Raka morrhåren

Sv: Raka morrhåren

Ingela_S skrev:
Men jisses.. Både morrhåren och pälsen i öronen finns ju där av en anledning, liksom hovskägg, man, svans och all annan päls. Själv hör jag till dem som inte klipper sina hästar över huvud taget. Visst, jämna till kanterna på manen ibland, men inte annars. Jag tror att hästarna har bra mycket större nytta av all sin päls i olika former än vad vi människor har nytta av att hästen ska se "extremt mycket snyggare ut". De är för 17 hästar..

Och själv hör jag till dem som rakar min häst pga att vi tränar hårt under de kalla månaderna, och skulle aldrig komma på tanken att träna henne svettig för att sedan bli kall och förskyld. Skulle du själv vilja springa runt ett helt träningspass med dunjacka på dig?
Visst hästarnas päls har en funktion, men så är hästarna gjorda för att leva i det fria också. Våra (min) häst lever inte vildhästliv utan lever i en ganska förmänskligad miljö där hon mår bra mycket bättre av att vara rakad än att tränas med lång päls.

Jag rakar inte morrhåren på min häst, jag klipper dem lite bara. Men jag förstår de som gör det. En tävlingshäst ska se välvårdad ut.
Jag klipper pälsen i öronen på min häst också och det mår hon bra av, hon får svamp annars. Och nej, hon går inte ute hela dagarna och nätterna på somrarna plus att hon har flughuva så hon far inte illa av att inte ha hår i öronen.

sassymaddan skrev:
he he....här har vi en som rakar allt som finns på stakkars pållen ;)

sälv har jag en tävlingshäst och hon ska vara utan hår, som morrhår, "öronhår", hovskägg och hår runt ögonen...

jag får väl hur mycket kritik som helst nu,
men jag tycker det är snyggt och elegant men en "välrackad" häst!!
Mina tävlingshästar har sitt känselhår kvar och får som regel med i kritiken att de är flotta.

Rakar du dina ögonbryn oxå? Skitsnyggt:D

Senast ändrad:

Nej ABSOLUT inte! Hästarna behöver dem! Så absolut inte!

Den nyaste hästen här hemma hade inget morrhår när hon kom´men nu har det börjat växa ut stubb vilket är skit fult! Så dom ryker nog skulle jag tro...:crazy:

Är det verkligen på fullaste allvar att man avlägsnar hästens ansiktshår enbart för att de ska se mer prydliga ut??? :eek: Att vissa hästar klipps på kroppen pga hårt arbete, kan jag köpa, men annars var det den mest idiotiska förklaring jag hört.... Ursäkta, men är det inte så, att hade det varit meningen, hade någon lyckats avla fram hårlösa hästar? Otroligt att det gått mode och trend i hur till och med i hästar ska se ut. :mad:

Nej, tycker inte det finns någon anledning till det eftersom hästen inte besväras av sina hår.

När jag jobbade utomland så var alla pållisarna rakade. Blev inspirerad och tyckte det va himla snyggt, så när jag kom hem rök mustachen på min egen också. Det tog sen 4-5 dagar innan han åt sitt hö ordentligt igen, han va livrädd för att stoppa ner näsan i höhögen....
Behöver jag säga att jag hade så dåligt samvete att jag nästan slutade äta också..... Grät o hade ångest en lång stund:cry: :cry:
Visst det e snyggt, och de vänjer sig, men aldrig att jag kommer utsätta någon mule för det igen efter att ha sett chocken hos min egen.

Borde det inte heta GNÄGGHÅR förresten:D

Okej, att klippa hästens vinterpäls på kroppen för att de inte ska bli svettiga under träning kan jag köpa. Och om hästen får svamp i öronen så är det ju bra om det går att undvika genom att klippa bort pälsen där också. Men att klippa bort morrhåren bara för att vi människor tycker att det är "snyggt", det tycker jag är hemskt. Ett välvårdat och prydligt intryck hänger väl inte på morrhåren heller..!

*Kl*
Vet en som började redan på unghästen att klippa/raka bort känselhåren för man kunde ju inte ha såna när man skulle tävla.
Det var typ 4 år innan den hästen överhuvudtaget skulle visas på en tävling.

Varför ska man ta bort sånt som hästen behöver?
Det finns ju där av en anledning.
Om man vill hålla på och frisera så skaffa en perukdocka då och lek med.

Det finns väl inga hund eller kattmänniskor som skulle komma på tanken att klippa morrhåren på sina djur för att de skulle vara snyggare. Hästarna har ju sina morrhår av samma andledning som andra djur.

Såklart inte, stackaren ska väl inte behövs slå nosen i krubban varenda gång hans ka äta :smirk:

sassymaddan skrev:
he he....här har vi en som rakar allt som finns på stakkars pållen ;)

sälv har jag en tävlingshäst och hon ska vara utan hår, som morrhår, "öronhår", hovskägg och hår runt ögonen...

jag får väl hur mycket kritik som helst nu,
men jag tycker det är snyggt och elegant men en "välrackad" häst!!
Jag kan inte låta bli att se hur det skulle sett ut om du hade en islandshäst! :eek:

*knapplån*

Jag rakar både mule och öron på min ena häst när hon ska ut och tävla. Just för att hon blir mycket snyggare så. Tycker om det gör hon med och aldrig har hon haft problem med att äta efter det eller att hon slår i krubban.

Till på köpet så helklipper jag henne(inklusive hela benen och huvudet) bara för att hon är snyggare så än att vara halvklippt.

Hm, försökte komma på om jag någonsin sett en tävlingshäst på internationell nivå med "morrhår", och nej jag kom inte på nån. Så jag tycker det är konstigt att folk reagerar så häftigt, det är ju ingen nyhet att folk gör det precis.

Till och med djurvännen Malin Baryard rakar bort morrhåren på sina pållar, kolla bara på Flippan:

MalinBayard23ene04.jpg

För min del är det inte mer okej bara för att Malin Baryard också "gör det"..:crazy: Det jag reagerar mest på är inställningen som många tycks ha, man skaffar sig en häst och sen klipper man av och tar bort så mycket av hästens naturliga hår som möjligt för annars är den inte "snygg"..? Som någon annan sa: det är en häst, ingen Barbiedocka.. Om hästen har problem med svamp i öronhåret så klipp av det, hästen blir nog bara glad om svampen försvinner. Men att klippa av det bara för att det ska vara prydligt..? IRONI: men det är klart, om hästen står inne i sin box större delen av dygnet är den mer skyddad och behöver kanske inte sina känselhår runt ögonen eller mulen.. :angel:

Följdfråga av ren nyfikenhet: Var drar ni (allihopa, inte bara ni som klipper morrhåren) gränsen för hur mycket ni manipulerar med hästens utseende bara för att det ska se snyggt och prydligt ut på tävling?

Ingela_S skrev:
Följdfråga av ren nyfikenhet: Var drar ni (allihopa, inte bara ni som klipper morrhåren) gränsen för hur mycket ni manipulerar med hästens utseende bara för att det ska se snyggt och prydligt ut på tävling?

Pjaa, jag kan tänka mig att tvätta min häst nån dag innan, samt spraya i lite pälsglans i man och svans, och klippa svansen om den blivit lite lång. Allt utom tvättningen kan jag ju tillägga att jag gör till vardags också.

Näää, vaddå? Ska den se snygg ut på tävling?! :angel:

Gör väl inte så mycket, ryktar lite extra. Ev. att jag tvättar om han är väldigt skitig, men har hellre på linimentschampoo när jag kommer hem isf.

Rycker väl manen om det behövs så att det går att knoppa. Klipper svansen nertill vid behov, aldrig vid svansroten...

Nej d skulle jag ALDRIG göra om jag så fick 10.000

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka