Raka en sheltie?

Sv: Raka en sheltie?

... säg den korthåriga hund som klarar att vara ute i snöblandat regn en hel dag utan att frysa?

Labradorer, cardisar och kelpiesar. Faktiskt! ;)

så kan man i stort sett bara skaka av honom ett par gånger så är han i så gott som nyskick igen...

Shaking sheltie syndome?!
Vad är det ni lär ut här på hund egentligen?! :eek:

Innan i kväll när jag var ute och gick med min egen hund, så tänkte jag att det kanske är så att han har så himla mycket päls för att hans familj inte borstar honom tillräckligt ofta och mycket?!
Visst är det så att man måste gå igenom pälsen på en sheltie med en piggborste tämligen ofta vintertid om hunden ska hålla sig fin?

Jag har faktiskt aldrig sett en sheltie med päls som den här - och ibland när jag kliar honom på bringan och mellan frambenen, kan jag ju känna att han har en och annan tova.
Fast han är ju väldigt blank och fin och lever ett bra hundliv, så han är abslut inte vanvårdad på något vis. Gyllenfärgad är han för övrigt, med vita tassar, och går allmänt under namnet "Guldhamstern" hemma i familjen.

Måste kolla det där med borstningen, för i så fall är ju problemet kanske löst av sig själv?! Det vill säga - jag behöver inte raka, bara borsta ... :angel:

Det lustiga med den där jycken är att han fattat tycke för mig! Han har liksom valt ut mig till sin kompis, om ni förstår vad jag menar, och det är därför jag överhuvudtaget tänkt tanken på att bli dagmatte åt honom.

Senast ändrad:

gah, piggborste NONO! :eek::D

Helst ska man ha typ svinhårsborste=dyr :angel:. Om du bara visste hur många roliga borstar det finns, vi har nog sådär en 7-8 stycken *host*. Skämt åsido, man "ska" borsta igenom hela hunden varannan/vartredje vecka beroende på hur lätt den får tovor. och bakom öronen kan man behöva borsta ännu oftare. Desutom lär man trimma öronen och *phu*...

Det kan absolut vara så att det är för att han inte är tillräckligt borstad som det fastnar grejor i pälsen.

Att raka en sheltie är verkligen ett helgerån, och om du hade kommit och frågat mig om du fick raka av min hund pälsen för att du skulle kunna vara dagmatte åt den så skulle jag ha bett dig fara och flyga. ALDRIG att jag skulle låta en människa som tänker på det viset ha hand om min hund...
Båda mina hundar går i skogen och stallet och smutsar ner sig dagligen. Cockern har halva skogen med sig hem och går ofta och lägger sig i min säng för att torka medan hon tuggar loss pinnar och granskott ur pälsen. That's life! Jag får byta sängkläder lite oftare vintertid än sommartid, och dessutom har jag hört att sand-peeling är bra för huden. ;)

Shaking sheltie syndome?!
Vad är det ni lär ut här på hund egentligen?! :eek:

:rofl: Men det är ju såååå behändigt! :D

... men tala om exakt vad jag ska köpa för något till den lille krabaten, är du snäll! :bow:

Uppfödaren till min vovve rekommenderade en sånhär borste: LÄNK. Men än så länge kör jag med en "vanlig" borste med stålpiggar utan pluppar, vilket jag tycker funkar bra för oss.

Men sant är ju att hanarna har mycket mer päls än tikarna. Speciellt en ståtlig halskrage!

Men det är mycket möjligt att du lyckas få ordning på pälsen med regelbunden skötsel. Kanske ett bad ibland. Pälsen blir väl oftast lite känsligare en period just efter bad, men det måste ändå tvättas ibland.

Själv tycker jag att det är underbart med en hund som inte kräver mer skötsel än bad 1-2 ggr per år :angel: Jag har aldrig ens ägt en hundborste... Labrador så klart!

Vad har du för konstig labbe?!! :eek: De jag känner behöver badas flera ggr i veckan för det mesta! :D Letar man tillräckligt länge hittar man alltid ngt äckligt att rulla sig i, alt ett kärr att bada i!! :idea:

Sen kan de ifs ha lärt sig av min spaniel... :angel:

Jag har köpt en vanlig hårborste på konsum. Funkar kanon på flesta hundar... Borde gå bra på sheltiepäls oxo! :)

http://www.haromi.se/dbbutik/butik/db.pl?id=1867&template_file=db_showprod.php

Ungefäär en sådan här har vi och borstar mothårs igenom hela pälsen.

Ungefär en sådan här sedan (roterande pinnar). Om den fastnar så är hunden inte ordentligt genomborstad. Borsta medhårs.

Typ en sådan för bakom öronen. Fast med lite kortare piggar.

Dessutom får man rycka bort "död"/gammal päls runt öronen. Den är oftast blekare och tunnare. Om den sitter kvar bildas lättare tovor. Man håller emot hårt pälsen och sedan noppar man bara bort den gamla pälsen.

Att raka en sheltie är verkligen ett helgerån, och om du hade kommit och frågat mig om du fick raka av min hund pälsen för att du skulle kunna vara dagmatte åt den så skulle jag ha bett dig fara och flyga. ALDRIG att jag skulle låta en människa som tänker på det viset ha hand om min hund...

Ärligt talat har familjen själv funderat i de banorna, långt innan jag erbjöd mig att vara dagmatte - vilket jag för övrigt inte gjort än! Jag har tex en kompis som har beardedcollies som hon rakar, och de ser MYCKET trevligare ut utan den där långa pälsen!

Båda mina hundar går i skogen och stallet och smutsar ner sig dagligen. Cockern har halva skogen med sig hem och går ofta och lägger sig i min säng för att torka medan hon tuggar loss pinnar och granskott ur pälsen. That's life! Jag får byta sängkläder lite oftare vintertid än sommartid, och dessutom har jag hört att sand-peeling är bra för huden. ;)

Ja, jag har också min egen hästdoftande, smutsiga hund inne - MEN det är ju inte alla som gillar hästdoft, och därför tänkte jag fråga i alla fall.
Observera också att jag faktiskt tog mig tid att fråga Bukes fantastiska experter till råds INNAN jag gav mig på djuret med sax och klippmaskin! Det tycker jag faktiskt är värt en stjärna i hundhimlen! ;)

... och nu ska jag kolla på borstar ...

Hittade en bild på nätet och tänkte genast på den här tråden. ;)
En rakad sheltie:
Jordan_623two.jpg

Syns på bilden att den inte har ngt skyddande hår. Blir nog väldigt kallt och blött för en hund som älskar att vara ute.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka