Raka nu?!?!?!?

J

Juvelflickan

Kan man göra det?
Min islandshäst var på vila i två månader och kom hem i början/mitten av december med mycket päls. Nu har hon börjat fälla och svettas otroligt lätt, troligen för att hon står inne halva dygnet.
Jag tror även att hon inte äter så mycket just för att hon blir för varm, de matsrejkar ju som sagt vid för hög kroppstemperatur.
Kan man raka och spara ca. 5 mm så inte sommarpälsen förstörs?
Mycket tacksam för svar!

Sv: Raka nu?!?!?!?

Okej, men sommarpälsen då? Förstörs inte den?

vi har rakat hästar på vårkanten då de börjat fälla, och vi har iallafall inte sett någon skillnad på
dom rakade och orakades sommarpäls.. Men många säger ju att det inte är bra..
Någon bra förklaring till det för jag vet faktiskt inte..?:confused:

Sen måste jag bara fråga... Eller hur går det bra att de går utan täcke om man bara rakar lite längst fram på halsen?

Juvelflickan skrev:
Okej, men sommarpälsen då? Förstörs inte den?
Vi brukar försöka raka innan nyår för att inte kapa toppen på sommarpälsens strån, så raka på du, ett par dagar lär inte spela någon roll...

Tack!
Kan ju raka så man sparar en del då.

Så länge hästen har hår på rygg,länd och kors kan den nog gå utan täcke utan problem. Om du inte märker att den fryser vill säga :)

Forrige vinter klippet jeg hesten (halvblods) i februar, uten at det ga problemer.

ja det e klart att du kan raka nu. Jag har redan rakat min häst 2 gr i vinter. om du bara rakar på halsen behöver du inte ha täcke,de hästar som har täcke, har ju offtast inte täcke på halsen ändå. om det ine är halstäcke förståss:P men om du ska raka mer föreslår jag att du täckar hästen, lämna iaf pälsen på rygg och kors

Jadå, du kan raka den nu!

Jag brukar raka närsomhelst under hela vintern fram till april/maj, och har aldrig märkt nåt konstigt med min nordis sommarpäls.
Vi brukade helraka dom i april typ.

Då blir det till att raka i helgen!
Men egentligen skulle jag kunna raka "halva" halsen sett från sidan... Eller?

Hör att hästen kan få hårsäcks infammation om man rakar när den börjar fälla vinterpälsen. Vet inte om det stämmer.

Lillknoddas skrev:
Hör att hästen kan få hårsäcks infammation om man rakar när den börjar fälla vinterpälsen. Vet inte om det stämmer.

Kan säkert stämma att det är en RISK men har aldrig hört talas om någon som fått det... Det är nog ändå ganska LITEN risk.

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 279
Senast: Lejd
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 748
Senast: Krålus
·
Hästhantering Hej! Har varit och provridit en nordsvensk som jag förmodligen kommer att köpa, min fundering gäller hans "boende". Han har gått på...
2
Svar
25
· Visningar
2 947
Senast: Pancakes
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama