Raka morrhåren

Sv: Raka morrhåren

Ickiz skrev:
Rakar/klipper ni morrisarna på era hästar?

ABSOLUT INTE! Då får min häst hellre se buskig ut i fram. Fast jag tycker inte det är missprydande med dem, i vilket fall så.

Ingela_S skrev:
Följdfråga av ren nyfikenhet: Var drar ni (allihopa, inte bara ni som klipper morrhåren) gränsen för hur mycket ni manipulerar med hästens utseende bara för att det ska se snyggt och prydligt ut på tävling?

Gör inget speciellt inför tävling egentligen, utan för mig handlar det om att hästen ska vara lika prydlig även hemmavid.

Det jag gör för att pryda till min häst är att hålla efter man och svans (lagom långa/korta) och så har hon världens tussar som sticker ut från öronen som jag lätt, lätt trimmar rakt av så att jag INTE klipper bort något i själva örat. Ibland trimmar jag också nere vid sporren (alltså hästens kroppsdel ;) ). Detta underlättar rengöringen av karlederna - hon får lätt mugg annars pga. tunn hud.

Blank är hon ändå så pälsglans behövs inte. Jag borstar ju min häst och så får hon en bra foderstat, det räcker! Jag skulle aldrig få för mig att raka hennes ansikte eller klippa bort känselhår. Klipper päls om det behövs för svettningen, har inget med det estetiska att göra.

Skulle hästen vara ovanligt smutsig (typ rullat sig dagligen på sommarebetet) och därigenom inte bli riktigt ren av enbart borstning så är det tvätt som gäller.

Kul att höra! Låter som jag, det mesta i alla fall. Min häst har bara tofsar i öronen under vintern och jag fick klippa av dessa häromdagen för att de blev geggiga och tovade ihop sig (har en häst som älskar lerbad..). Hovskägget klipper jag inte heller, men min häst har inte heller problem med mugg, så det behövs inte.

Nej, skulle aldrig göra det, de finns av en anledning.

Vet dock att det förekommer rätt friskt på diverse försäljningsstall att man helrakar hästen och klipper bort håret på öron, nos, kotor mm.

Genesis skrev:
Och själv hör jag till dem som rakar min häst pga att vi tränar hårt under de kalla månaderna, och skulle aldrig komma på tanken att träna henne svettig för att sedan bli kall och förskyld. Skulle du själv vilja springa runt ett helt träningspass med dunjacka på dig?
Visst hästarnas päls har en funktion, men så är hästarna gjorda för att leva i det fria också. Våra (min) häst lever inte vildhästliv utan lever i en ganska förmänskligad miljö där hon mår bra mycket bättre av att vara rakad än att tränas med lång päls.

Jag rakar inte morrhåren på min häst, jag klipper dem lite bara. Men jag förstår de som gör det. En tävlingshäst ska se välvårdad ut.
Jag klipper pälsen i öronen på min häst också och det mår hon bra av, hon får svamp annars. Och nej, hon går inte ute hela dagarna och nätterna på somrarna plus att hon har flughuva så hon far inte illa av att inte ha hår i öronen.
:bow: :bow: :bow: :rofl:

finns ingen anledning till att göra detta
dom behöver dom eftersom att det är deras känselhår juuuu:mad:

Minelli skrev:
*knapplån*

Jag rakar både mule och öron på min ena häst när hon ska ut och tävla. Just för att hon blir mycket snyggare så. Tycker om det gör hon med och aldrig har hon haft problem med att äta efter det eller att hon slår i krubban.

Till på köpet så helklipper jag henne(inklusive hela benen och huvudet) bara för att hon är snyggare så än att vara halvklippt.
:bow: :bow: :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka