Raka morrhåren

Sv: Raka morrhåren

Sorbe skrev:
En som jag jobbade rakade med rakskum och rakhyvel och hela baletten.

hahahahaha!! :rofl:

Jag rakar morrhåren ja, med hästsaxen och mina hästar verkar inte må dåligt av det.. har aldrig sett att de har slagit i mulen eller något sånt.. herregud d eär ju inte vildhästar längre..

rakar också i öronen..

Rakar inte bort morrhåren på min ponny, men på min stora häst kommer jag att göra det, ser mkt mer prydligt ut...! :)

Aldrig! Både araben och minisen får behålla sina känselhår, runt mulen som ögonen. Dom finns där av en anledning:smirk:

Min ena har inga. Han har bara skägg nu på vintern, ser ut som en get:love: :D Åringen har det dock och inte en chans att jag skulle raka bort det.

Nej, va spelar det för roll om dom sitter där eller inte?! Men några i stallet gör det och tycker det bara ser knäppt ut då :p

Phorsytia skrev:
Nej, va spelar det för roll om dom sitter där eller inte?! Men några i stallet gör det och tycker det bara ser knäppt ut då :p
Menar du att de inte har ngn funktion?
I mörker känner hästen av med dessa. Det sitter även runt ögat just för att skydda det.

Lancet skrev:
hahahahaha!! :rofl:

Jag rakar morrhåren ja, med hästsaxen och mina hästar verkar inte må dåligt av det.. har aldrig sett att de har slagit i mulen eller något sånt.. herregud d eär ju inte vildhästar längre..

rakar också i öronen..

Men jisses.. Både morrhåren och pälsen i öronen finns ju där av en anledning, liksom hovskägg, man, svans och all annan päls. Själv hör jag till dem som inte klipper sina hästar över huvud taget. Visst, jämna till kanterna på manen ibland, men inte annars. Jag tror att hästarna har bra mycket större nytta av all sin päls i olika former än vad vi människor har nytta av att hästen ska se "extremt mycket snyggare ut". De är för 17 hästar..

he he....här har vi en som rakar allt som finns på stakkars pållen ;)

sälv har jag en tävlingshäst och hon ska vara utan hår, som morrhår, "öronhår", hovskägg och hår runt ögonen...

jag får väl hur mycket kritik som helst nu,
men jag tycker det är snyggt och elegant men en "välrackad" häst!!

eftersom jag är tävlingsryttare så ska de vara så snygga så möjligt!

och morrhår och dyligt är till för att skydda när hästarna bodde på prärien som vildhästar! vi har avlat fram hästar som INTE är gjorda att bo som vildhästar! det är stoor skillnad på hästarna då och nu..

Senast ändrad:

Men va? Vad har våra kläder & hus med känselhår att göra??:confused: ?

Tycker det är aslöjligt att raka bort det :cool: Låt hästen vara häst, den är ingen Barbie-docka :mad:

...oki, du ändrade tydligen ditt inlägg. Tänkte bara skriva det för er som inte fattar min översta rad nu ;)

Senast ändrad:

Visst, men de är fortfarande hästar.. Ibland känns det som om folk kan glömma bort det. Hästarna får stå inne större delen av dygnet i en box, har 14 täcken på sig på vintern och all päls som sticker ut åker av.. :crazy: Men hästarna borde väl kunna prestera lika bra med päls i öronen? Så länge de ser välvårdade och välmående ut så gör väl inte det nåt att de har päls i öronen eller morrhår på mulen..?

sassymaddan skrev:
he he....här har vi en som rakar allt som finns på stakkars pållen ;)

sälv har jag en tävlingshäst och hon ska vara utan hår, som morrhår, "öronhår", hovskägg och hår runt ögonen...

jag får väl hur mycket kritik som helst nu,
men jag tycker det är snyggt och elegant men en "välrackad" häst!!

..vilket får mig att undra om det verkligen är en HÄST du vill ha... :crazy:

Kratus: :o tackar.. :D

En häst som är rakad här och var tycker i alla fall inte jag är snygg. Snygga hästar är de som ser ut som hästar ska göra. (Naturligtvis måste man klippa vissa hästar som jobbas mycket, inte det jag menar.)
Tycker människorna ska sluta lägga sig i andra djurs utseende, vi skulle ju inte vilja behandlas så själva, om det var vi som var husdjuren...

Ang. att klippa känselhåren på andra djur, så var det faktiskt en hundtrimmare som klippte bort lite av dem på mormors hund! Fy...

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka