Raka hästen??

majapia

Trådstartare
:confused: Vet inte hur jag ska göra....men idag när jag skulle ta in mina kusar så hade dem sprungit och busat...det är i och för sig kul så länge det varar.:grin:
Men min ena häst har väldigt lång päls så han var sjöblöt av svett typ löddrig mellan bakbenen och frambenen och då kan dem inte ha sprungit så mycket för min andra häst var knappt varm ...men frågan är om jag vågar klippa honom nu?

-han är skit känslig för alla insekter men nu har det regnat en veckas tid och det har ju minskat avsevärt med insekter och det ser inte ut att bli varmt på ett tag i allafall om ens det blir det igen..

Om jag rakar honom nu är det så att man förstör pälsen på ngt sätt?

Jag har flugtäcken att lägga på om det är så att det blir varmt igen..hade tänkt att klippa hela halsen och snett ner mot flanken.

Hur hade ni gjort om ni var i samma dilemma???:confused:

Sv: Raka hästen??

Gör han så ofta?
Alltså blir han svettig då du rider också? Jag hade nog klippt, halvklippning som du ska klippa skyddar ju ändå helt ok.
Pälsen störs inte om man klipper nu. Vet många som klipper sina i slutet på aug. början av sep.

Det händer lite nu och då att han gör så...just nu så skrittas han bara, under igång sättning men han svettas när han skrittas då med.. han har lite svårt med att skritta - han tacktar och busar så han är inte så lätt..:grin:
Men då ska jag nog raka honom som du sa också så skyddar det rätt bra ändå eftersom jag inte gör en helrakning då. :idea:

Pröva de! Dock blir de inte så snygg då kanske, men han slipper ju bli svettig!

Jag skulle också klippa. Blir hästen svettig bara av att skrittas så låter det som det bästa att göra =)

Tack för alla kommentarer :bow:

Dags att leta fram en luva och skygglapparna då...så ska jag raka honom ikväll...hoppas bara att regnet håller sig ifrån oss bara :crazy:
.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 483
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 560
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 625
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 111
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama