? Det har ju varit väldigt varmt de senaste dagarna, och innan dess rätt kyligt (värmen kom ju rätt så pang på) och hästarna är ju som oss; de svettas ordentligt när det är varmt ute och under fysisk ansträgning. Min dam svettades ordentligt igår exempelvis (skummade t.o.m vid bogarna), men jag ser inte det som något onormalt. Jag svettades ju också.

Det är vanligt under sommarhalvåret att de svettas av att stå i hagen också, det är varmt att bara stå under gassande sol (det tycker ju vi också....)

Är det så att du ändå tycker att han svettas onormalt mycket, så gör som Ponnyryttaren_ säger: kolla upp det.

Annars får du väl prova att klippa, du verkar ju ha bestämt dig för det. Du ser ju om det blir någon skillnad. Personligen tycker jag det är onödigt om det inte är p.g.a medicinska skäl under sommarhalvåret.

Äh klipp hästen... Känner du att din häst inte presterar som du vill/önskar pga pälsen, klipp den!
=)

Nej nej jag har inte bestämt mig :) därav skrev jag här, tänkte bara lägga fram all fakta eller hur man ska säga.

Han har alltid svettats mycket inget nytt för just den här sommaren. Har inte klippt under sommaren oxå därför jag frågar här om man kan minska insektsangrepp på honom genom att han inte blir lika svettig. För jag är av en sån person som vill ha allt klart innan jag skulle klippa då jag vet hur viktig pälsen ändå är, och har man rakat av pälsen så finns det ju ingen återvändo utan då är man ju fast i det inte så att man kan limma fast den igen :p

Så är absolut inget som är skrivet i sten och efter det jag läst nu så lutar det åt att han får han kvar pälsen och kommer att få bada en hel del under sommaren :)

Min ena häst(arab) klippte jag när han tävlade under sommaren(distans) för att han blev väldigt varm och trött. Hade flugtäcke på sig i hagen för skydd mot insekterna.
Nu är han pensionerad och hobbyrids bara och då får han behålla pälsen.

Det finns ju insektsmedel som man blandar ut i vatten och svampar på, så efter passet om du svampar av honom så bara avsluta med lite 'insektsvatten' : P

och släpper man ut dom fuktiga så går dom ju 90% av gångerna ut och rullar sig och blir sandiga - naturens flugtäcke = D

*KL*

Anledningen till att iaf jag klipper min ponny på vintern är för att han ska torka snabbare efter ridpasset - minska risken att bli sjuk. Svettas gör han ju ändå. Nu på sommaren så svettas han mer. Vissa dagar är de svettiga när man tar in dem från hagen men jag ser det inte som ett problem, jag svettas ju också. Däremot så brukar jag duscha av honom efter nästan varje ridpass och efter att jag dragit bort värsta vattnet så får han gå ut i hagen och rulla sig så han får naturligt skydd mot insekterna. Ser inte riktigt anledningen till att klippa dem på sommaren, det blir väl inte sååå stor skillnad från den päls de redan har? Om man inte har en häst med extremt tjock sommarpäls. Men det kan väl knappast vara särskilt vanligt?

Du gör såklart som du vill :) men jag tror inte det blir större skillnad i svettandet. Och att svettas är ju inte farligt:)

Om du klipper på sommaren så tänk på att du MÅSTE använda flugtäcke och regntäcke, nyklippt päls ger absolut noll skydd.

Annars är det inga problem med att klippa hela året, men jag tycker inte man ska klippa hästar som inte har onormalt lång päls och lider av det (trött, kliar, torkar aldrig etc).

Jag har också en svetthäst, när vi är iväg och tränar så ser det ut som att han redan har gått ett hårt ridpass när han kliver ur transporten :p För att inte tala om när vi väl har ridit: Det rinner svett ner på benen på honom :grin:

Hursom: Jag klipper inte på sommaren, svampar bara av honom efter ridpasset och tycker det funkar bra. Han har alltid flugtäcke på sig ute om sommaren då han får kli i man och svans annars och jag har inte märkt att han blir speciellt mycket varmare av det, trots att han är lättsvettad som fasen.
Jag tror inte att det är speciellt farligt att svampa/skölja av hästen ofta på sommaren, dom torkar nog upp rätt bra i värmen :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 097
Senast: Skye
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 974
Hästvård Tänkte kolla om någon här har en häst som fått en överkänslighets reaktion någon gång? Min häst fick det i oktober förra året, det...
Svar
12
· Visningar
1 569
Senast: Lella
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?