Raka eller inte

S

Satsumas

Jag är kluven till om jag ska raka min islandshäst eller inte.
Har inte gjort det förut, men tränar mycket nu och åker på kurs ungefär 1 gång i månaden.
Sist jag var i väg var hon väldigt svettig efter passet och börjar nu fundera på om jag ska raka hals och bog.
Kan man göra det såhär sent på hösten?? :confused:

Om man rakar nu och sedan låter det växa brukar ni då behöva ha täcken på era hästar i hagen under vinterhalvåret?

Tacksam för svar!!

Sv: Raka eller inte

Min häst är helrakad, förutom ben och huvud då :-) Det finns två hästar till i stallet som också är det.
De allra flesta hästarna i stallet är "halvrakade", dvs. hals och bog. Alla är islandshästar.
Jag rakade min häst för en vecka sen och han var riktigt hårig. Efter rakningen har han blivit MYCKET piggare!
Han går med ofodrat regntäcke i hagen om det är bra väder, om det regnar eller är väldigt kallt så har han en fleece under det. Han är "naken" när han är inne i stallet.
Blir din häst väldigt svettig så rekommenderar jag dig att raka henne. De flesta blir piggare och de torkar snabbare när de blivit svettiga.

De hästar som bara var rakade på bog och hals......har dem alltid täcke i hagen också?

Hur ofta behöver du "raka om"?

Självklart ersätter man den förlorade pälsen med täcke.
det tycker jag är självklart men vet många islandshästmänniskor som inte gör det tyvärr.

Eitill är spårklippt i år igen, halva halsen, hela magen och ett spår runt bakbenen. Klippte honom för andra gången i höst för en vecka sedan. Där kan man snacka björnpäls, aldrig varit med om ngt liknande :crazy:

Har inte täcke på honom i hagen, om han inte blivit riden och är svettig. Då åker ett regntäcke med fleece innuti på. Räcker alldeles lagom.

Min häst var rakad på hals och bog förra vintern och han gick utan täcke större delen av vintern, förutom när det var riktigt busväder eller om han var svettig och skulle ut i hagen igen.

Det är inte för sent att klippa nu, jag ska klippa min en gång till nu snart. Rakar du nu så lär hästen kunna sätta lite päls så h*n inte är helt näck inför den värsta vintern.

Jag ser det för självklart att anpassningar måste ske, på något sätt. Lurvig islandshäst som har lång torktid om den svettas kan du endera välja att inte rida så hårt, eller klippa. Spårklippning eller helklippning beror på många andra faktorer.

Våra är just nu spårklippta hals/ bringa/ bog + lite på magen och har oftast INTE täcke på sig. Däremot justeras fodergivan i förhållande till ökat behov - extra foder är en mycket bra värmekälla. Hästarna står på stall nattetid.

Självklart ersätter man den förlorade pälsen med täcke.
det tycker jag är självklart men vet många islandshästmänniskor som inte gör det tyvärr.

Det beror ju alldeles på hur mycket päls man tagit bort! Min häst är klippt på hals, bog och bringa, och går ute utan täcke dagtid. Klippte en gång i början på september och en gång i mitten på oktober, därefter får det växa ut så att det inte är helt "nyrakat" när det är som kallast ute. Fungerar utmärkt!

När jag bara rakade hals o bog så fick min häst bara ha täcke på sig ute om han var svettig...
Självklart kan du klippa nu. Jag ska klippa mina sista gången i början av dec, precis innan de börjar fälla.

Att spårklippa innebär inte att hästen behöver täckas, magen är den största värmekällan hästen har och klipper man där så får man räkna med en lite mer frusen häst. Men det finns många funktionsklippningar som omfattar hals och bog utan att inkräkta för mycket under magen. Jag helklipper inte över rygg och kors, orsaken till det är de skador som jag sett hästar fått i musklerna. Rygg och kors är egentligen väldigt känsliga delar, speciellt på en ras som gärna vill styva sig i ryggen vid minsta problem så därför undviker jag den delen.

Man kan klippa nu, och en liten koll man kan göra i händelse av att ett behov finns senare. Dra lite i pälsen i pannan, lossnar den innebär det att hästen kommit igång i sin fällning/sättning. Jag brukar undvika att klippa efter sista januari om jag gör det så är detta en ganska bra koll på vad läget är.

Senast ändrad:

Kaela är redan klippt två ggr i år.

Helklippt inklusive ben och halva huvudet.
Men så tränas hon ganska mkt också,hon har jättemånga täcken att välja på.:angel:

Jag rakade min för första gången någonsin i slutet av september, allt åkte väck utom pälsen på huvud och ben förstårs ;). Har funkat jättebra och tycker han har blivit mycket piggare efter det. Innan så blev han jättesvettig för minsta lilla och därmed tröttare, han blir lite svettig nu också men inte lika trött. Jag tror man kan jämföra det som att vi skulle ut och jogga en timma i vinterjackan, rider man en häst regelbundet och hålla igång den vinter, tycker jag man ska klippa.
Ska också tilläggas att min Pjakkur går på lösdrift och har regnttäcke med fleecefodring vid regn/dåligt väder/minusgrader, efter ridning har han alltid svettäcke på sig, annars går han "naken". Har funkat jättebra!

Jag tränar min häst mkt också henne ska vi klippa, troligtvis på ett sätt så hon slipper ha täcke. Dvs endast litegrann på halsen. Ungefär som på den härsidan, där klippningen går under namnet islandshäst. Finns annat bra att veta där också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 040
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka