Raka bett?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Plogflickan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Raka bett?

Montéryttare skrev:
Det är lustigt, har hört det där från flera andra oxå... men INGEN kan förklara mer om vart o varför det bränner!?! :confused: Är intresserad av ett kvalificerat svarav nån som vet :bow:

(har aldrig vart med om det själv nämligen, men skulle vara intressant att höra nya fakta! :) )

Jodå, jag vet;) Tag ett gummi eller läderbett och gnid dem mot din egen munslemhinna, speciellt om du gjort den lite torr innan och känn att det blir stor friktion. Det blir mycket mindre friktion med ett blankt metallbett. Större friktion=mer risk för friktions/"bränn"skador! Biter hästen fast i bettet med tänderna är det givetvis bättre för just tänderna med ett mjukare bett än ett metallbett, men om hästen tar det mellan tänderna är det inte rätt tillpassat till den hästens mun!!! Bettet skall ligga i lanerna, på munslemhinnan och helst inte glida omring så mycket alls, uppfiskat mellan tänderna är fel plats för ett bett.

Sunt förnuft och kunskap om anatomi är alltid bra att ha när det kommer till så kluriga frågor som t.ex bett och betsling:)

Sv: Raka bett?

Precis så upplever jag gummibetten. När jag gick på Hästgymnasium fanns där en superkänslig häst som jag gillade att rida. Men han blev jättestark om du inte kunde rida med känsla (minimala hjälper, nästan utan tygeltag). Han fick väldiga skavsår i sin mun av sitt "Happy" Mouth men alla inklusive ridlärare/stallchef trodde ju så stenhårt på att gummibett var det allra snällaste. Det var väl egentligen först då som jag på allvar började ifrågasätta "snällheten" i ett Happy Mouth eller annat gummibett. Han reds väl på hackamore emellanåt för att skona munnen men jag skulle definitivt ha testat ett smalt rakt bett med fasta ringar insmort med vaselin. Eller så skulle jag ha lärt eleverna att inte rida så mycket med handen:smirk:

Nu har jag travhästar och jag varierar mellan ett rakt Globustravbett 9.5 cm och ett tredelat. Det raka är väl mest poppis men blev rekommenderad att byta för att variera tryckpunkterna. Har inga bekymmer med mina hästars munnar men lider med de som har.. Ett sådant läderklätt skulle jag nog inte ens fundera på men det finns mycket konstigt som jag inte skulle vilja använda på mina hästar men sen står man väl där en dag och sliter sitt hår och har gått igenom hela utrustningsregistret:D En annan sak som jag upplever att travet är lite senare med än ridfolket är storleken på bett (både längd och tjocklek), många verkar köra standard 12.5 (eller 13.5) till alla sina hästar:eek: Många tror att jag har ponnybett men sanningen är att 2-åringen skulle kunna ha 8.5 för hans mun är så liten och han är så finlemmad.

Mvh/Somi

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 181
Senast: Nota
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 225
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka