Raka morrhåren

Sv: Raka morrhåren

nej det gör jag inte, däremot håller jag efter håret mellan ganascherna(hur stavas det egentligen?:o )

måste bara säja nej, nej, nej trots att du redan fått många sådana råd....de sitter där för att de ska känna när de närmar sej backen, maten, vattnet osv.... ta inte bort deras naturliga känselspröt.

Nej, inte en chans! Morrhåren måste hästen få ha kvar! :mad: *morr, morr*

Nej, aldrig!
Jo, hon har ett långt strå över ögat som alltid växer snett inåt, det brukar jag klippa av med jämna mellanrum för att det inte ska irritera. Men det är ju också det enda.
Känselhåren finns av en anledning, de ska vara kvar.

Det är väl ändå ingen som kapar morrhåren på sin hund/katt/kanin, så varför göra det på hästen?!
Bara dumt.

Vad chockad jag blev att det var så många emot! Jag vet många som klipper de håren på sina hästar. Det är ju bara att åka till en stor tävling, spec. dressyr. Själv ansar jag bara, då min häst har väldigt långa strån.

Genesis skrev:
Vad chockad jag blev att det var så många emot! Jag vet många som klipper de håren på sina hästar. Det är ju bara att åka till en stor tävling, spec. dressyr. Själv ansar jag bara, då min häst har väldigt långa strån.

Jag med! :eek: .

Jag har jobbat hos flera tävlingsryttare och har många i stallet, finns nog ingen häst förutom unghästarna som har de kvar.
En som jag jobbade rakade med rakskum och rakhyvel och hela baletten.

nej, verkligen inte..
däremot har jag erfarenheten av att många dressyrryttare på högre nivå gör det. Briars mulis är rakad exempelvis :smirk:

*kl*

Jag har ingen egen häst, men om jag hade det så skulle jag aldrig göra det! Som flera andra har sagt så har känselhåren en funktion så jag ser ingen anledning att raka bort dem. I ett forum på en annan sida var det flera som skrev att de rakade bort dem för att hästarna ''ser ut som räkor'' annars :eek: Det löjligaste jag har hört :smirk:

Har nog inte sett så många hästar på högre nivå som har stråna kvar faktiskt och inte heller har dom slagit i krubbor och väggar och annat som folk påstår.

Själv rakar eller klipper jag inte håren, inte heller tofsarna i öronen vilket jäkligt många klagat på.

"Har nog inte sett så många hästar på högre nivå som har stråna kvar faktiskt och inte heller har dom slagit i krubbor och väggar och annat som folk påstår. "
Det var någon i mitt gamla stall som gjorde det, och den hästen slog i allt hela första dagen, sedan vande den sig förstås, men det såg lite hemskt ut :S

"Själv rakar eller klipper jag inte håren, inte heller tofsarna i öronen vilket jäkligt många klagat på."

Samma här. De ska ju skydda där. Sett folk som rakat hela insidan av öronen:S

Ja, det är ju så :) Haha, jag har en kille i stallet. Han är hur pedantisk som helst med sin häst, han rakar den en gång i veckan. Minst! :p Nä, men han rakar ofta och mycket noga. Hela huvudet, inklusive "morrhåren". Jag har aldrig sett den hästen slå i huvudet eller snubbla i hagen, den ser ut att vara mycket välmående. Så jag tror personligen att hästarna vänjer sig, de lever ju inte vildhästliv längre heller för den delen ;)

Genesis skrev:
Ja, det är ju så :) Haha, jag har en kille i stallet. Han är hur pedantisk som helst med sin häst, han rakar den en gång i veckan. Minst! :p Nä, men han rakar ofta och mycket noga. Hela huvudet, inklusive "morrhåren". Jag har aldrig sett den hästen slå i huvudet eller snubbla i hagen, den ser ut att vara mycket välmående. Så jag tror personligen att hästarna vänjer sig, de lever ju inte vildhästliv längre heller för den delen ;)
Det är så klart att olika hästar vänjer sig olika fort vid saker.
Men varför ska de vänja sig vid att inte ha sina känselspröt kvar???
Räcker det inte med allt annat som vi faktist mer eller mindre tvingar dem att vänja sig vid??
Ok, att vi människor rakar bort lite allt möjligt och fixar till oss lite här och där, men det väljer vi ju själv.
Jag tror inte att en häst väljer att bli rakad:cool:

Jadu, jag rakar ju själv inte bort känselhåren på min häst. Men jag vet många som gör det, och jag tycker bara att de hästarna verkar vara välmående. Skulle de inte vara det skulle de antagligen inte gå så bra på tävlingarna. Vi människor rakar ju bort våra "morrhår". Haha :rofl:

*knappar*
Det är med att raka bort känselstråna och smörja nos o runt ögonen kommer väl från arabutställningarna:confused:
Numera ser man det lite överallt. Man vill tydligen ha hästar som oxå ser hysteriska ut.

Tycker att det är :devil: fult.
Jag vill inte att mina ska se ut som "tofsvipor", så de åker bort.
Klipper dock inte håret I örat.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 426
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka